مدیر تئاتر شهر: حصار کشیده شده دور مجموعه، دیوار موقت کارگاهی است

چهارشنبه, 2ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

محوطه تئاتر شهر تهران در هفته‌های گذشته به تدریج با دیواره‌های سفید رنگی محصور شده است. خبرگزاری ایسنا در گزارشی به نقل از محمدجواد طاهری، مدیر تئاتر شهر نوشت این حصار، دیوار کارگاهی موقت است تا عملیات عمرانی به کسی آسیب نزند. او به شرح و ارائه جزییاتی از طرح حریم اصلی پرداخت.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه دوم اسفند منتشر شد، در حال حاضر نیمی از فضای پیاده‌رو منطقه در فضای داخلی این دیواره‌ها قرار گرفته است.

طاهری توضیح داد که بعد از ایجاد حریم اصلی مجموعه و پایان عملیات کارگاهی طی شش ماه یا یک سال آینده، این دیواره‌های موقت برداشته خواهد شد.

حصارکشی مجموعه تاریخی و نمایشی تئاتر شهر تهران اواخر آذر امسال بار دیگر و پس از اظهارات محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آغاز پروژه کلنگ‌زنی حریم این مجموعه از ابتدای دی ماه، خبرساز شد.

روزنامه پیام ما روز سه‌شنبه ۲۸ آذر در گزارشی طرح تعیین حریم تئاتر شهر را مبهم خواند و آن را به «تجزیه قلب فرهنگی پایتخت» تعبیر کرد.

طاهری روز چهارشنبه درباره حریم طراحی شده به ایسنا توضیح داد این طرح برگرفته از تیغه‌هایی خواهد بود که روی تاج بنای تئاتر شهر وجود دارند و نیز ستون‌هایی که در مجموعه به کار رفته است.

او تاکید کرد این حریم به طور قطع مانع بصری برای مجموعه ایجاد نخواهد کرد: «پنج در هم برای ورود و خروج مخاطبان در نظر گرفته شده است که شب‌ها بعد از پایان اجراها و تخلیه مجموعه، بسته می‌شوند.»

به گفته طاهری، این کار برای جلوگیری از حضور افراد کارتن‌خواب در فضای پیرامونی تئاتر شهر پیش‌بینی شده است.

او حدود دو ماه پیش هم به روزنامه پیام ما گفته بود ورودی و خروجی‌هایی برای این مجموعه در ضلع شمال، شرق و جنوب و به پارک دانشجو در نظر گرفته شده اما کنترل‌شده هستند تا هر کسی «مانند افراد بزهکار و معتادان» نتوانند به‌راحتی وارد مجموعه تئاتر شهر شوند.

مدیر تئاتر شهر در اظهار نظر جدیدش درباره وضعیت استقرار دستفروشانی که در پیاده‌راه مجاور تئاتر شهر مشغول فعالیت بوده‌اند گفت شهرداری فضای نسبتا مناسبی را رو‌به‌روی تئاتر شهر، در خیابان سرمد برای استقرار آنان اختصاص داده‌ است.

طاهری از قول شهرداری تهران از اجرای هرچه سریع‌تر این طرح خبر داد تا وضعیت معیشتی دستفروشان دچار خلل نشود.

موضوع تعیین حریم تئاتر شهر و مخالفت‌ها و ابراز نگرانی درباره حصارکشی آن در دست‌کم سه سال گذشته بارها در رسانه‌های ایران مورد توجه قرار گرفته است.

معضلات و «بزهکاری‌ فضای پیرامونی مجموعه تئاتر شهر مانند خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، قمه‌کشی و …» از جمله مواردی بوده‌اند که اداره‌کل هنرهای نمایشی دولت قبل، شورای شهر و شهرداری پیشین تهران روی آن دست گذاشتند و خواهان تعیین حریم شدند.

همان زمان مساله جداسازی شهروندان از فضای تئاتر شهر و جایگزینی حصار با طرح‌های دیگر مطرح شد اما در نهایت به نتیجه نرسید.

به نظر می‌رسد طرحی که به تازگی قرار است اجرایی شود، ویژگی‌های یک محوطه محصور با دیوار را دارد.

وزیر ارشاد اواخر آذر تاکید کرده بود اجرای طرح حریم تئاتر شهر مطالبه ۳۰ ساله هنرمندان است که مکررا از او خواسته‌اند اجرایی شود.

این سخنان واکنش علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در دوره پنجم را در پی داشت.

او در رسانه اجتماعی ایکس نوشت حصر میدان‌گاه ‌تئاتر شهر نه تعیین حریم، بلکه خالص‌‌سازی و تحدید عرصه عمومی شهر و تضییع حقوق شهروندان برای دسترسی آزادنه به فضاهای شهری است.

او تاکید کرد این اقدامات واپس‌گرایانه به‌جای توسعه فضاهای عمومی شهر، عرصه عمومی را تجزیه می‌کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.