بحران اجاره خانه در تهران؛ بازار داغ اتاق مجردی، ۱۰ متر ۳ میلیون اجاره با ودیعه

یکشنبه, 15ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

اجاره مسکن در ایران

اجاره مسکن در ایران

بازار اجاره در ایران در شرایط بحرانی قرار دارد و برخلاف ادعای مسئولان خبری از کاهش قیمت‌ها نیست تا این بحران به داغ شدن بازار اتاق‌های کوچک مجردی با قیمت‌های سرسام‌آور ختم شود.

رسانه‌ها در همین رابطه گزارش داده‌اند که در حال حاضر در تهران یک اتاق ۱۰ متری مجردی در محله «امین حضور» تهران با ۱۰ میلیون تومان پول پیش و ماهانه ۳ میلیون تومان اجاره داده می‌شود.

در مورد دیگری اعلام شده که اتاق ۱۰ متری دیگری سمت محله فلاح ماهانه ۱/۵ میلیون تومان و با پول پیش ۶۰ میلیون تومان آگهی شده است.

برهمین اساس و با استناد به ‌آگهی‌های املاک، یک اتاق ۱۰ متری در حکمت تهران با مبلغ ماهانه ۱ میلیون و پول پیش ۱۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است.

رسانه‌ها همچنین در آبان ماه سال جاری از شکسته شدن رکورد اجاره بها در ۳۰ سال اخیر خبر داده بودند.

تمایل به اتاق‌های ۱۰ متری در حالی است که در همین رابطه روزنامه «دنیای اقتصاد» در شماره روز سه شنبه ۱۶ آبان ماه خود نوشته بود که آمارها حکایت از ثبت رکورد سکونت در خانه‌‌‌های تا ۴۰ مترمربعی در پایتخت طی سال‌جاری دارد.

وضعیت پیش آمده در حوزه مسکن تنها بُرشی کوچک از وضعیت قرمز در اقتصاد ایران است.

گزارش مرکز دولتی آمار ایران نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بهار سال ۱۳۹۷ به بیش از ۸۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در حال حاضر رسیده است.

مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس به‌عنوان بازوی پژوهشی مجلس و مجموعه‌ای وابسته به حکومت نیز مرداد ماه امسال در گزارشی به موضوع افزایش دهک‌‌‌های اخراجی از بازار مسکن اشاره کرد و نوشت که دهک‌های یک تا سه به صورت مطلق و سه تا پنج و حتی بخشی از دهک ششم «نسبتا» قادر به تامین مسکن مورد نیاز برای سکونت خود نیستند.

بحران در بخش مسکن در حالی به رواج واحد‌های کوچک، زندگی اشتراکی خانواده‌ها، زیرزمین خوابی، مهاجرت معکوس درون شهری و بین شهری و دیگر مشکلات ریز و درشت تبدیل شده است که ابراهیم رئیسی در روزهای نخستین در اختیار گرفتن دولت، وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده بود.

امروز با گذشت نزدیک به دو سال و نیم از آغاز به کار دولت رئیسی نه تنها خبری از ساخت مسکن نیست بلکه ایجاد «قرارگاه احداث ساخت مسکن برای کارگران» که از سوی وزیر کار مطرح شده بود نیز صرفا در حد خبر تاسیس باقی مانده است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.