واکنش‌ها به سخنان پسین رهبر طالبان در مورد ادامه سنگسار زنان

دوشنبه, 6ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

ملاهبت‌الله، رهبر طالبان

ملاهبت‌الله، رهبر طالبان © Afghan Islamic Press

اتحادیه فعالان حقوق بشر، اظهارات جدید ملاهبت‌الله، رهبر طالبان در مورد تداوم اجرای جزای سنگسار زنان را در راستای نقض بیشتر حقوق بشر می‌داند و می‌گوید این اظهارات بر تخریب ارزش‌های حقوق بشری تاکید دارد.

زکریا حسنی

اتحادیه فعالان حقوق بشر در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است، به اظهارات پسین رهبر طالبان واکنش نشان داده و گفته است که این اظهارات «در امتداد اقدام‌های پسین این گروه است که بر تخریب و نقض شدید ارزش‌های حقوق بشری تاکید دارد.»

این اتحادیه همچنان گفته است که گروه طالبان در گذشته نیز چنین مجازات‌هایی را انجام داده و از جامعه بین‌المللی خواسته است تا دیگر این اقدام‌ها را نادیده نگیرد.

رادیو دولتی طالبان به تازگی، پیام صوتی منسوب به ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه را منتشر کرده است. در این پیام، هبت‌الله با نادیده گرفتن واکنش‌های داخلی و جهانی، به اجرای جزای سنگسار زنان تاکید کرده است.

در بخشی از پیام، هبت‌الله گفته که «حتی اگر گفته شود که پایمال کردن حقوق زنان است که سنگسار کنید، ما فردا حد زنا را در محضر عام اجرا می‌کنیم، زنان را رجم (سنگسار) می‌کنیم. ما حدود الله را در محضر عام اجرا می‌کنیم.»

از زمان برگشت طالبان به قدرت، این گروه ستکم ۵ بار به دستور هبت‌الله، حکم اعدام در ملاعام را تطبیق کرده است.

شاه‌گل رضایی، عضو پیشین پارلمان افغانستان، تاکید رهبری طالبان به سنگسار زنان را «طعنه» به غرب که حامی حقوق زنان است، می‌داند و می‌گوید که «زنان افغانستان را سنگسار می‌کند تا غرب را طعنه دهد× این نوع نگاه به شهروندان و حقوق آنها فاجعه‌بار و مصداق بارز ضرب‌المثل «راه رفتن با فرق سر» است.»

برخی دیگر فعالان حقوق زنان نیز این رفتار طالبان را ضدیت با حقوق اساسی و انسانی می‌دانند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.