برکناری شماری از مقامات بلند پایه سازمان انرژی اتمی در ایران

چهارشنبه, 3ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

شهلا رستمی

مقامات ایرانی، بنا بر گزارشی که خبرگزاری رویترز دیروز منتشر کرد، خبر برکناری شماری از مقامات بلند پایه سازمان انرژی را تائید کردند.

این برکناریها در پی فشارهای روز افزونی انجام می گیرد که تندروهای درون رژیم، با نزدیک شدن تاریخ ۲۰ ژوئیه، روز نهائی شدن توافق اتمی با ۵+۱، بر دولت حسن روحانی و هیات مذاکره کننده پرونده اتمی ایران وارد می آورند.

گفتنی است که شایعات برکناری شماری از افراد از چندی پیش به گوش می رسید اما “بهروز کمالوندی”، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه، در پاسخ به پرسش های دانشجویان، درباره نیروهای اخراجی سازمان انرژی اتمی و این که این افراد نیروهای کلیدی سازمان بوده اند گفت: “کشور دارای مراجع نظارتی است اما وقتی که این مباحث به رسانه و کمیسیون مجلس برده می شود و به این شکل مطرح می شود وجهه دیگری پیدا می کند. دانشمند هسته ای دارای تعریف است کسی که لیسانس شیمی یا کامپیوتر دارد، بعد از دو سال کار در سازمان انرژی اتمی تبدیل به دانشمند هسته ای نمی شود.”

او افزود:” از سوی دیگر، مدیری که نتواند در مجموعه ۱۵ هزار نفری خود چند نفر را جابه جا کند آن مدیر دیگر توانایی اجرایی ندارد. ”

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت : “کاری که انجام شد این بود که به دلیل مسائل سیاسی فضایی ایجاد شد و بزرگترین دانشمند هسته ای کشور ترور شخصیتی شد و ایشان را متهم به اخراج کردن بچه های حزب الهی کردند در حالی که از نظر من از آقای صالحی حزب الهی تر وجود ندارد”.

او افزود : براساس اطلاعات دقیقی که من از داخل دارم نه ظلمی به این افراد شد و نه اینکه زمان برداشته شدن آنها سقف سازمان انرژی اتمی ریخته شد.

بهروز کمالوندی گفت: ” من فکر می کنم در قالب این امر می خواهند چند نفر نماینده مجلس رای بیاورند. ۱۵ هزار نیروی سازمان انرژی اتمی به دو سه نفر بند نیست از سوی دیگر اکنون این افراد به کارهایی که در سازمان به آنها محول شده مشغول هستند. دیگر این که این افراد اصلا کارمند رسمی نبوده اند و تنها قرارداد آنها تغییر کرده است.”
او درادامه سخنان خود ودر پاسخ به این پرسش که آیا روال دولت بر این است که در مسئله هسته ای پیشرفتی صورت گیرد ؟ گفت:” بهتر است جلوتر از مقام عظمای ولایت نرویم.
اگر نگران جان این افراد هستید چرا در رسانه ها مطرح می کنید و اگر نگران جانشان را هم نیستید مسیر حقوقی دارد و می توان پیگیری کرد.”

بهروز کمالوندی گفت: “ما بنا نداریم بگوییم که چه کسی راست می گوید و چه کسی غلط. ما فکر می کنیم آن کاری که درست است را انجام دهیم اگر مقام معظم رهبری دستور دیگری دهند سریعا مسیر عوض می شود. به عنوان کسی که در این مذاکرات و در جلسات و شوراها حضور دارد و شاید صد برابر هر کدام از نمایندگان مجلس در مذاکرات حضور داشته باشند می گویم در مورد مسیری که در آن حرکت می کنیم فضای مخالفت شایسته نیست ممکن است ایرادهایی وجود داشته باشد ولی هجمه ای که ایجاد شده درست نیست.”

نظر مرتضی کاظمیان، روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل ایران را در این موردپرسیدم و از او خواستم بگوید این برکناری ها را چگونه می توان تعبیر کرد؟
از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.