اعتصاب غذا در زندان رجایی‌شهر در واکنش به واقعه بند ۳۵۰ اوین

چهارشنبه, 3ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

zendanian_siasi
شش زندانی سیاسی و عقیدتی زندان رجایی‌شهر کرج اعلام کردند که در اعتراض به برخورد با زندانیان بند ۳۵۰ اوین و اعلام حمایت از اعتصاب غذای آنها از روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

وب‌سایت خبری کلمه اسامی این شش زندانی را جعفر اقدامی، رضا انتصاری، مسعود باستانی، سعید رضوی فقیه، مهدی محمودیان و سعید مدنی اعلام کرده است.

زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی‌شهر در بیانیه اعلام اعتصاب غذای خود تصریح کرده‌اند که «به رغم گذشت یک هفته از فاجعه دردناک و غیرانسانی حمله به بند ۳۵۰ و ضرب‌وشتم شدید و ایراد جراحات عمومی به زندانیان سیاسی و انتقال اجباری ایشان به سلول انفرادی، هیچ‌ یک از مسئولان قضایی، اجرایی و امنیتی، رفتاری مسئولانه از خود نشان نداده و با دروغ‌پردازی‌های محیرالعقول در رسانه‌های رسمی به ویژه صدا و سیما رفتاری مسئولیت‌گریزانه از خود بروز داده‌اند».

این در حالی است که قوه قضائیه ایران اتهام ضرب‌وشتم زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین را به طور کامل تکذیب کرده، اما دولت ایران گفته است که هیئتی برای تحقیق در این خصوص تعیین کرده است.

با وجود این، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، که رابط میان دولت با قوه قضائیه است چنین اظهار نظر کرد که آن چه روز پنج‌شنبه، ۲۸ فروردین، در زندان اوین رخ داد «درگیری نبوده» است.

وزارت اطلاعات نیز که به گفته وزیرش قرار بود درباره این حوادث بیانیه‌ای صادر کند، هنوز اقدام به این کار نکرده است.

در بیانیه اعلام اعتصاب غذای شش زندانی رجایی‌شهر همچنین تاکید شده است که «موضع‌گیری‌های متناقض رئیس سازمان زندان‌ها که مستقیما مقام مسئول محسوب می‌شود، از تکذیب حادثه تا تخفیف و تمسخر قربانیان را شامل می‌شود. موضع‌گیری شبهه‌انگیز وزیر دادگستری و سکوت معنادار وزارت اطلاعات از جمله واکنش‌های غیرقابل توجیه مقامات دولتی محسوب می‌شود».

به گفته این شش زندانی، «گویی آقایان از یاد برده‌اند رای ملت ایران در خردادماه ۱۳۹۲ «نه» به حاکمیت دروغ، بی‌قانونی، فساد و بی‌کفایتی و آری به مطالبات جنبش سبز مردم ایران بود».

ابوالفضل قدیانی، دیگر زندانی سیاسی، با محکوم کردن «تهاجم وحشیانه و خونین نیروهای امنیتی و عوامل استبداد دینی به زندانیان مظلوم سیاسی – عقیدتی در بند ۳۵۰ اوین»، اعلام کرده است که برای «همدردی و همراهی با یاران دربند» خود، از چهارم اردیبهشت «روزه سیاسی» خواهد گرفت.

به گزارش کلمه، آقای قدیانی که هم‌اکنون در مرکز پزشکی قلب تهران بستری است، اتفاقات اوین را «حاکی از ترس و وحشت جبهه استبداد از موقعیت متزلزل خود در بین مردم ایران و نیز کینه و انتقام‌جویی از زندانیان سیاسی، عقیدتی حق‌گو، مقاوم و سرافراز» دانسته است.

۱۲ زندانی سیاسی و عقیدتی زندان اوین نیز که پیش از این اعتصاب غذای خود را اعلام کرده بودند، در بیانیه دیگری با انتقاد شدید از آن چه «دروغگویی» مقام‌های دولت و قوه قضائیه دانسته‌اند، خواستار مشاهده تصاویر «دوربین‌های راهرو ورودی، هواخوری و برخی دیگر از ساعت ۹: ۳۰ تا ۱۳: ۳۰ [روز ۲۸ فروردین] به طور کامل» برای روشن شدن حقیقت شده‌اند.

کلمه همچنین از انتقال حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی زندان اوین، که به همراه یازده تن دیگر از زندانیان بند ۳۵۰ اعتصاب غذا کرده، به بهداری این زندان در روز سه‌شنبه خبر داده است.

آقای رونقی ملکی مبتلا به بیماری کلیه است.
منبع: رادیو فردا

***

۱۲ زندانی اعتصاب کننده ی غذا در بیانیه ی دوم خود خطاب به ملت ایران تصریح کرده اند که ۴ ساعت درگیری در این بند تماما از سوی دوربین های مداربسته ضبط شده و قابل مشاهده است. آنان همچنین تاکید کرده اند که آنان که آنان که جویای کشف حقیقت هستند می توانند با مشاهده ی آسیب دیدگان یورش ۲۸ فروردین به کذب بودن اظهارات رییس سازمان زندان ها و وزیر دادگستری پی ببرند

۱۲ زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ که از روز دوشنبه دست به اعتصاب غذا زده اند، در بیانیه ی دوم خود از اظهارات برخی رسانه های رسمی وابسته به قدرت و مقامات قضایی کشور که منادی عدالت در کشورند ابراز تاسف کرده اند.

به گزارش کلمه، زندانیان اعتصاب کننده ی غذا در بیانیه ی خود خطاب به ملت ایران تصریح کرده اند که ۴ ساعت درگیری در این بند تماما از سوی دوربین های مداربسته ضبط شده و قابل مشاهده است. آنان همچنین تاکید کرده اند که آنان که آنان که جویای کشف حقیقت هستند می توانند با مشاهده ی آسیب دیدگان یورش ۲۸ فروردین به کذب بودن اظهارات رییس سازمان زندان ها و وزیر دادگستری پی ببرند.

در این بیانیه گزارشی از آخرین وضعیت مجروحان این یورش در بند عمومی و انفرادی نیز ارائه شده است.

متن کامل دومین بیانیه ی ۱۲ زندانی در اعتصاب غذا که در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر است:

ملت شریف ایران

ما در بیانیه اعلام شروع اعتصاب غذای اعتراضی خود نسبت به حوادث و فجایع اتفاق افتاده در بند ۳۵۰ زندان اوین در روز پنج شنبه مطالبی را به اطلاع شما رساندیم. در نامه ها و شکواییه های دیگر نیز آن حادثه با جزییات بیشتر تشریح شده است. اعتراص ما افزون بر نفس برخورد و فاجعه و ظلم بی سابقه ای که بر زندانیان بند ۳۵۰ رواداشته شد، بر عدم بررسی و تحقیق بی طرفانه نسبت به این فاجعه است.

متاسف و اما نه متعجبیم که می بینیم در این روزها مطالبی در رسانه های رسمی منتشر می شود که تنها اظهارنظرهای یکطرفه و بیان نظرات مقصران این حادثه آن هم بدون کمترین تحقیق و بررسی بی طرفانه است؛ روندی که مطابق آنچه پیش بینی می شد همچنان نیز ادامه دارد.

رییس سازمان زندانها در چند مصاحبه درگیری و حمله به زندانیان در بند ۳۵۰ را کلا تکذیب کرده و در مصاحبه اخیر خود اظهار داشته به هیچ کسی حتی یک تلنگر نیز زده نشده است.

وزیر دادگستری در مصاحبه خود که در روزنامه های مورخ اول اردیبهشت ۹۳ درج شده اظهار کرده است: ” … یکی دو نفر از زندانیان در این بازرسی دچار جراحت مختصری شده اند.

افرادی که این اظهارنظرها را کرده اند از دست اندرکاران دستگاه قضایی و قضاوت بوده اند و می دانیم که رعایت حداقل عدالت در اظهار نظر و قضاوت در یک مساله اختلافی استماع سخن طرفین آن اختلاف و سپس اظهارنظر است. بنابراین تردیدی وجود ندارد که اظهارنظر و قضاوت براساس اطلاعات یکطرفه، آن هم اطلاعات طرف متهم، قطعا هیچ نسبتی با عدالت و انصاف ندارد و تنها به معنی حمایت از متهم است.

افرادی که چنین اظهارنظرهایی کرده اند طبعا سخن مسولان زندان را شنیده و گزارش های آنان را دریافت کرده و براساس آنها چنین مواضعی را اتخاذ کرده اند. ولی واقعیت آن است که مسولان زندان اوین همگی در آن روز در بند ۳۵۰ حضور داشته و فرماندهی مدیریت همان عملیات و آن فاجعه را برعهده داشتنه اند و طبیعی است در توجیه و تایید و حتی تمجید از اقدامات خلاف خود سخن بگویند. ولی کسانی که قضاوت و اظهارنظر کرده اند و از سابقه کار قضایی نیز برخوردارند آیا نباید حداقلی از سخن طرف مقابل را هم می شنیدند، شواهد و صحنه ها را می دیدند، مجروحان و مصدومان حادثه را می دیدند، تصاویر دوربین های فیلم برداری را به طور کامل و نه تقطیع شده مشاهده می کردند و پس از آن قضاوت می کردند. این نوع داوری در کدام محکمه اسلامی و یا حتی غیراسلامی از کمترین اعتبار برخوردار و با کدام عدالت سازگار است؟ آیا تصور می کنند اینگونه اظهارنظرها می تواند افکار عمومی را قانع کند و توشه ای برای آخرتشان فراهم آورند.

روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه که اولین ملاقات خانواده ها با زندانیان پس از فاجعه بود، دیدن وضع تنها تعداد معدودی از مجروحان و مصدومان آنچنان همه را منقلب کرد که برخی از آنها را با آمبولانس به بیمارستان منتقل کردند و در دنیای رسانه ای امروز قطعا اخبار آن به گوش همگان رسیده و می رسد. آیا بازهم آقایان می توانند بگویند حتی تلنگری به کسی نخورده و یا بگویند یکی دو نفر جراحات مختصری دیده اند.

ما برای اطلاع همگان و برای اطلاع کسانی که قرار است در این مورد بررسی و تحقیق کنند اعلام می کنیم که همه اتاق ها و راهروها و هواخوری بند۳۵۰ مجهز به دوربین های مداربسته است که تحرکات تمام نقاط زندان را فیلم برداری می کنند و برای اطلاع دقیق از آنچه اتفاق افتاده باید تصاویر تعدادی از این دوربینها بخصوص دوربین های راهرو ورودی، هواخوری و برخی دیگر از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۳:۳۰ به طور کامل دیده شود. البته در مواردی ضاریین برای ضبط نشدن اقداماتشان زندانیان را به بخش اداری بند برده و در آن محل که فاقد دوربین است مضروب کرده اند. در مورد آن اقدامات نیز اظهارات مضروبان و آثار ضرب و جرح روی بدن آنها می تواند واقعیت ها را روشن سازد. اظهارات ۱۹ نفر از ۳۲ نفری که به انفرادی و بهداری منتقل شده بودند و اینک به بند ۳۵۰ بازگشته اند در مورد ضرب و شتم ها و برخوردهایی که با آنها شده آن قدر تکان دهنده است که هر قاضی با وجدانی را به تامل وا می دارد.

برای اطلاع عموم و نیز هر فرد و هیات منصف بی طرفی که قصد رسیدگی به این موضوع را دارد وضعیت چند مورد از مجروحان و مصدومان را که عمدتا اینک در بند ۳۵۰ حضور دارند اعلام می کنیم.

۱- آقای اسماعیل برزگری. وی در اثر ضربات وارده دچار شکستگی دنده ها شده و در وضعیت بسیار نامساعدی قرار دارد و خون ادرار می کند. با گذشت پنج روز از آسیب دیدگی وی تاکنون از اعزام به بیمارستان و معاینه توسط پزشک متخصص ممانعت شده است. در همان اولین شب نیز مجوز قانونی اعزام اورژانسی به بیمارستان طالقانی در میانه راه لغو شد.

۲- آقای فرشید فتحی. پای وی شکسته که توسط پزشک بیمارستان طالقانی معاینه و پای او آتل بندی شده است تا هفته آینده در مورد جراحی تصمیم گرفته شود.

۳- اکبر امینی. وی دچار شکستگی سر شده و مهره های گردنش آسیب دیده است. وی روز شنبه به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده و پزشک متخصص پس از بررسی اولیه دستور گرفتن ام.آر.ای و بستری شدن وی را داد ولی مسولان زندان بدون انجام این دستورات او را به زندان بازگرداندند و اکنون با آتل موقت در گردن محدودیت حرکتی و وضعیت نامناسبی دارد.

۴- امید بهروزی. وی در روز حادثه دچار بریدگی رگ دست شد و تاکنون از اعزام به بیمارستان ممانعت شده است. او که دو روز در بهداری با زنجیر به تخت بسته شده بود، تنها روز شنبه جراحت اش با سه بخیه پانسمان جدی شد.

۵- مسعود عرب چوبدار. وی از ناحیه کتف دچار دررفتگی شده و هنوز اقدام درمانی برای او صورت نگرفته است.

علاوه بر آسیب دیدگان حاضر در بند که همه زندانیان شاهد وضع جسمی آنها هستند، تعداد قابل توجهی از سایر زندانیان و بخصوص آنهایی که از انفرادی بازگشته اند آثار ضرب و جرح روی بدنشان کاملا مشهود است و ظاهرا قصد بر این است که اجازه بازدید و معاینه این افراد داده نشود تا این آثار به کلی برطرف گردد.

نمونه هایی از افرادی که در انفرادی دچار جراحت هستند:

۱- آقای محمد صدیق کبوددوند. خانواده وی که پس از چهار روز با خانواده خود ملاقات داشته اند از جراحت شدید وی از جمله شکستگی قفسه سینه و آسیب دیدگی در ناحیه سر و صورت خبر داده اند.

۲- بهزاد عرب گل. وی که از جانبازان جنگ تحمیلی است پس از اتمام تهاجم کاملا سالم بوده و به همراه چهارنفر دیگر به حفاظت زندان احضار و از آنجا به سلول انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شده است. پس از چهار روز در جریان ملاقات با خانواده آثار ضرب و جرح شدید در سر و صورت (بینی) وی مشاهده شده است.

نباید فراموش شود که از ۱۳ نفری که هنوز در سلول انفرادی هستند، بیشتر آنها مجروح و مضروب شده اند و در مورد همه مجروحان و مضروبان ضروری است تا آثار آسیب دیدگی برطرف نشده، معاینه و تهیه گزارش انجام شود.

هشدار می دهیم که گویا سیاست مرتکبان این اقدامات خلاف همانطور که اشاره شد دفع الوقت است تا آثار جرم حتی الامکان بر طرف و امحا شود.

اعتصاب غذای ما در اعتراض به مظالم آشکار و غیرقابل انکار یاد شده است و تلاش می کنیم صدای مظلومیت زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین را منعکس کنیم. و به یاری خداوند قادر ایمان داریم.

۱- حسن اسدی زیدآبادی۲- امیر اسلامی۳- اکبر امینی ارمکی۴- عماد بهاور۵- قربان بهزادیان نژاد۶- مسعود پدرام۷- امین چالاکی۸- محمدصادق ربانی املشی۹- علیرضا رجایی۱۰- سید حسین رونقی ملکی۱۱- رضا شهابی۱۲- محسن میردامادی

سه شنبه دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۳

***

بیست و یک زندانی دیگر بند ۳۵۰ به اعتصاب غذا پیوستند

۲۱ زندانی در بیانیه ی اعلام اعتصاب خود با تشریح تخلفات ماموران امنیتی که به بند ۳۵۰ یورش آورده بودند با ذکر ۷ خواسته تاکید کرده اند که تا برآورده شدن درخواستها به رغم میل باطنی و با توجه به اینکه ما هیچ راهی برای رساندن پیام خود و پیگیری مطالباتشان باقی نمانده است، دست به اعتصاب غذای نامحدود می زنند
در پی اعتصاب غذای اعتراضی ۱۲ زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، ۲۱ زندانی دیگر به جمع اعتصاب کنندگان غذا پیوستند.

به گزارش کلمه، این زندانیان سیاسی در بیانیه ی اعلام اعتصاب خود با تشریح تخلفات ماموران امنیتی که به بند ۳۵۰ یورش آورده بودند با ذکر ۷ خواسته تاکید کرده اند که تا برآورده شدن درخواستها به رغم میل باطنی و با توجه به اینکه ما هیچ راهی برای رساندن پیام خود و پیگیری مطالباتشان باقی نمانده است، دست به اعتصاب غذای نامحدود می زنند.

پیش از این هم زندانیان منتقل شده به سلول های انفرادی بند ۲۴۰ که هنوز ۱۴ نفر از انها در انفرادی هستند، اعلام کرده بودند که تا زمان بازگشت به بند ۳۵۰ در اعتصاب غذا خواهند بود.
متن این بیانیه به گزارش کلمه به شرح زیر است:

مردم شریف ایران، همانگونه که اطلاع یافته اید روز پنج شنبه ۲۸ فروردین مردان باتون به دست با یورش به بند ۳۵۰ به بهانه‌های واهی به طور غیرقانونی به مدت چهار ساعت با ایجاد رعب و وحشت به ضرب و شتم زندانیان پرداختند. عده‌ای را به شدت مضروب و روانه بندهای انفرادی کردند و پنج روز پس از آن واقعه از پذیرفتن مسئولیت خود در این زمینه طفره رفته و آن واقعه را یک جنجال تبلیغاتی می خوانند. ماموران و لباس شخصی ها به موارد غیر قانونی و ضد حقوق بشری زیر مبادرت کردند، که مجموعاً از موارد نقض حقوق زندانیان و حقوق انسان محسوب می‌شود.

یک: ضرب و شتم شدید زندانیان

دو: ایجاد صدمات عمدی به عده‌ای از زندانیان

سه: عدم اعزام مصدومان به بیمارستان و مراکز پزشکی

چهار: عدم پیگیری شکایات زندانیان

پنج: تراشیدن موی سر و صورت به اجبار به قصد تحقیر زندانیان

شش: زدن دستبند و چشم‌بند

هفت: تخریب اموال عمومی و شخصی

با عنایت به موارد نقض حقوق زندانیان و موارد متعدد نقص اصول مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین و همچنین بی توجهی و نقض اصول مندرج در قانون اساسی و آیین نامه سازمان زندان ها ما زندانیان سیاسی خواستار موارد زیرهستیم:

یک: بازگشت همه زندانیان مضروب اعزامی به بند ۲۴۰ انفرادی

دو : رسیدگی به موضوع و تعقیب قانون شکنان

سه: اعزام فوری مجروحین به پزشکی قانونی برای ارزیابی میزان صدمات جسمی

چهار: اعزام مجروحین به بیمارستان برای درمان جراحات

پنج: عذرخواهی رسمی از زندانیان و خانواده‌هایشان

شش: جبران خسارات مادی و معنوی زندانیان

هفت: حضور نمایندگان شریف ملت ایران و هیات حفظ حقوق شهروندی دادگستری استان تهران در محل بند ۳۵۰ زندان اوین و استماع اظهارات زندانیان و تهیه صورت جلسه.

لازم به یادآوریست تا برآورده شدن درخواستها به رغم میل باطنی و با توجه به اینکه ما هیچ راهی برای رساندن پیام خود و پیگیری مطالباتمان باقی نمانده است، دست به اعتصاب غذای نامحدود می زنیم.

افراد امضا کننده:

عبدالفتاح سلطانی

اسماعیل برزگری

وحید اصغری

آرش همپای

مهدی ساجدی فر

امید شاهمرادی

ابراهیم پیروزی

مسعود عرب چوبدار

اسدالله هادی

سهیل عربی

اصغر قطان

امیر درستی

وحید حیدرزاده

رضا شهابی

سعید حائری

امید زارعی نژاد

یاشار دالرشفا

مهدی خدایی

مجید اسدی

علی سلام پور

امیر قاضیانی

***

۱۲ زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در بیانیه‌ای اعلام کردند که در اعتراض به برخوردهای غیرقانونی و تضییع حقوق زندانیان و نیز اعتراض به عدم رسیدگی به این تخلفات فاحش و بی‌سابقه و ارائه اخبار کذب در جهت قلب واقعیت‌ها از بعد از ظهر روز دوشنبه اول اردیبهشت ۹۳ دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

حسن اسدی زیدآبادی، امیر اسلامی، اکبر امینی ارمکی، عماد بهاور، قربان بهزادیان نژاد، مسعود پدرام، امین چالاکی، محمدصادق ربانی املشی، علیرضا رجایی، سید حسین رونقی ملکی، رضا شهابی و محسن میردامادی زندانیان سیاسی ای هستند که وارد اعتصاب غذا شده اند.

متن کامل بیانیه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

بسمه تعالی

لاَّ یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظلم

خداوند سخن گفتن پرخاشگرانه را دوست نمی دارد مگر آنکه ظلمی بدو رسیده باشد.

ملت شریف ایران

روز پنج شنبه ۲۸ فروردین ۹۳ در بند ۳۵۰ زندان اوین که محل نگهداری اکثر زندانیان سیاسی است حوادثی در حد فاجعه اتفاق افتاد و مظالمی بر زندانیان این بند رفت که بسیاری از هموطنانمان کمابیش مطالبی در مورد آن شنیده اند.

مشروح آن وقایع و برخوردهای خشونت آمیز بی سابقه ای که بوسیله نیروهای لباس شخصی و نیروهای حفاظت زندان با زندانیان این بند شد قبلا طی نامه سرگشاده ای به رییس جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی و همچنین طی اعلام جرم و استشهادیه ای خطاب به دادستان تهران اعلام شده است.

نتیجه آن برخوردها، به جای ماندن تعداد زیادی مجروح و مصدوم از محبوسان این بند و انتقال سی و دو نفر از آنها به سلولهای انفرادی و بهداری زندان بود و این درحالی صورت گرفت که جراحات و مصدومیت های تعدادی از آنها شدید و نگران کننده است. افزون بر مجروحان و مضروبانی که از بند منتقل شده اند تعداد قابل توجهی نیز در داخل بند هستند که متاسفانه در درمان آنها تعلل می شود.

جای تاسف مضاعف است که به جای رسیدگی به این برخوردهای غیرقانونی و پیگرد مسببان این حادثه ناگوار برخی از مسولان ذی ربط طی مصاحبه ها و اظهارات خود همه این موارد را تکذیب و جراحت و آسیب دیدگی زندانیان را به طور کلی منکر شده اند که این خود به معنی حمایت آشکار از ضاربان و قانون شکنان است.

تعداد قابل توجهی از زندانیان بند ۳۵۰ قصد اعتصاب غذا داشتند و برخی نیز خود قبلا اقدام کرده اند. ما امضا کنندگان این بیانیه در اعتراض به برخوردهای غیرقانونی و تضییع حقوق زندانیان و نیز اعتراض به عدم رسیدگی به این تخلفات فاحش و بی سابقه و ارائه اخبار کذب در جهت قلب واقعیت ها از بعد از ظهر روز دوشنبه اول اردیبهشت ۹۳ دست به اعتصاب غذا می زنیم.

و از خداوند بزرگ می خواهیم که این قدم ناچیز را وسیله ای برای احقاق حقوق پایمال شده مظلومان قرار دهد.

۱- حسن اسدی زیدآبادی
۲- امیر اسلامی
۳- اکبر امینی ارمکی
۴- عماد بهاور
۵- قربان بهزادیان نژاد
۶- مسعود پدرام
۷- امین چالاکی
۸- محمدصادق ربانی املشی
۹- علیرضا رجایی
۱۰- سید حسین رونقی ملکی
۱۱- رضا شهابی
۱۲- محسن میردامادی

***

گزارشی از ملاقات روز دوشنبه خانواده‌ها با زندانیان

به گزارش کلمه، بالاخره روز ملاقات زندانیان بند ۳۵۰ رسید. ملاقاتی که از پنجشنبه همه خانواده‌های زندانیان اوین در انتظارش بودند و برای دیدن سلامت عزیزان دربندشان لحظه‌شماری می‌کردند. شاید بسیاری از آنان دوست داشتند ادعاهای رییس سازمان زندان‌ها و وزیر دادگستری درست باشد اما امروز با چشم‌ دروغ‌گویی اسماعیلی را از پشت کابین‌های ملاقات دیدند.

جو به شدت ملتهب و متشنج از همان بدو ورود و در خیابان منتهی به زندان دیده می‌شود. بیرون زندان پر از گارد و ون پلیس بود و همه خانواده‌ها با تعجب به آنان نگاه می‌کردند. وارد سالن می‌شوند و از حال خانواده‌هایی که پیش از آنها به ملاقات رفته‌اند، متوجه اوضاع می‌شوند. مادر اکبر امینی از حال رفته و آمبولانس برای بردنش آمده است. او پسرش را با سر و گردن شکسته ملاقات کرده و چند باری در حین ملاقات از حال رفته است. هر گروه از ملاقات‌کننده‌ها که از سالن ملاقات کابینی بیرون می‌آیند، شروع به شعار دادن می‌کنند. شعار “مرگ بر دیکتاتور” و “الله اکبر” همه فضای سالن ملاقات را فراگرفته است، هیچ کس انتظار این حجم از خشونت و درگیری را نداشته و همه با عصبانیت سالن ملاقات را ترک می‌کنند.

خانواده‌هایی که موفق به ملاقات کابینی با زندانیانشان شدند، ملاقات روز دوشنبه را «وحشتناک» و «دردآور» توصیف می‌کنند. پرده‌های کابین ملاقات بالا می‌رود و بعد از آن دیگر اشک است و گریه. برخی مادران از حال می‌روند و خانواده‌ها با دیدن چهره و وضعیت زندانیان خود و آثار کبودی و ضرب و شتم آنان به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و با سر دادن شعار خشم و اعتراض خود را نشان می‌دهند.

عاطفه خلفی همسر حسن اسدی زیدآبادی در فیس‌بوک خود چنین می‌نویسد:« امروز ملاقات و همه چشم هایی که منتظر بودنند عزیزانشان و سایر برادرانشان را ببینند پر از وحشت بود سالن انتظار پر از صدای فریاد و شعار بود. اورژانس امده بود مادر اکبر امینی را به بیمارستان برساند،؛ پسرش را دیده بود و چند بار غش کرده بود. جلوی در نیروی انتظامی و امنیتی هم ایستاده بودند. اکثر زندانیان در همراهی با برادرانشان موهای خود را تراشیده اند. پرده ها که بالا می رود همه خانواده ها گریه می کنند…. آقای اسماعیلی دروغگو که میگی هیچ کس هیچ طوریش نشده واقعا منظورت چی بوده. به یک سری آدم حمله کردید. کتک زدید. فحش های رکیک دادید. شما مسلمانید؟ شما انسانید؟ کور خواندید که بگذاریم عزیزانمان را اینگونه ذره ذره از بین ببرید. قرار نبود کسی هم عاشورای خونین را به یاد بیاورد اما قرنها از آن گذشته و داستانش اشک در چشمانمان می آورد. قرار نیست که شما هر کاری که دلتان خواست بکنید و ما هم نظاره گر باشیم. گندهایی که زدید از سر و روی این لباس بدشکل دروغین که به تن کردید دیده می شود.»

مریم شفیعی همسر عماد بهاور نیز در صفحه فیس‌بوکش از ضرب و شتم شدید زندانیان می‌گوید و می‌نویسد: «آثار کبودی رو بدنشان مشخص بود، میگفت اصلا هیچ مدرک پزشکی یا عکسی تهیه نکردن حتی از کسانی که شکستگی داشتن که مدرکی به جا نمونه از جنایت … پرده ها ی سالن ملاقات که بالا رفت همه خانواده ها گریه می کردن و برخی مادرها غرق زمین شدن … شعار خانواده ها و فریاد الله اکبرشان بلند شد … بچه ها میگفتن ما سالمهای بند هستیم و کسانی که حالشان خوب نبود در انفرادی و ممنون ملاقات، برای همدردی با دوستان انفرادی سرشان را تراشیده بودن … عماد زمان جنگ داخل بند،مسئول بیت العباس بوده طبقه بالا وقتی فریاد بچه ها رو شنیده که پایین کتک می خوردن اعتراض کرده ده تا لباس شخصی بهش حمله کردن اون صاف واستاده تو چشم اطلاعاتی ها نگاه می کرده زمین می خورده و دوباره بلند میشده … یک لحظه از خودش دفاع نکرده خدا خودش حفظش کرده. بچه ها رو زده بودن بد هم زده بودن»

به گزارش خبرنگار کلمه اکثر زندانیان با عصا و کمربندهای طبی به ملاقات آمده‌اند، موی سرشان را در اعتراض توهین به سایر هم‌بندیانشان تراشیده‌اند و برخی دیگر هم بازوی هم‌بندی خود را گرفته‌اند تا بتوانند به ملاقات بیایند. کبودی‌ها و آثار ضرب و شتم مشهود است و البته این وضعیت افرادی است که گویا کم‌تر از بقیه مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

بیش از ۲۰ نفر از زندانیانی که به شدت مضروب شده‌اند و در انفرادی هستند وضعیت به مراتب بدتر دارند. زندانیان به خانواده‌هایشان می‌گویند هیچ مدرک پزشکی یا عکسی از مصدومین تهیه نشده تا مدرکی از شکستگی‌های دست و پا به جا نماند. به گفته زندانیانی که امکان ملاقات برایشان فراهم شده بود، آنان جزء سالم‌های بند هستند و کسانی که وضعیتی به مراتب بدتر دارند به انفرادی منتقل شده و ممنوع از ملاقات هستند.

مادر سعید متین‌پور هم شیون می‌کند. به او گفته‌اند فرزندش را به شدت زده‌اند و سعید تا مدت‌ها بیهوش بوده، مادر نفرین می‌کند اما اجازه ملاقات به او نمی‌دهند. سروش ثابت، یاشار دارالشفا، سعید متین‌پور. اسدالله هادی، از افرادی هستند که به انفرادی منتقل شده‌اند و خبری از سلامتی آنان در دست نیست. به گفته یکی از خانواده‌ها، افرادی که وضعیت و ظاهری بدتر داشتند را به انفرادی منتقل و ممنوع‌الملاقات کرده‌اند تا بقیه میزان خشونت در بند ۳۵۰ را نبینند.

سعید حائری از دیگر زندانیانی‌ست که به انفرادی منتقل و از بین تونل باتوم عبور داده شده بود و آثار ضربات باتوم و ضرب و شتم به صورت کبودی و تورم بر روی بدن وی همچنان قابل مشاهده بود اما با وجود آنکه او را به بند منتقل کرده‌اند به خانواده‌اش اجازه ملاقات ندادند تا آثار این خشونت را نبینند.

بنابر آخرین اخبار خانواده‌های این زندانیان تا این لحظه جلوی زندان ماندند و بر ملاقات با عزیزانشان پافشاری کرده‌اند. مسئولین زندان هم در پاسخ به اصرار این خانواده‌ها قول داده‌اند تا به یکی از افراد خانواده ملاقاتی چند دقیقه‌ای بدهند که تا لحظه مخابره این خبر، ملاقات انجام نشده، سایر افراد را از سالن ملاقات بیرون کرده‌اند و درب سالن زندان را بسته‌اند. خانواده‌های زندانیان منتقل شده به انفرادی در داخل سالن زندان منتظر خبر و نگران سلامتی و جان زندانیان خود هستند.

***

پس از درگیری روز پنج‌شنبه ماموران زندان موهای برخی زندانیان را تراشیدند. به گفته خانواده‌ها شماری از دیگر زندانیان نیز برای اعتراض به این مساله موی خود را تراشیده‌اند.

خبرگزاری فارس از قول منصور حقیقت‌پور، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، می‌گوید: “در جریان بازرسی از بند ۳۵۰ زندان اوین تعدادی تبلت و گوشی تلفن همراه کشف شده که زندانیان از این طریق اخباری غیرواقعی و نادرست را از فضای زندان به رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب مخابره می‌کردند.”

روزنامه شرق، چاپ تهران، امروز از قول محمدرضا تابش، نماینده مجلس نوشته است که مدیرکل زندان اوین با بازبینی فیلم دوربین‌های مداربسته موافقت کرده است.

آقای تابش از احتمال طرح سوال از وزرای دادگستری و اطلاعات خبر داده است.

دیروز مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، گفت که در حادثه روز پنج‌شنبه “یکی دو نفر از زندانیان دچار جراحت مختصری شدند.”

***

به گزارش شاهدان عینی، سه تن از تجمع کنندگان در مقابل دفتر ریاست جمهوری در تهران امروز(سه شنبه) بازداشت شدند

در همین حال،  نمایندگان خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین برای مذاکره با نمایندگان دولت، به داخل دفتر ریاست جمهوری رفته اند.

به گزارش سایت کلمه ،خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین ، امروز سه شنبه، در مقابل دفتر ریاست جمهوری تجمع کردند تا اعتراض خود را به ضرب وجرح روز پنجشنبهٔ زندانیان بند ۳۵۰ و عدم رسیدگی به وضعیت مجروحان، نشان دهند.

ساعتی پس از این تجمع، از جانب دولت به تجمع کنندگان اطلاع داده شد که ۵ نفر، به نمایندگی از خانواده ها، برای گفتگو با مقامات دولتی، به نهاد ریاست جمهوری بروند.

براساس گزارش های رسیده، در حالیکه این نمایندگان در انتظار گفتگو با نمایندگان دولت بودند، سه تن از تجمع کنندگان بازداشت شدند.

رئیس سازمان زندان های ایران و همچنین مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ اوین را تکذیب کرده اند.

***

بازگرداندن شش زندانی محبوس در انفرادی به بند ۳۵۰ اوین

هوتن دولتی، یاشار دارالشفا، مهدی خدایی، مجید اسدی، سروش ثابت و امیر رضازاده زندانیانی هستند که از بند ۲۴۰ به بند ۳۵۰ بازگردانده شده اند….

۶ زندانی دیگر که در پی تهاجم خونین به سلول های انفرادی منتقل شده بودند به همراهان خود در بند ۳۵۰ زندان اوین پیوستند.

به گزارش خبرنگار کلمه، هوتن دولتی، یاشار دارالشفا، مهدی خدایی، مجید اسدی، سروش ثابت و امیر رضازاده زندانیانی هستند که از بند ۲۴۰ به بند ۳۵۰ بازگردانده شده اند.

روز پنج شنبه و پس از یورش به بند ۳۵۰ زندان اوین که علیرغم اطلاع رسانی های گسترده، روز گذشته در ملاقات زندانیان با خانواده هایشان ابعاد وسیعی از این فاجعه علنی شد، ۳۲ زندانی سیاسی به انفرادی های ۲۴۰ زندان اوین منتقل شدند. هر چند که روز شنبه کلمه خبر داد که عبدالفتاح سلطانی، مصطفی عبدی، مصطفی ریسمان باف، سهیل عربی، آرش همپای، علی عسگری، داور حسینی، اسدالله هادی، اسدالله اسدی و امیر دوربین به بند عمومی بازگردانده شدند، زندانیانی که جز افراد کمتر آسیب دیده و مجروح بودند.

بر اساس این گزارش هنوز ۱۶ زندانی سیاسی دیگر در انفرادی هستند که نگرانی از وضعیت جسمی آنان، خصوصا پس از ملاقات های روز گذشته، افزایش یافته است.
منابع: بی بی سی، فارس، مهر، شرق، کلمه،ایران امروز، رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.