وزیر نفت ایران: تولید در میادین مشترک مایه سرافکندگی است

شنبه, 17ام اسفند, 1392
اندازه قلم متن

naft

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی، وضعیت تولید نفت در میادین مشترک کشور با کشورهای همسایه ایران را «مایه سرافکندگی» دانسته است.

به گزارش روز جمعه، ۱۶ اسفند، خبرگزاری شانا، خبرگزاری روابط عمومی وزارت نفت ایران، آقای زنگنه در افتتاحیه همایش اچ‌اس‌ئی در دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد که «چند کار بزرگ باید در صنعت نفت انجام شود» و به گفته او «افزایش تولید در میادین مشترک» یکی از این کارها به شمار می‌رود.

وزیر نفت با انتقاد از عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد در این حوزه گفته است: «این چه افتخاری دارد که ٢٠٠ دکل عراق در مرز ایران در میدان مشترک کار می‌کنند و در ایران تنها ٢٠ دکل در حال کار کردن است. این مایه سرافکندگی است.»

بیژن زنگنه با تاکید بر این که «ایران باید روزانه ٧٠٠ هزار بشکه در میادین مشترک با عراق تولید کند»، افزود که «برای رسیدن به این رقم لازم نیست ١٠ سال صبر کنیم، دو تا سه سال و نیم زمان کافی است».

ایران میادین نفتی و گازی مشترک و متعددی با همسایگان خود به‌خصوص قطر، عراق و عربستان سعودی دارد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی و ناظران خارجی اذعان دارند که میزان برداشت همسایگان ایران از این منابع، چندین برابر بیشتر است.

از جمله مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در بهمن‌ماه گفته بود که روزانه تنها ۲۵۲ هزار بشکه نفت از کل میدان‌های مشترک برداشت می‌شود. تولید نفت از میدان‌های مشترک کمتر از ۱۰ درصد کل تولید نفت کنونی ایران است.

رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر همچنین گفت که تولید گاز (خام) ایران از میدان مشترک (پارس جنوبی) نیز ۲۸۳ میلیون متر مکعب در روز است. ایران از ۱۰ فاز میدان پارس چنوبی روزانه ۲۸۳ میلیون متر مکعب گاز خام تولید می‌کند که ۲۰۰ میلیون متر مکعب آن بعد از پالایش به خط لوله سراسری گاز منتقل می‌شود و مابقی به چاه‌های نفتی تزریق می‌گردد یا خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود.

اما بر اساس گزارش شرکت بریتیش پترولیوم، قطر روزانه حدود ۴۳۰ میلیون متر مکعب از میدان پارس جنوبی گاز برداشت می‌کند که ۸۰ درصد آن به گاز مایع تبدیل شده و صادر می‌شود.

قطر همچنین روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت از لایه نفتی پارس جنوبی برداشت می‌کند، در حالی که ایران هنوز برداشت نفت از این لایه را آغاز نکرده است.

اما درباره میدان‌های مشترک نفتی وضعیت بسیار بدتر از میدان گازی پارس جنوبی است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که اسفندماه سال گذشته منتشر کرد، می‌گوید که «برداشت کمی همسایگان ایران از میادین مشترک نفت و گاز خلیج فارس در مجموع ۹ برابر ایران است».

وزیر نفت ایران در سخنرانی خود گفته است که «اگر من وزیر شدم و دولت جدید بر سر کار آمده به این دلیل است که تغییری در اوضاع به وجود آید. اگر قرار است درها بر همان پاشنه قبلی بچرخد که نیازی به تغییر نبود».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.