واکنش منتقدان به ادعای وزیر کشور درباره مردمی بودن حجاب‌بان‌ها: دروغ و مضحک است

چهارشنبه, 1ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

حضور پرشمار نیروهای حجاب‌بان در متروی تهران برای برخورد با زنان مخالف حجاب در یک ماه اخیر-شبکه‌های اجتماعی

اعتراف پیشین معاون شهردار، گزارش رسانه‌های داخلی، تصویرهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، و همچنین انتشار آگهی ‏استخدام برای جذب حجاب‌بان همگی ادعای جدید وزیر کشور را رد می‌کند

امیرحسین میراسماعیلی 

پس از انتشار تصویرهای متعددی از حضور پرتعداد نیروهای حکومتی و سرکوبگر در ایستگاه‌های مترو تهران که برای زنان مخالف حجاب اجباری ایجاد مزاحمت می‌کنند، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه اول آذر مقابل خبرنگاران ادعا کرد که این گروه‌ها «مردمی»‌اند و بدون داشتن ماموریت حکومتی یا دریافت حقوق تلاش دارند مخالفان حجاب را «امر به معروف و نهی از منکر» کنند.

احمد وحیدی گفته است: «ما‌ مجوز خاصی برای این کار ندادیم، اما خب گروه‌های مردمی ظاهرا تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر اقدام می‌کنند. همه مردم برای امر به معروف وظیفه دارند و البته با الفاظ و ادبیات خوب و صرفا تذکر لسانی آن را انجام می‌دهند و در این حد مجاز هستند. این کار اصلا نیازی به صدور مجوز ندارد و همه می‌توانند امر‌ به معروف لسانی را انجام بدهند.»

این درحالی است که پیش از این، چند رسانه در ایران خبر داده بودند که پس از افزایش چندبرابری تعداد زنان مخالف اجباری در پایتخت کشور و اماکن عمومی دیگر شهرهای کشور، شهرداری تهران دست به استخدام ۴۰۰ نیروی سرکوبگر زیر عنوان «حجاب‌بان» زده است و به آن‌ها ماهانه ۱۲ میلیون تومان پرداخت می‌کند تا با انواع آزار کلامی و همچنین تصویربرداری از زنان معترض برای پرونده‌سازی قضایی، آن‌ها را به حفظ پوشش اسلامی و حجاب اجباری مجبور کنند.

همچنین، تصویرهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از زنان ماموری که به‌تازگی در ایستگاه‌های مترو تهران برای مقابله با زنان مخالف حجاب اجباری مستقر شده‌اند نشان می‌دهد که این نیروها دارای لباس‌ها و روبان‌های مذهبی یک‌شکل، شبیه به ماموران زن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی‌اند و همیشه از سوی ماموران پلیس و همچنین نیروهای امنیتی مسلح حمایت می‌شوند تا در صورت اعتراض شهروندان، اقدام به سرکوب و بازداشت معترضان کنند.

از سوی دیگر، محمدامین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، روز ۱۸ تیر امسال در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن بیان اینکه «بالاخره طبق قوانین کشور حجاب باید در همه‌جا مراعات شود و یک فردی هم باید در این زمینه به کسی که رعایت نمی‌کند گوشزد کند»، استخدام نیروهای سرکوبگر زنان مخالف حجاب را در پوشش «قرارگاه انضباط شهری» تایید کرده بود.

نگاهی به وب‌سایت «بانک استخدام» در ایران، که در حوزه جست‌وجوی شغل برای شهروندان ایرانی فعالیت می‌کند، نیز نشان می‌دهد که آگهی استخدام «حجاب‌بان» از سوی شهرداری تهران برای ایستگاه‌ها و واگن‌های مترو در این وب‌سایت منتشر شده است.

بسیاری از شهروندان فعال در شبکه‌های اجتماعی روز چهارشنبه و پس از انتشار سخنان احمد وحیدی، ضمن «دروغ و مضحک» خواندن آن، با انتشار عکس‌ها و ویدئوهایی از برخوردهای خشن نیروهای وابسته به حکومت با زنان مخالف حجاب اجباری در مترو تهران، این مقام امنیتی و سیاسی در دولت ابراهیم رئیسی را مسخره کردند و نوشتند که «مسئولان نظام حتی جرئت قبول مسئولیت در برابر سرکوب زنان» را نیز ندارند و از بیان حقیقت می‌ترسند.

یکی از موارد سرکوب و حمله به زنان مخالف حجاب اجباری در ایستگاه‌های مترو، مورد آرمیتا گراوند، دختر دانش‌آموز و ۱۶ ساله در تهران بود که به‌علت برخورد سرش با «جسمی سخت» در ایستگاه شهدا در مترو تهران، پس از گذشت ۲۸ روز که در بیمارستان در کما بود، روز ششم آبان‌ جان باخت. برخی از اطرافیان این دختر نوجوان و همچنین شماری از وب‌سایت‌های حقوق‌بشری، به‌نقل از منابعشان، خبر داده بودند که حمله نیروهای حجاب‌بان در واگن مترو تهران و ضرب‌ و جرح آرمیتا، به‌دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری، عامل به کما رفتن و سپس فوت آرمیتا گراوند شد.

یکی از خبرنگاران شاغل در ایران روز ۱۲ مهر در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داد که به‌دستور نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، همه خبرنگاران و رسانه‌ها از پیگیری مستقل ماجرای آرمیتا گراوند منع شدند و به خبرنگاران گفته شد چه در رسانه‌ها و چه در شبکه‌های اجتماعی، فقط اجازه دارند اظهارات مقام‌های رسمی و حکومتی درباره پرونده آرمیتا را بازنشر کنند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.