فروش سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران آغاز شد

جمعه, 14ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

با وجود اینکه وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات وجود سیم‌کارت‌های بدون فیلتر موسوم به «سیم‌کارت گردشگری» را انکار کرده است، بررسی وب‌سایت اپراتورهای مختلف موبایل در ایران نشان می‌دهد فروش رسمی این سیم‌کارت‌ها به گردشگران آغاز شده است.

همراه اول، ایرانسل و شاتل موبایل، سه اپراتوری هستند که صفحات جداگانه‌ای را در وب‌سایت‌های خود به سیم‌کارت‌های بدون فیلتر ویژه گردشگران خارجی اختصاص داده‌اند و در آن به معرفی جزییات، ویژگی‌ها، قیمت و نحوه دریافت آن‌ها پرداخته‌اند.

بر اساس توضیحات موجود در وب‌سایت همراه اول، این سیم‌کارت‌ها «متناسب با نیازهای گروه‌های مختلف ایران‌گردی، زیارتی و بازرگانی» عرضه می‌شوند.

شاتل موبایل نیز در توضیح این سیم‌کارت‌ها تاکید کرده است آن‌ها «با بسته‌های خاص» در اختیار گردشگران خارجی قرار می‌گیرند.

فروش این سیم‌کارت‌ها نیز تنها از طریق ارائه گذرنامه خارجی انجام می‌شود.

همه این‌ها در حالی است که روز چهارشنبه ۱۲ مهر عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت با انکار این مساله تاکید کرد: «چیزی به اسم سیم‌کارت گردشگری وجود خارجی ندارد.»

او سال گذشته نیز در واکنش به ارائه اینترنت طبقاتی از سوی وزارت ارتباطات به برخی گروه‌ها، اصناف، مشاغل و افراد خاص، به‌طور کل منکر وجود چنین اینترنتی در ایران شده بود.

اما محمد احسان خرامید، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات در حساب ایکس خود فروش سیم‌کارت‌هایی با عنوان گردشگری از سوی اپراتورها را صرفا «بی‌سلیقگی» توصیف و تاکید کرد این سیم‌کارت‌ها یک‌بار مصرف هستند و ویژگی خاصی ندارند.

حدود دو هفته پیش علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تصویب طرح فروش سیم‌کارت‌های بدون فیلتر به گردشگران خارجی از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خبر داده بود.

به گفته او، جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از وزارت ارتباطات، دادستانی و فرماندهی انتظامی درباره جزییات اجرای این طرح برگزار شده است.

با توجه به این موارد، انکار مداوم گسترش طرح‌های اینترنت طبقاتی از سوی وزیر ارتباطات که در حال حاضر با نام‌ها و توصیف‌های مختلف مانند «اینترنت حرفه‌ای، اینترنت باز و اینترنت خبرنگاری» عرضه می‌شوند، صرفا نوعی تلاش برای فریب مخاطب به حساب می‌آید.

سال گذشته حساب ایکس پایگاه اطلاع‌رسانی دولت برای اولین بار خبر عرضه سیم‌کارت‌های بدون فیلتر به گردشگران خارجی را به نقل از وزیر ارتباطات منتشر کرده بود.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.