بهزیستی «تخلفاتِ» مرکز نگهداری معلولان در کرج را تأیید کرد

شنبه, 19ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

عکسی که از وضعیت نگهداری معلولان در مرکز نگهداری «مهرآفرین» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر «تعرض، تجاوز و ضرب و جرح» معلولان در مرکز نگهداری «مهرآفرین» در کرج، اداره بهزیستی البرز ضمن تأیید تخلفات صورت‌گرفته، از «ابطال» و «تعطیلی دائم» این مرکز خبر داد.

بهروز مروتی، فعال افراد دارای معلولیت و مدیر «کمپین معلولان»، در ویدئویی که روز ۱۵ اسفند منتشر کرده بود از موارد «تعرض، تجاوز، ضرب و جرح و اخذ شهریه‌های نامتعارف ۲۰ تا ۵۰ میلیونی» در مرکز نگهداری بیماران اعصاب و روان مردان مهرآفرین کرج خبر داده بود.

به گفته آقای مروتی این تخلفات از سوی خانواده‌های افراد دارای معلولیت شناسایی و افشا شده است و در پی آن سازمان بهزیستی و دادستانی به مسئله وارد شده‌اند.

 

در پی انتشار گزارش‌ها و ویدئوهایی از تخلفات صورت‌گرفته در مرکز گفته‌شده، اداره کل بهزیستی استان البرز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بازدیدها و نظارت‌های کارشناسان این اداره «تخلفات متعدد» را تأیید و به این مرکز «تذکر» و «اخطار» داده شده بود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است که به دلیل «عدم رعایت ضوابط دستورالعمل‌های مربوطه» و «تضییع حقوق جامعه هدف» این اداره ۳۰ دی به «ابطال پروانه فعالیت» و «تعطیلی دائم» این مرکز اقدام کرده است.

افشای ضرب‌ و شتم و آزار «وحشتناک» معلولان ذهنی در یک مرکز در شهر بوشهر

در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره آزار معلولان در مراکز نگهداری زیر نظر سازمان بهزیستی منتشر شده است.

«کمپین معلولان» مرداد ماه امسال نیز تصاویری از از برخورد خشن پرستاران و ضرب‌ و شتم معلولان ذهنی در مرکز نگهداری و توانبخشی «نیلوفران آبی» در شهر بوشهر منتشر و اعلام کرده بود که علاوه بر «اذیت و آزار و بدرفتاری وحشتاک»، معلولان ساکن در این مرکز دچار «سوءتغذیه و وضعیت بد بهداشتی» هم هستند.

اواخر شهریور ۱۳۹۷ گزارش‌هایی از «شکنجه» معلولان با «غل و زنجیر و سگ» در مرکز نگهداری معلولان «آفرینش» در شهرستان فردیس منتشر شده بود.

یوسف رضایی، معاون توانبخشی بهزیستی تهران، اواسط خرداد امسال اعلام کرده بود که ۱۱ هزار مددجو شامل سالمندان، معلولان روانی مزمن، معلولان جسمی و حرکتی و ذهنی به صورت شبانه‌روزی در مراکز نگهداری این استان نگهداری می‌شوند.

آقای رضایی هم‌چنین گفته بود که حدود پنج‌هزار از این افراد «مجهول‌ الهویه» هستند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.