هشدار دبیرکل سازمان ملل: هدف توافقنامه پاریس برای کنترل گرمایش زمین در حال از دست رفتن است

چهارشنبه, 16ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

در شرایطی که کره زمین با بالاترین درجه حرارت در بیش از صد هزار سال گذشته دست به گریبان است و به دنبال دوازده ماه گرم پیاپی در سال جاری، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت جهان با «لحظه دیدن حقیقت» روبرو شده تا جهت دستیابی به اهداف توافقنامه آب و هوایی سال ۲۰۱۵ پاریس گام بردارد.

آنتونیو گوترش روز چهارشنبه در سخنانی در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک به مناسبت در روز جهانی محیط زیست گفت: «تقریباً ده سال از تصویب توافقنامه پاریس گذشته است و هدف محدود کردن گرمایش جهانی طولانی‌مدت به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد به نخی بند است.»

او افزود: «سازمان جهانی هواشناسی گزارش داده که ۸۰ درصد احتمال این وجود دارد که میانگین دمای جهانی سالانه در حداقل یک سال از پنج سال آینده از سطح ۱.۵ درجه فراتر رود.»

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین خاطرنشان کرد که یک درصد از ثروتمندترین کشورها به اندازه دو سوم کل بشریت آلودگی منتشر می‌کنند.

گوترش افزود کره زمین سالانه حدود ۵۰ میلیارد تن دی اکسید‌کربن منتشر می‌کند و تا پیش از سال ۲۰۳۰، مقدار زیادی از ۲۰۰ میلیارد تن «بودجه کربن» باقیمانده خود را می‌سوزاند.

دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که حتی اگر همین فردا انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد، مطالعه جدیدی نشان داده است که بحران آب و هوایی تا سال ۲۰۵۰ همچنان حداقل ۳۸ تریلیون دلار در سال هزینه در بر‌خواهد داشت».

بحران آب و هوایی یکی از مهمترین موضوعات دوران تصدی گوترش از هفت سال و نیم پیش است که سمت دبیرکلی سازمان ملل متحد را بر عهده گرفت.

او بارها خواستار حذف تدریجی زغال‌سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی به نفع انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک مانند انرژی باد و خورشید شده است که در حال حاضر تقریباً یک سوم برق جهان را تولید می‌کنند.

آنتونیو گوترش از بانک‌ها خواست تا تأمین مالی نفت، زغال سنگ و گاز را متوقف کنند و به جای آن در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنند. او از کشورها نیز خواست تا تبلیغ تولیدکنندگان سوخت فسیلی را ممنوع کنند.

دبیرکل سازمان ملل در بخش دیگری از سخنان خود گفت، صنعت نفت و گاز در سال گذشته تنها ۲.۵ درصد از کل هزینه‌های خود را روی انرژی پاک سرمایه‌گذاری کرد.

او بار دیگر گفت کسانی که کمترین سهم را در ایجاد بحران آب و هوایی داشته‌اند بیشترین آسیب را از آن می‌بینند. اقتصادهای بزرگ گروه ۲۰، هشتاد درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند.

گوترش در ادامه هشدار داد تفاوت بین ۱.۵ و ۲ درجه می‌تواند به معنای بقا یا انقراض برخی از کشورهای جزیره‌ای کوچک و جوامع ساحلی باشد.

همزمان، نتایج یک مطالعه جامع توسط ۵۷ دانشمند از سراسر دنیا منتشر شده که نشان داده است نرخ گرم شدن زمین در سال ۲۰۲۳ به بالاترین سطح خود رسید و ۹۲ درصد از این گرمایش رکوردشکن توسط انسان ایجاد شده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.