شکست مذاکرات میان دانشگاه کلمبیا و معترضان؛ آغاز برخورد انضباطی با دانشجویان

سه شنبه, 11ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

از تظاهرات اعتراضی دانشجویان کلمبیا

از تظاهرات اعتراضی دانشجویان کلمبیا

در پی شکست مذاکرات میان نمایندگان دانشجویان حامی فلسطین با مدیریت دانشگاه کلمبیا بر سر تحصن در محوطه این مرکز آکادمیک در ایالت نیویورک، کلمبیا صدور احکام تعلیق دانشجویان خاطی را آغاز کرد.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز و نیویورک تایمز، دانشجویان که شماری از افراد تعلیق‌شده نیز در بین آن‌ها بودند، دوشنبه شب بر ساختمان هامیلتون، که یکی از مراکز اصلی دانشگاه است، مسلط شده و چادرهای تحصن خود را به درون این ساختمان منتقل کردند.

هامیلتون ساختمانی در دانشگاه کلمبیا است که دانشجویان در سال ۱۹۶۸ میلادی در اعتراض به جنگ آمریکا در ویتنام و همچنین در اعتراض به نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان، در آن تحصن و اقدامات اعتراضی پر سر و صدایی کرده بودند.

کلمبیا در هفته‌های گذشته یک رشته اعتراضات را در اعتراض به حمایت دولت آمریکا از اسرائیل در جریان جنگ جاری میان ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس، کلید زد.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

اعتراضات کلمبیا به ده‌ها دانشگاه دیگر در سراسر آمریکا و همچنین به کشورهای دیگر سرایت کرده است.

معترضین در کلمبیا همچنین خواهان آن هستند که دانشگاه سرمایه مالی خود را از شرکت‌هایی مانند بوئینگ که با ارتش اسرائیل قراردادهایی دارد، بیرون بکشد و همکاری با مراکز آکادمیک اسرائیل را متوقف کند. درخواست‌های مشابه از سوی دانشجویان معترض در بسیاری دیگر از دانشگاه‌های این کشور عنوان شده است.

پس از ناکامی مذاکرات میان مینوش شفیق، رئیس دانشگاه با هیئتی از نمایندگان معترضین، دانشگاه کلمبیا به متحصنین تا ساعت ۱۴ وقت محلی در روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت مهلت داد چادرهای خود را از محوطه برچینند.

دانشگاه اعلام کرد دانشجویانی که تا پیش از این ضرب‌الاجل محوطه را ترک کردند، می‌توانند این ترم تحصیلی را ادامه دهند و از برداشتن گام‌های تنبیهی علیه تحصیل و حضور آن‌ها در دانشگاه و خوابگاه خودداری خواهد شد.

مدیریت کلمبیا در بیانیه دوشنبه خود یک بار دیگر فراخوان‌های «یهودستیزانه» را محکوم کرد و آن را «نفرت‌انگیز» نامید.

دانشگاه اعلام کرد «عوامل بیرونی» وارد دانشگاه شده و در ایجاد فضای خصمانه سهیم بودند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‎‌وزیر اسرائیل هفته گذشته گفت «اوباش یهودی‌ستیز» دانشگاه‌های برجسته آمریکا را تسخیر کرده و «به دانشجویان یهودی حمله می‌کنند» که این «یادآور اتفاقاتی است که در دهه ۱۹۳۰ میلادی در دانشگاه‌های آلمان رخ داد».

جولی ریمن، از مقامات کمیته یهودیان آمریکا شنبه به نشریه دهیل گفت شعارهایی مانند «از نهر تا بحر» که از سوی معترضین در دانشگاه‌های آمریکا سر داده می‌شود، می‌تواند به معنی فراخوان برای نابودی اسرائیل به عنوان یک کشور باشد.

هزاران دانشجوی یهودی در دانشگاه‌های آمریکا از بعد از گسترش اعتراضات از بیم جان خود از رفتن به دانشگاه خودداری کرده و از آینده تحصیلی‌شان نگران هستند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.