حمله اسرائیل به بزرگترین برج مسکونی رفح؛ مصر: بازسازی غزه ۹۰ میلیارد دلار نیاز دارد

شنبه, 19ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

ویرانی برج ۱۲ طبقه مسکونی در شهر رفح بعد از حمله هوایی اسرائیل

ویرانی برج ۱۲ طبقه مسکونی در شهر رفح بعد از حمله هوایی اسرائیل

در میانه حملات اسرائیل به غزه و خودداری گروه افراطی حماس از موافقت با قرارداد آتش‌بس و آزادی گزوگان‌های اسرائیلی، رئیس‌جمهور مصر می‌گوید هزینه بازسازی نوار غزه می‌تواند از ۹۰ میلیارد دلار فراتر رود.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر روز شنبه ۱۹ اسفند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد طبق برآورد این کشور، دست‌کم ۹۰ میلیارد دلار برای بازسازی زیرساخت‌های غزه و ایجاد شرایط مناسب زندگی برای ساکنان منطقه مورد نیاز است.

حدود دو ماه پیش، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین، هزینه بازسازی نوار غزه را ۱۵ میلیارد دلار عنوان کرده بود. سازمان ملل نیز ماه گذشته این رقم را ۲۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده بود.

در همین حال خبرگزاری رویترز روز شنبه از حملات اسرائیل به بزرگترین برج مسکونی منطقه رفح غزه در مرز با مصر خبر داد؛ منطقه‌ای که یک میلیون فلسطینی ساکن آن هستند.

اسرائیل طی هفته‌های گذشته بارها هشدار داده بود که به مناطق جنوبی غزه، از جمله رفح حمله خواهد کرد؛ چرا که به گفته اسرائیل این منطقه در جنوب غزه محل اختفای نیروهای حماس، از جمله یحیی سنوار رهبر این گره افراطی است.

اسرائیل پیشتر به مناطق شمال و مرکزی غزه حمله کرده و این مناطق تقریبا با خاک یکسان شده است.

نوار غزه
بیشتر در این باره:

کم‌رنگ شدن احتمال توافق آتش‌بس در جنگ غزه

ساکنان محلی به رویترز گفته‌اند که برج ۱۲ طبقه مسکونی، درست در ۵۰۰ متری مرز با مصر نیمه شب گذشته مورد حملات هوایی اسرائیل قرار گرفته است.

یک شاهد عینی گفته است اسرائیل نیم ساعت قبل از حمله به ساکنان برج هشدار داده بود که ساختمان را ترک کنند. حدود ۳۰۰ نفر در این برج زندگی می‌کنند و کسی در حملات اسرائیل به این برج کشته نشده است.

ارتش اسرائیل در پاسخ به گزارش‌ها درباره حمله به این ساختمان مسکونی گفت شب گذشته ارتش «به شکل دقیق» یک محل نظامی مورد استفاده حماس را در منطقه رفح هدف قرار داد.

در این بیانیه ادعا شده است که «فعالیت‌های تروریستی علیه شهروندان اسرائیلی و نیروهای ارتش اسرائیل» داخل این ساختمان برنامه‌ریزی می‌شد و آمده که به غیرنظامیان هشدار داده شد که منطقه را ترک کنند.

گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود، با حمله به خاک اسرائیل در نیمه مهرماه، ۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۴۰ تن نفر را گروگان گرفت. در پی آن، حملات گسترده اسرائیل به نوار غزه آغاز شد.

مقامات حماس می‌گویند طی پنج ماه گذشته ۳۱ هزار فلسطینی کشته و ۷۲ هزار و ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند. حدود ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان غزه نیز آواره شده‌اند.

وزارت بهداشت غزه می‌گوید تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۸۲ نفر در حملات اسرائیل به این منطقه کشته شده‌اند.

اسرائیل همچنین روز شنبه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، ده‌ها تن از اعضای مسلح حماس را در نوار غزه از پا درآورده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید در شهر خان یونس در جریان درگیری‌های از نزدیک و حملات هوایی، ۲۰ تن از شبه‌نظامیان حماس کشته شدند و در مرکز نوار غزه نیز دست‌کم ۱۰ عضو حماس از بین رفتند.

درگیری‌ها در حالی ادامه دارد که گروه حماس کماکان از توافق آتش‌بس برای آزادسازی حدود ۱۳۴ گروگان باقی‌مانده اسرائیلی اجتناب می‌کند و میانجی‌گری مصر، قطر و آمریکا تاکنون نتیجه‌ای نداده است.

در همین زمینه، هیئت حماس روز پنج‌شنبه مذاکرات آتش‌بس در مصر را ترک کرد؛ موضوعی که امیدها به دستیابی به آتش‌بس در کوتاه‌مدت را کم‌رنگ کرد.

تعلل حماس برای آتش‌بس در حالی است که از روز یکشنبه، ماه رمضان آغاز خواهد شد و گمانه‌زنی‌های بسیاری از تلاش رهبران حماس برای دستاویز قرار دادن این ماه مقدس مسلمانان برای اعمال فشار بیشتر بر اسرائیل مطرح شده است.

حماس رهبرانی در داخل غزه و خارج از آن دارد و ارزیابی شده که رهبری داخلی حماس به‌ویژه یحیی سنوار در تونل‌های بخش جنوبی غزه پنهان شده باشد.

مقامات اسرائیل در روزهای اخیر گفتند سنوار «مشتاق است» که مذاکرات قاهره ناکام بماند با این امید که فلسطینیان کرانه غربی و اعراب شهروند اسرائیل در طول ماه رمضان با دست زدن به اقدامات اعتراضی فشار بر اسرائیل را تشدید کنند.

در همین حال با وخیم‌تر شدن وضعیت انسانی در غزه و بروز قحطی، یک کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه با هماهنگی اتحادیه اروپا، روز شنبه بندر لاکارنا در قبرس را ترک می‌کند تا از راه دریا محموله خود را به فسطینی‌ها برساند.

کمک‌های داخل این کشتی با سرمایه امارات متحده عربی فراهم شده و این ارسال آن توسط یک سازمان خیریه جهانی برنامه‌ریزی شده است.

قبرس کمتر از ۳۴۰ کیلومتر تا ساحل غزه فاصله دارد و سفر دریایی بین این دو نقطه حدود ۱۵ ساعت طول می‌کشد.

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز جمعه در قبرس در نشست خبری مشترک خود با نیکوس کریستودولیدس، رئیس‌جمهور این کشور، گفت به گشایش کریدور دریایی از لارناکا در قبرس به سوی نوار غزه «بسیار نزدیک هستیم».

 

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا
بیشتر در این باره:

بایدن: اسرائیل مسئولیت تأمین امنیت اسکله کمک‌رسانی به غزه را به عهده خواهد داشت

در حالی که مشخص نیست وضعیت توزیع کمک در «اسکله موقت» در غزه چگونه خواهد بود، رئیس‌جمهور آمریکا پنج‌شنبه هفته گذشته در سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا گفت دستور داده یک اسکله موقت در غزه برای کمک به مردم این باریکه برپا شود.

جو بایدن، روز جمعه نیز گفت که اسرائیل مسئولیت تأمین امنیت اسکله کمک‌‌های بشردوستانه به غزه را به عهده خواهد داشت.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون اعلام کرده است که ایجاد این اسکله موقت در غزه احتمالاً ۶۰ روز طول خواهد کشید و یک هزار نیروی نظامی آمریکا در‌ آن مشارکت خواهند داشت.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، سی‌ان‌ان و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.