اخراج ۱۱۰ کارگر کارخانه نساجی بروجرود؛ ۲۵ نفر به دلیل حضور در اعتراضات بی‌کار شدند

دوشنبه, 11ام دی, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

در ادامه فشار به کارگران در ایران، یک منبع کارگری از اخراج دست‌کم ۱۱۰ کارگر کارخانه نساجی بروجرد در استان لرستان طی دی ماه خبر داد و گفت دلیل بی‌کار شدن ۲۵ کارگر «حضور و رهبری» در اعتراضات سال جاری کارگران این کارخانه بوده است.

این منبع کارگری روز یکشنبه دهم دی به خبرگزاری ایلنا گفت در این واحد تولیدی حدود ۱۴۰۰ کارگر مشغول به کارند، اما از ابتدای دی‌ماه سال جاری تعداد دست‌کم ۱۱۰ کارگر پس از خاتمه قرارداد، کارشان را از دست داده‌اند.

او افزود که این کارگران به صورت میانگین بین دو تا سه سال سابقه کار دارند و از تیر ماه سال جاری نیز حدود ۲۵ نفر از کارگران قدیمی کارخانه از کار بی‌کار شده‌اند.

این کارگر با بیان اینکه از ابتدای سال حدود ۵۰۰ کارگر در این واحد تولیدی شغل خود را از دست داده‌اند، درباره ۱۱۰ کارگر اخراج‌شده، افزود: «ظاهرا بهانه کارفرما برای تعدیل این تعداد کارگر، مخالفت کارگران برای جابجایی از واحد دوزندگی به واحد بافندگی بوده که تاکنون نیز دچار کمبود نیروست و دیگری مشکل تامین مواد اولیه تولید که کارفرما را وادار به تعدیل شمار دیگری از کارگران کرده است.»

بر اساس این گزارش، تمامی کارگران بیکار شده به همراه کارگران شاغل دستکم بابت یک ماه مزد و دو ماه حق بیمه طلبکارند.

در سال‌های اخیر کارگران ایران بارها نسبت به وضعیت شغلی و معیشتی خود تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، کارگران گروه ملی فولاد اهواز روز شنبه ۹ دی با مسدود کردن و کنترل تمامی درهای ورود و خروج شرکت، اعتصاب خود را برای هشتمین روز ادامه دادند.

کارگران کارخانه نساجی بروجرد نیز همچون دیگر کارگران بارها اعتراضات صنفی برگزار کرده‌اند.

در مردادماه، کارگران نساجی بروجرد برای چند روز در واکنش به بی‌توجهی کارفرما به وضعیت شغلی ۲۵ نفر از همکاران و عدم پرداخت دو ماه حقوق دست به اعتراض صنفی زدند.

در آن زمان، خبرگزاری ایلنا به نقل از منابع کارگری گزارش داد که از ابتدای سال چندین بار خطوط تولید کارخانه متوقف شد و به همین دلیل پرداخت حقوق کارگران به تاخیر افتاد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، کارگران به دلیل نگرانی از وضعیت کارخانه اعتراض کردند و در این میان کارفرما به جای چاره‌اندیشی برای رفع مشکلات کارخانه اقدام به اخراج ۲۵ نفر کرد «در حالی که آنها هیچ دخالتی در اعتراضات کارگران در کارخانه نداشتند».

این اولین بار نیست که کارگران ایران به دلیل اعتراضات صنفی با مجازات یا اخراج روبه‌رو می‌شوند.

در سال‌های اخیر برخی از کارگران و فعالان صنفی کارگری از جمله کارگران هفت‌تپه به دلیل اعتراضات کارگری با احکام زندان و شلاق روبه‌رو شدند.

در روز جهانی کارگر امسال نیز بر اساس گزارش‌هایی که به ایران اینترنشنال رسید، دست‌کم ۵۰ فعال کارگری در استان‌های تهران، کردستان و گیلان همزمان با این روز احضار شدند.

برخی چهره‌ها و تشکل‌ها بارها با انتشار بیانیه‌هایی شرایط سختی که حکومت علیه کارگران تحمیل کرده و سرکوب آنان را محکوم کرده‌اند.

در شهریور گذشته، هشت تشکل کارگری و مدنی در بیانیه‌ای با تاکید بر عزم خود برای تبدیل سالروز قتل حکومتی مهسا ژینا امینی در ۲۵ شهریور به روز تعطیل عمومی هر ساله، از مردم و گروه‌ها خواستند با تجمع در خیابان‌ها و برگزاری اعتصاب، خیزش انقلابی را با قدرت ادامه دهند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.