استقبال ویژه دولت کانادا از نوروز ۹۳

چهارشنبه, 13ام فروردین, 1393
اندازه قلم متن

canada
کاستاس منگاکیس نماینده مجلس کانادا و معاون پارلمانی وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا در بازار نوروزی

حسن زارع زاده اردشیر

نوروز امسال کانادا حال و هوای خاصی داشت، بسیاری از کانادایی ها در آئین نوروزی با ایرانیان مقیم کانادا همراهی می کردند، سفره هفت سین در بانک ها و بسیاری از ادارات دولتی و غیردولتی چیده شده بود، و مقامات دولتی کانادا در سطوح بالای استانی و فدرال مشارکت قابل توجهی در مراسم و جشن های نوروزی داشتند.

سازمان عفو بین الملل شاخه تورنتو با برگزاری مراسم نوروزی، تصویر هفت زندانی سیاسی را روی سفره هفت سین قرار داد.

با آغاز نوروز، استفان هارپر، نخست وزیر کانادا، پیام ویژه نوروزی برای ایرانیان داد.علاوه بر او، جان برد وزیر امور خارجه کانادا، جیسون کنی وزیر چند فرهنگی کانادا، تعدادی از نمایندگان مجلس فدرال، خانم کاتلین وین نخست وزیر ایالت انتاریو، دکتر رضا مریدی وزیر تحقیقات و فناوری انتاریو و تعداد دیگری از سیاست مداران استانی پیام های تبریک نوروزی منتشر کردند.

حضور مقامات کانادایی و نمایندگان مجلس نه تنها در چندین مراسم نوروزی قابل توجه بود، بلکه انها در مراسم چهارشنبه سوری و بازارهای نوروزی نیز شرکت کردند. نخست وزیر انتاریو خانم وین که همراه دکتر رضا کریدی بود، در جشن چهارشنبه سوری در تورنتو در میان هزاران نفر حاضر شد و همراه با انها رقصید. کاستاس منگاکیس نماینده مجلس در بازار نوروزی حضور داشت. جاستین ترودو رهبر حزب لیبرال کانادا نه تنها در چندین مراسم بلکه در مغازه های ایرانی به مناسبت نوروز حضور پیدا کرد و با ایرانیان دیدار نمود.

به نظر می رسد حضور موفق جامعه ایرانی در کانادا موجب شده است تا توجه دولتمردان و سیاستمداران به جایگاه ایرانیان مهاجر بیش از پیش افزایش یابد. ایرانیان در حوزه های سیاسی، دولتی، بازرگانی و خدمات اجتماعی فعالیت و حضور چشمگیری دارند. دکتر رضا مریدی اولین وزیر ایرانی است که در ایالت انتاریوی کانادا به این سمت رسیده است. دکتر امیر خدیر دیگر ایرانی است که نمایندگی مجلس ایالت کبک را برعهده دارد.

چگونه نوروز در کانادا از اهمیت تاریخی برخوردار شد؟ این پرسشی است که با دکتر رضا مریدی در میان گذاشتیم. وزیر تحقیقات و فناوری انتاریو گفت: «در سال ۲۰۰۸ در پارلمان انتاریو لایحه ای را ارائه دادم که بموجب آن عید نوروز در استان انتاریو رسمی شد. در سال ۲۰۰۹ حزب لیبرال کانادا بنا به درخواست اینجانب لایحه رسمی شدن نوروز را به پارلمان فدرال کانادا ارائه داد و به در آنجا نیز به تصویب رسید.»

دکتر رضا مریدی افزود: « یکسال بعد از رسمی شدن نوروز در کانادا، کنگره امریکا نیز عید نوروز را رسمی کرد و سپس توسط سازمان یونسکو نوروز به رسمیت شناخته شد. بدین ترتیب بود که با همت ایرانیان ساکن انتاریو عید نوروز نه تنها در کانادا رسمی شد بلکه زمینه رسمی شدن در سازمان ملل متحد را فراهم نمود.»

در حال حاضر پنج نفر از ایرانیان ساکن تورنتوی بزرگ، کاوه شهروز، لیلی پورزند، علی احساسی، مجید جوهری، پیمان کوشان خود را آماده می کنند تا در انتخابات مجلس کانادا شرکت کنند. آنها در مرحله مقدماتی در حزب سیاسی خود رقابت خواهند کرد. همچنین دیوید موسوی برای انتخابات شورای شهر تورنتو و مرجان مریدی برای انتخابات شورای شهر ریچموندهیل (شمال تورنتو) نامزد شده اند و خانم نیلو برون به عنوان نائب رئیس جدید حزب لیبرال انتاریو انتخاب شده است. علاوه بر بعد سیاسی و اجتماعی، حضور ایرانیان در بخش های تجارت و بازرگانی چشمگیر است و آنها شرکت های متعددی را به ثبت رسانده اند.

مشارکت جامعه ایرانی در فعالیت سیاسی احزاب کانادا به انحا گوناگون منجمله مشارکت در همیاری مالی برای احزاب، کار داوطلبانه در انتخابات و امور خیریه، فعالیت های اجتماعی و حقوق بشری، حضور رسانه ای و فعالیت های عام المنفعه همگی موجب شده است که جامعه ایرانی در طی سالیان اخیر موقعیت ویژه ای بدست بیاورد.
دکتر مریدی در پایان تاکید کرد: « دولت ایران دولت بدنامی است و چهره نادرستی از جامعه ایران را به جهان نشان می دهد، اما ایرانیان در برون مرز با عملکرد خوب و در خورشأن چهره بهتری از خود و کشورشان ارائه کرده اند.»

در مراسم نوروزی سازمان عفو بین الملل که در روز برگزار شد، تصویر هفت زندانی سیاسی؛ سعید ملکپور، محمد صدیق کبودوند، بهاره هدایت، عبدالفتاح سلطانی، امید کوکبی، حسین رونقی و زینب جلالیان روی سفره هفت سین قرار داده شده بود تا حاضران را نسبت به وضعیت انها آگاه سازند.

مراسم سازمان عفو بین الملل در روز پنجشنبه ۷ فروردین برگزار شد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.