طرح دولت برای سهمیه‌بندی مصرف گازوئیل با مخالفت نهادهای امنیتی به تعویق افتاد

چهارشنبه, 4ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، پس از محدودسازی مصرف بنزین، دولت به دنبال مدیریت نحوه سوخت‌گیری خودروهای گازوئیل‌سوز و سهمیه‌بندی گازوئیل بوده اما با مخالفت دستگاه‌های امنیتی، این طرح به‌طور موقت و تا پس از سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی به تعویق افتاده است.

یک منبع آگاه به ایران‌اینترنشنال گفت دولت در پی اجرای طرح کاهش ۲۵ درصدی مصرف گازوئیل در گام نخست و سهمیه‌بندی آن است اما مقامات امنیتی مواجه شدن با اعتراضات کامیون‌داران را در شرایط فعلی «خطرناک» دانسته و مانع هر گونه اعمال تغییر در این زمینه شدند.

بر اساس این اطلاعات، به پیشنهاد دستگاه‌های امنیتی، بررسی و اجرای طرح دولت در اصلاح سهمیه و تغییرات در نحوه سوخت‌گیری با گازوئیل به بعد از سالگرد قتل ژینا (مهسا) امینی در شهریور ماه موکول شده است.

به تازگی شماری از مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس درباره وضعیت نامناسب انواع حامل‌های انرژی در کشور هشدار داده و گفته‌اند: «با روند کنونی احتمالا به زودی مجبور به واردات می‌شویم.»

رمضانعلی سنگدوینی، عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مجلس، روز سوم مرداد به خبرگزاری ایلنا گفت مصرف تمام حامل‌های انرژی از جمله برق، گاز و به‌خصوص بنزین بالا رفته، به‌ طوری‌ که اکنون متوسط مصرف بنزین در ایران به «بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز» رسیده است.

این نماینده با هشدار درباره اینکه ایران ممکن است به زودی مجبور به «واردات بنزین» شود، گفت: «اکنون مهم‌ترین اولویت دولت و مجلس ابتدا باید معیشت مردم و سپس بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی باشد تا تبدیل به واردکننده حامل‌های انرژی به‌خصوص بنزین و گاز نشویم.»

پیش‌ از این هم هوشنگ فلاحتیان، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از افزایش حدود ۴۰ درصدی مصرف بنزین کشور طی دو سال خبر داده و گفته بود میانگین مصرف روزانه بنزین اکنون به ۱۲۲ میلیون لیتر رسیده است.

فلاحتیان تاکید کرده بود تلاش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای تامین بنزین و نفتِ‌گاز (گازوئیل) و سایر سوخت‌های مورد نیاز ایران بی‌اثر بوده است.

روزنامه جام‌جم نیز در یادداشت‌هایی، با تکیه بر آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی گفت شدت مصرف انرژی در ایران ۵/۷ برابر بیشتر از جهان است.

این روزنامه در کنار تاکید بر ضرورت «تولید کالاهایی با مصرف بهینه به‌جای کالاهای پرمصرف»، به بنزین‌سوزی بالای خودروهای ساخت داخلی هم اشاره کرد و نوشت: «ادامه تولید این خودروهای بی‌کیفیت، کشور را در رتبه اول شدت مصرف قرار می‌دهد.»

با وجود این شرایط و هشدارهایی که داده می‌شود، مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند دولت و مجلس «هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند».

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.