فساد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی وزیر پیشین کشاورزی دولت رئیسی

پنجشنبه, 10ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

وب‌سایت خبری رویداد ۲۴، جواد ساداتی‌نژاد، وزیر پیشین کشاورزی در دولت ابراهیم رئیسی را به جابه‌جا کردن مرزهای فساد در دوران ۲۰ ماهه مسوولیتش در این وزرات‌خانه متهم کرد و نوشت او در فسادی هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی در زمینه واردات نهاده‌های دامی دست داشته است.

پیش از این نام ساداتی‌نژاد در ارتباط با فساد ۳/۴ میلیارد دلاری در پرونده واردات چای، موسوم به «چای دبش» مطرح شده بود و بسیاری دلیل برکناری او از مسند وزارت‌ کشاورزی را همین موضوع می‌دانستند اما اسناد جدیدی که به دست رویداد ۲۴ رسیده، از نقش او در پرونده فساد واردات نهاده‌های دامی نیز حکایت دارند.

بر اساس این گزارش، وزیر سابق نه تنها قرارداد واردات کالاهای اساسی با یک شرکت بدون سابقه را توصیه کرده بلکه دستور داده کالاهایی که این شرکت نخریده، به مردم بفروشند.

رویداد ۲۴ نوشت سازمان بازرسی کل کشور اولین نهادی بوده که به این پرونده ورود کرده است.

در گزارش سازمان بازرسی آمده است سازمان تعاون روستایی، وابسته به وزارت کشاورزی، قراردادی را با یک شرکت خصوصی به نام «آریو تجارت سهیل» منعقد کرده که بر اساس آن، مجوز واردات ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی کشاورزی، از جمله نهاده‌های دامی، در اختیار این شرکت قرار گرفت.

این در حالی است که سازمان تعاون روستایی خود می‌تواند نسبت به واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی اقدام کند.

رویداد ۲۴ افزود: «شرکت آریو تجارت سهیل برای واردات، ۴۲۴ میلیارد تومان پول دریافت کرده اما تنها موفق به واردات ۲۴ هزار تن یعنی تقریبا ۵ درصد تعهدات خود می‌شود و در ازای این کسری، ۴۹ درصد سهام شرکت را به دولت واگذار می‌کند.»

بنا بر تحقیقات سازمان بازرسی، این شرکت پیش از عقد قرارداد با سازمان تعاون روستایی، هیچ سابقه‌ای در زمینه واردات نهاده‌های دامی نداشته است.

رویداد ۲۴ اسامی مالکان آریو تجارت سهیل را وحید احمدی و پگاه ولی‌اللهی اعلام کرد و نوشت این زوج شرکت را در سال ۱۳۹۸ خریداری کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، تخلفات وزارت کشاورزی تنها به عقد قرارداد با یک شرکت بی‌سابقه و ناتوانی آن در انجام مفاد قرارداد ختم نمی‌شود: «در مرحله بعد در اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۱، وزارت جهاد کشاورزی با اینکه از عدم وجود نهاده‌های دامی در گمرکات و بنادر کشور اطلاع داشته، اقدام به عرضه و فروش بیش از ۵۱۱ هزار تن نهاده‌های دامی از طریق ثبت سفارش و بارگذاری کوتاژ‌های جعلی و عرضه آن در سامانه رسمی بازارگاه کرده است و از این طریق هزار و ۱۷۱ میلیارد تومان پول از مردم گرفته است؛ در واقع بدون اینکه کالایی وجود داشته باشد.»

به گزارش سازمان بازرسی، پس از روشن شدن این تخلف، سازمان تعاون روستایی اعلام می‌کند مبالغ دریافتی از حساب شرکت آریو تجارت سهیل برگشت خورده است.

سازمان بازرسی ضمن رد این ادعا گزارش کرد مبالغ به دست آمده از طریق این فروش غیرواقعی به مردم عودت داده نشده و تنها از یکی از حساب‌های آریو تجارت سهیل به سایر حساب‌های این شرکت منتقل شده است.

در بخش دیگری از گزارش رویداد ۲۴ آمده است وحید احمدی (همسر پگاه ولی‌اللهی، مدیرعامل شرکت آریو تجارت سهیل) پیش‌تر برای دریافت ارز ترجیحی به بانک مرکزی معرفی شده و نامه معرفی او به بانک مرکزی با عنوان «خیلی محرمانه»، به امضای شخص ساداتی‌نژاد، وزیر پیشین کشاورزی رسیده است.

این وب‌سایت خبری با استناد به مدارکی که در اختیارش قرار گرفته، تاریخ تشکیل پرونده در قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای رسیدگی به فساد در واردات نهاده‌های دامی را تیر ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد.

دادنامه این پرونده پس از گذشت یک‌سال‌ونیم، در دی‌ ماه سال جاری در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی شهر تهران، ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تنظیم شده است.

بر این اساس، ساداتی‌نژاد در این پرونده به مواردی نظیر «اخلال در نظام پولی یا ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز یا ضرب سکه قلب یا جعل اسکناس»، «معاونت در اخلال نظام اقتصادی، نظام تولیدی و توزیعی نهاده‌های دامی کشور» و «رانت ویژه وزارت جهاد کشاورزی به شرکت آریو تجارت سهیل» متهم شده است.

علاوه بر وزیر پیشین ابراهیم رئیسی، اسامی افراد دیگری از جمله محسن کاظمینی، سردار سپاه پاسداران و قائم‌ مقام پیشین وزیر کشاورزی در قرارگاه امنیت غذایی، حسین دماوندی‌‌نژاد، معاون پیشین وزیر در امور تولیدات دامی و اسماعیل قادری‌فر، مدیرعامل پیشین سازمان مرکزی تعاون روستایی در ارتباط با این پرونده دیده می‌شود.

تمامی این افراد از سمت‌های خود برکنار شده‌اند.

نام کاظمینی پیش از این در پرونده چای دبش هم مطرح شده است.

از دیگر مسوولیت‌های او می‌توان به فرماندهی قرارگاه ثارالله، سپاه محمد رسول‌الله تهران و سپاه ولی عصر خوزستان اشاره کرد.

اعتماد آنلاین روز ۱۸ آذر با انتشار یک اینفوگرافی نوشت اختلاس‌گران در حال رقابت با هم برای چپاول پول مردم ایران هستند.

این رسانه ۱۴ اختلاس و پرونده فساد مالی بزرگ از سال ۱۳۷۱ تا ۱۴۰۲ را فهرست کرده است که کمترین آن مربوط به پرونده چهار میلیارد تومانی شهرام جزایری در سال ۱۳۸۱ و بیشترینش مربوط به چای دبش است.

حمشت‌الله فلاحت‌ پیشه، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، روز ۲۵ آذر گفت مجموع اختلاس‌های صورت گرفته در پرونده‌های بزرگ فساد در جمهوری اسلامی به ۵۷ میلیارد دلار می‌رسد.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.