نمایش آثار اعتراضی زنان هنرمند ایرانی در نمایشگاه موزه‌ای در جنوب آلمان

پنجشنبه, 12ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

اثری از روشی روزبهانی در نمایشگاه «زن زندگی آزادی» در موزه شهر زاربروکن در آلمان

رادیو فردا

 نمایشگاه «زن زندگی آزادی» در شهر زاربروکن آلمان برگزار شد که در آن شش هنرمند زن ایرانی خارج از کشور ۳۲ اثر اعتراضی خود را در قالب نقاشی، طراحی، ویدئو و چیدمان به مدت شش ماه به تماشا گذاشته‌اند.

 آثار شش زن هنرمند در نمایشگاه «زن زندگی آزادی»

این روزها نمایشگاهی در گالری مدرن موزه شهر زاربروکن، مرکز ایالت زارلاند در جنوب غربی آلمان، برپاست که هدف آن رساندن فریاد اعتراضی زنان ایران اعلام شده است. در اطلاعیه این رویداد فرهنگی، هنر زنان ایرانی به‌عنوان یک سلاح مطرح و گفته شده در پی کشته‌شدن مهسا امینی در ۲۵ شهریور سال پیش، زنان آزادی‌خواه ایرانی پا به خیابان‌ها گذاشتند تا علیه ظلم و سرکوب نظام جمهوری اسلامی صدای حق‌طلبانه خود را به گوش جهانیان برسانند.

همزمان با این اعتراضات، زنان هنرمند ایرانی در برون مرز هم که خود را بخشی از این جنبش می‌دانند، هنرشان را به‌عنوان ابزاری سیاسی وارد میدان کردند. در اطلاعیه این نمایشگاه به گونه‌ای گذرا به حال و هوای نمایشگاه «زن زندگی آزادی» هم اشاره شده که در آن شش هنرمند زن ایرانی در تبعید شماری از آثار تازه خود را در نمایشگاه موزه شهر زاربروکن آلمان به تماشا گذاشته‌اند.

در این نمایشگاه ۳۲ اثر نقاشی، طراحی، تصویر، ویدئو و چیدمان ارائه شده که هر یک نگاه به حرکت‌های آزادیخواهانه زنان ایرانی دارد. آفرینندگان این آثار پرستو فروهر، هما امامی، سیمین کرامتی، سمیرا هدایی روشی روزبهانی و ژینوس تقی‌زاده هستند که همه‌شان به دلایل سیاسی مجبور به ترک ایران شده و در حال حاضر در کشورهای غربی زندگی می‌کنند.

یکی از این زنان پرستو فروهر است؛ نقاش و کنشگر حقوق بشر ساکن شهر فرانکفورت آلمان که می‌توان گفت اکثر آثارش بازتاب نقادانۀ مسائل گوناگون سیاسی، اجتماعی، سنت و فرهنگ در ایران است. خانم فروهر دانش‌آموختۀ دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

هما امامی دیگر هنرمند نمایشگاه «زن زندگی آزادی» ساکن شهر کلن است که دو اثر از کارهای چیدمانی‌اش را در این رویداد فرهنگی هنری ارائه کرده. این دو اثر ریشه در خاطرات و تجربیات این هنرمند دارد. خانم امامی دانش‌آموختۀ رشتۀ مجسمه‌سازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و پس از مهاجرت به آلمان تحصیلات هنری خود را نیز ادامه داده است.

سیمین کرامتی دیگر هنرمندی است که در چند رشته هنری دست دارد و به‌گفتۀ خود بیشتر کارهایش بر مسائل ملموس اجتماعی، سیاسی، هویت و زندگی در تبعید متمرکز است. خانم کرامتی هم در هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرده است.

روشی روزبهانی یکی دیگر از هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه است. او ۱۲ سال است که در لندن زندگی می‌کند و در رشتۀ تصویرسازی تحصیل کرده است. خانم روزبهانی برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره ۵۰ زن موفق ایرانی در حوزه‌های هنر، علم، ورزش، آموزش و خدمات انسان‌دوستانه کتابی هم با عنوان بیوگرافی مصور به چاپ رسانده است. روشی روزبهانی گفته است کتاب‌های فراوانی در تجلیل و قدردانی از زنان برجسته در سراسر دنیا منتشر شده ولی معمولاً زنان ایرانی در چنین پروژه‌هایی حضور نداشته‌اند.

سمیرا هدایی دیگر هنرمند نمایشگاه شهر زاربروکن، به‌گفتۀ کارشناسان، هنرمندی است که آثار درهم‌تنیدۀ نقاشی‌‌گونه‌اش ظاهری منحصربه‌فرد دارند. این هنرمند در یکی از کارهای چیدمانی‌اش به نام سینما یوروپ روایت هستی را روی پرده سیاه بازگو کرده است.

ژینوس تقی‌زاده، ششمین هنرمند شرکت‌کننده در نمایشگاه «زن زندگی آزادی» در موزه شهر زاربروکن آلمان، دانش‌آموختۀ رشتۀ مجسمه‌‌سازی از دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. این هنرمند در در اکثر کارهایش از سبک و شیوۀ موسوم به هنر مفهومی و یا کانسپچوال آرت پیروی می‌کند. در این گونه هنرهای تجسمی، درواقع مفهوم و یا ایدۀ جاری در اثر حرف اول را می‌زند.

ژینوس تقی‌زاده داستان هم می‌نویسد و پیش از مهاجرت مدیر داخلی و عضو شورای تحریریه مجله «تندیس» بوده و همچنین مقاله‌های بسیاری نیز برای نشریات هنری در ایران نوشته است. بنا به اعلام رسمی، نمایشگاه «زن زندگی آزادی» در موزه شهر زاربروکن آلمان تا بهمن امسال به مدت شش ماه برپاست.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.