خانواده‌های دادخواه: سازمان ملل سوگوار قاتلانی شد که جان بچه‌‌های ما را گرفتند

شنبه, 12ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

هدیه کیمیایی

ایران‌اینترنشنال

آسیب‌دیدگان چشمی خیزش انقلابی و خانواده‌های دادخواه در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال درباره برگزاری مراسم یادبود ابراهیم رئیسی در سازمان ملل ابراز تاسف کردند. آن‌ها پرسیدند چرا این سازمان که قرار بود صدای آنان باشد، برای رئیسی که در «جنایت علیه ایرانیان» دست داشت، سوگوار شد؟

سازمان ملل متحد روز ۱۰ خرداد برای مرگ رییس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، در مجمع عمومی این سازمان مراسم یادبود برگزار کرد.

در تصاویر منتشر شده از این مراسم، دو صفحه نمایشگر بالای سالن، یکی تصویر رئیسی را نشان می‌داد و دیگری تصویر آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل را در حال سخنرانی و ابراز تسلیت.

گوترش در سخنرانی‌‌اش تسلیت صمیمانه خود را نسبت به مرگ رئیسی ابراز کرد و گفت او در دورانی چالش‌برانگیز، ایران را رهبری کرد.

این پیام تسلیت و مراسم یادبود برای کسی که از ۲۰ سالگی در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی حضور داشت و در جایگاه «عضو هیات مرگ»، هزاران ایرانی را اعدام کرد، واکنش‌های جهانی فراوانی به همراه داشت.

جدا از نهادهای حقوق بشری، فعالان مدنی، کشورها و مقام‌های آمریکایی، فرانسوی و استرالیایی، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در پاسخ به خبرنگار ایران‌اینترنشنال گفت: «نماینده دائم دولت فدرال آلمان در این مراسم شرکت نکرده است.»

سخنگوی هیات نمایندگی بریتانیا در سازمان ملل نیز به خبرنگار ایران‌اینترنشنال گفت هیات نمایندگی این دولت در مراسم یادبود رئیسی شرکت نکرده است.

نگار کورکور: از کسانی که به مرگ رئیسی ادای احترام کردند، نمی‌گذرم

بر اساس گزارش‌ها مراسم یادبود رئیسی در سازمان ملل با یک دقیقه سکوت برای او برگزار شد.

نگار کورکور، خواهر مجاهد کورکور، معترض محکوم به اعدام که هم‌اکنون در زندان جمهوری اسلامی به سر می‌برد، در واکنش به یک دقیقه سکوت برای رئیسی در سازمان ملل به ایران‌اینترنشنال گفت: «از همه سازمان‌های بین‌المللی و کسانی که برای مرگ ابراهیم رئیسی مراسم گرفتند یا به قول خودشان یک دقیقه سکوت کردند، نمی‌گذرم و فراموش نمی‌کنم.»

او با اشاره به اینکه برادرش را بی‌گناه به زندان انداخته‌اند و به اعدام محکوم کرده‌اند، گفت: «سازمان ملل می‌بیند که جمهوری‌اسلامی چه ظلم‌هایی به ما کرده اما چشم‌هایش را بسته‌ است.»

محمد فرضی: دستمان را برای کمک گرفتن از سازمان ملل دراز کرده بودیم

به گزارش خبرگزاری رویترز، رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در شورای امنیت برای ادای احترام به رئیسی در کنار ۱۴ همتای خود ایستاد.

محمد فرضی، معروف به «جوکر تهران» که در اعتراضات ۱۴۰۱ در نزدیکی چهارراه ولیعصر تهران با شلیک گلوله ساچمه‌ای ماموران حکومتی، یکی از چشم‌هایش را از دست داد، با اشاره به واکنش‌های جهانی به جنایت‌هایی که در دوره رئیسی در ایران رخ داد، به ایران‌اینترنشنال گفت: «پس ما باید دستمان را به کجا دراز کنیم و بگوییم جمهوری اسلامی ما را برای اعتراض مسالمت‌آمیز، معلول می‌کند و می‌کشد؟»

خواهر یک کشته‌شده اعتراضات سراسری: این مراسم یک افتضاح جهانی بود

گوترش شش روز پس از مرگ رئیسی به سفارت جمهوری‌اسلامی در نیویورک رفت و برای او با دست‌خط خودش یک پیام تسلیت نوشت.

خواهر یکی از کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ که برادرش به دست ماموران جمهوری اسلامی کشته شد، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال گفت: «برادر من از کودکی ورزش می‌کرد. او را صرفا به جرم اعتراض کشتند.»

او برگزاری مراسم یادبود برای رئیسی را در سازمان ملل یک افتضاح جهانی دانست: «در زمان ریاست ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه صدها نفر در زندان‌ها حکم اعدام گرفتند و ناعادلانه کشته شدند. ای کاش این نهاد رسمی، کمی در بین مردم ایران بود تا بفهمد رنجی که ما می‌کشیم قابل تصور نیست.»

موسی شکوری: دلم برای خانواده کشته‌ها و آسیب‌دیده‌ها می‌سوزد

خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) در گزارش خود از مراسم یادبود رئیسی در سازمان ملل نوشت: «یک دقیقه سکوت مجامع بین‌المللی، موجب خشم مخالفان جمهوری اسلامی ایران شده است.»

موسی شکوری، پدر عرفان شکوری، پسر ۱۴ ساله‌ای که در اعتراضات ۱۴۰۱ در رضوان‌شهر گیلان با گاز اشک‌آور یک چشم خود را از دست داد، درباره مراسم یادبود رئیسی در سازمان ملل به ایران‌اینترنشنال گفت: «به حال خودمان تاسف می‌خورم. دلم برای پدر و مادرهایی که بچه‌هایشان کشته و زخمی شدند، می‌سوزد. سازمان ملل قرار بود داد ما را از بیداد جمهوری اسلامی بگیرد اما برای جلاد مردم ایران عزاداری می‌کند.»

کمال پیشوند: آیا جنایت‌های رئیسی تاثیری بر سازمان ملل نداشت؟

حضور رئیسی در سازمان ملل در زمان حیات و ریاست جمهوری‌اش به عنوان کسی که نامش در فهرست تحریم‌های حقوق بشری قرار دارد و در جنایت‌ علیه بشریت دست داشته، واکنش‌های بسیاری به همراه داشت.

کمال پیش‌وند، شهروند ۴۱ ساله اهل مهاباد که در اعتراضات ۱۴۰۱ از ناحیه چشم مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای قرار گرفت، درباره برگزاری مراسم یادبود رئیسی در سازمان ملل به ایران‌اینترنشنال گفت: «وقتی دبیر کل سازمان ملل از مرگ رئیسی ناراحت و سوگوار است، یعنی جنایت‌های این افراد هیچ تاثیری در بایکوت کردنشان از سوی سازمان ملل ندارد.»

پارسا قبادی: حقوق بشر برای سازمان ملل چه معنایی دارد؟

هم‌زمان با برگزاری مراسم یادبود رئیسی در سازمان ملل، گزارش‌هایی از برپایی تجمعات اعتراضی مختلف در اعتراض به برگزاری این مراسم یادبود در برابر سازمان ملل منتشر شد

پارسا قبادی، از آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات ۱۴۰۱ که در کرمانشاه از ناحیه هر دو چشم آسیب دید، به ایران‌اینترنشنال گفت: «بارها به مردم ایران ثابت شده که حقوق بشر چیزی جز یک مفهوم پلاستیکی برای سازمان ملل نیست. آن‌ها به فکر سود و منفعت خودشان هستند و به فکر جان مردم ایران که در خیابان‌ها تیر

می‌خورند و آسیب می‌بینند و کشته می‌شوند، نیستند.»

ایرن اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.