برگزاری آیین باستانی سیزده‌بدر در سراسر ایران با وجود محدودیت‌های حکومتی

دوشنبه, 13ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد، با وجود محدودیت‌های حکومتی و تعطیلی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها در برخی شهرها، ایرانیان به سنت هر ساله در طبیعت حضور یافته و آیین سیزده به‌در را گرامی داشتند.

روز ۱۳ فروردین معروف به «سیزده به‌در» آخرین روز از تعطیلات نوروز است که مردم با رفتن به پارک‌ها، جنگل‌ها و تفرجگاه‌ها به شادی می‌پردازند.

اما از آن جا که ۱۳ فروردین امسال همزمان با سالگرد قتل امام اول شیعیان شده، ویدیوها و گزارشات رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد حکومت در برخی شهرها اقدام به تعطیلی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها کرده است.

در روزهای گذشته اخباری ضدونقیض درباره تعطیل بودن یا نبودن پارک‌ها و تفرجگاه‌ها در این روز منتشر شده بود.

خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی روز شنبه ۱۱ فروردین به نقل از وزارت کشور و همچنین نهادهای دولتی در چندین استان، گزارش داد که با توجه به سالروز قتل امام اول شیعیان و «حرمت» ماه رمضان، «مقرر شده در روز ۱۳ فروردین همه پارک‌ها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها مثل سنوات قبل» بسته باشد و یک ساعت قبل از اذان مغرب بازگشایی شود.

چند ساعت پس از انتشار این گزارش‌ها، رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی و خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران به نقل از مجید میراحمدی معاون امنیتی وزارت کشور صدور اطلاعیه مبنی بر تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها در روز طبیعت را تکذیب کردند.

اکنون مخاطبان ایران اینترنشنال با ارسال ویدیوها و گزارش‌هایی از بسته بودن مسیرهای ورودی برخی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها به روی مردم خبر داده‌اند و برخی گفته‌اند در در طبیعت حاضر شده و به رقص و پای‌کوبی مشغول هستند. 

شهروندی با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال، ورودی پارک ساحلی شهر کلیشاد و سودرجان را در بامداد ۱۳ فروردین‌ماه نشان می‌دهد و می‌گوید: با اینکه تکذیب کردند اما پارک بسته شده است. 

مخاطبان ایران‌اینترنشنال در تهران با ارسال ویدیوهایی از بسته بودن پارک‌ها در این شهر خبر داده و گفته‌اند هر جا درختی باشد مامور گذاشته‌اند و گشت‌های موتوری مردمی که ده دل طبیعت پناه برده‌اند را از جایشان بلند می‌کنند.

یکی از مخاطبان ایران‌اینترنشال در شاهین‌شهر اصفهان با ارسال ویدیویی گفته در این شهر با کشیدن نوار دور پارک‌ها، ورودی آنها را مسدود کرده‌اند که کسی نتواند برای سیزده‌ به‌در وارد شود.

مخاطب دیگری از اصفهان ویدیویی فرستاده و از مسدود شدن ورودی کوه‌صفه و ناژوان برای روز سیزده‌ به‌در خبر داده و برخی ویدیوها هم از بسته بودن مسیرها به بهارستان اصفهان حکایت دارد.

ویدیوی رسیده نشان می‌دهد که ماموران حکومتی در روز ۱۳ فروردین برای جلوگیری از ورود شهروندان به پارک کوهستانی اصفهان مسیرهای منتهی به آن را مسدود کرده‌اند. 

مخاطبان در شیراز هم از بسته بودن مکان‌های داری حصار و ورودی در این شهر خبر داده و گفتند: «از جمله مکان‌هایی که امروز ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ در شیراز با حضور یگان ویژه به شدت کنترل شده بود شامل دروازه قرآن، پارک خواجو ، پارک کوهپایه و پارک نماز، به‌شدت امنیتی بود. حضور نیروهای یگان ویژه، خودروهای ضد شورش و موتورسوار با اسلحه به وضوح دیده می‌شود و در حال گشت‌زنی هستند.

به گفته مخاطبان ایران‌اینترشنال، پارکینگ کوه نور شیراز (پارک کوهستانی) به دست ماموران پلیس یگان ویژه به طور کامل مسدود شده و راه ورود خودرو ها به آن را مسدود کرده‌اند.

یکی از مخاطبان ایران اینترنشنال با ارسال ویدیویی از ساری در روز ۱۳ فروردین گفت که نیروی انتظامی از ورود شهروندان به طبیعت برای مراسم سیزده به‌در جلوگیری می‌کند. 

ویدیوی رسیده از یکی از مخاطبان از گرگان هم نشان می‌دهد ماموران در این شهر با خودروهای ون مشغول گشت‌زنی در خیابان‌ها و تلاش برای پراکنده کردن مردم و منصرف کردن آنها از رفتن به طبیعت هستند.

ویدیوهای رسیده از شهرهای شهرکرد، مهاباد، کرج، رشت از حضور مردم در پارک‌ها، کنار رودخانه‌ها و روی تپه‌ها حکایت دارد.

برخی ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد مردم در دامنه کوه‌ها، کنار رودخانه‌ها و پارک‌ها حاضر شده و به مناسبت فرا رسیدن سیزده به‌در به رقص و شادی پرداختند.

در یکی از این ویدوها مردم در منطقه تفریحی آبشار بیشه لرستان دست در دست هم مشغول به رقصیدن با آهنگ لُری هستند.

یکی از مخاطبان با ارسال ویدیویی گفت که روز سیزده به‌در با وجود تمام سخت‌گیری‌های رژیم باز هم مردم در منطقه اوشان فشم سنت‌های اصیل ایرانی را گرامی می‌دارند. 

یک شهروند از اصفهان هم با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال گفت: «برای سیزده‌بدر به پارک آمدم، مردم به تدریج برای سیزده‌ به‌در بیرون می‌آیند. به کوری چشم آن کسی که گفت فرض کنید پدرتان مرده نیایید بیرون، بیرون آمدم.

پیش‌تر، لطف‌الله دژکام، نماینده خامنه‌ای در فارس، در واکنش به تقارن «سیزده‌ به‌در» با سالروز مرگ امام اول شیعیان گفته بود: «آنکه احساس کند پدر از دست داده اگر روز طبیعت هم باشد به تفرج نمی‌رود.» 

شهروند دیگری از کرج با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال گفته با وجود اینکه روزه هستم، به کوری چشم کسانی که دوست ندارند شادی مردم را ببینند، با دوستانمان در طبیعت حاضر می‌شویم و این روز را برای نیکا شاکرمی، مهسا امینی، مجیدرضا رهنورد و کسانی جانشان را دادند تا ما طعم آزادی را بکشیم، گرامی می‌داریم.»

یکی از مخاطبان با ارسال ویدیویی گفت دریاچه چیتگر تهران و فضاهای اطراف آن‌ را بسته‌اند و حتی برای ورزش به شهروندان اجازه ورود نمی‌دهند. 

در حالیکه مقام‌های حکومت در استان‌ها از تعطیلی پارک‌ها و منع ورود به آن‌ها در روز سیزده‌ بدر خبر داده و بیلبوردهای تعطیلی آن‌ها را نصب کردند، خبرگزاری دولت با انتشار تصاویری از برخی پارک‌های خالی آن را «حفظ حرمت» سالروز مرگ امام اول شیعیان و ماه رمضان از سوی شهروندان عنوان کرد.

بر اساس تصاویری منتشر شده، هم‌زمان با ممنوعیت‌های حکومتی برای جلوگیری از ورود شهروندان به پارک‌ها، حسن غریب، دادستان قم به همراه تعدادی نیروی بسیجی و فرمانده سپاه قم در بوستان‌های این شهر حاضر شده‌اند. 

ویدیوی رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد که تلاش حکومت برای جذب شهروندان برای شرکت در مراسم عزاداری در روز سیزده به‌در بی‌نتیجه مانده و صندلی‌هایی که در پارک لاله تهران قرار داده‌اند کاملا خالی است. 

مخاطبا دیگری با ارسال ویدیویی با اشاره به صف طولانی خودروهای شهروندان در یکی از روستاهای مازندران در روز سیزده به‌در گفت که حکومت نمی‌تواند جلوی مردم را بگیرد.

این اولین بار نیست که ممنوعیت ورود مردم به پارک‌ها در روز سیزدهم نوروز خبرساز می‌شود.

سال گذشته نیز جمهوری اسلامی به بهانه ماه رمضان ممنوعیت‌هایی را برای ورود مردم به پارک‌ها وضع کرده بود.

مهدی آماده دادستان دزفول در استان خوزستان گفت که برای مراسم سیزده به‌در «تیم‌های گشت و بازرسی» برقرار شده تا با مردمی که به گفته او «هنجارشکن» هستند، برخورد شود.

این محدودیت در شرایطی است که هر سال فشارها علیه آزادی‌های مدنی همزمان با نوروز یا ماه رمضان بیشتر می‌شود.

پلمب گسترده واحدهای صنفی برای اعمال حجاب اجباری یا آن چه «روزه‌خواری» توصیف می‌شود، از جمله این فشارهاست.

خانواده‌های دادخواه قربانیان جمهوری اسلامی همزمان با ۱۳ فروردین، تصاویری از حضور کشته‌شدگان در طبیعت منتشر کردند و این روز را گرامی داشتند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.