حملات توپخانه‌ای سنگین اسرائیل به دو اردوگاه در غزه؛ شهردار نصیرات کشته شد

جمعه, 18ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

عکس آرشیوی از شلیک خمپاره از جنوب اسرائیل به سمت نوار غزه، ژانویه ۲۰۲۴

در آغاز هشتمین ماه از جنگ در نوار غزه، منابع فلسطینی بامداد جمعه ۱۸ خرداد از «حملات سنگین» توپخانهٔ اسرائیل به اردوگاه البریج و کشته‌شدن شهردار منطقهٔ نصیرات خبر دادند.

به گزارش منابع فلسطینی، عملیات زمینی ارتش اسرائیل در البریج در بخش شرقی این اردوگاه متمرکز شده است.

ارتش اسرائیل چهارشنبه خبر دور تازه‌ای از عملیات نیروهای خود در البریج و دیرالبلح در بخش میانی نوار غزه را تأیید کرد و آن را ادامهٔ مبارزه با اعضای مسلح حماس نامید؛ گروهی که علاوه بر اسرائیل، آمریکا و اتحادیهٔ اروپا هم آن را یکسازمان تروریستی می‌دانند.

دفتر اطلاع‎‌رسانی گروه افراطی حماس اعلام کرد در حملات هوایی اسرائیل در شامگاه پنج‌شنبه به یک ساختمان وابسته به شهرداری نصیرات، ایاد المغاری، شهردار این شهر و پسرش کشته شدند.

عملیات ارتش اسرائیل در بامداد پنج‌شنبه در نصیرات به مرگ دست‌کم ۳۷ تن در یک مدرسه وابسته به انروا، آژانس امدادرسانی سازمان ملل به فلسطینیان، منجر شده بود.

کشته شدن «دست‌کم ۳۷ نفر» در حمله اسرائیل به اردوگاهی در غزه

سخنگوی بیمارستان «شهدای الاقصی» در دیرالبلح در طول روز از انتقال ۱۴۱ جسد و ۳۸۰ زخمی از نصیرات و دیرالبلح ظرف ۲۴ ساعت به این بیمارستان خبر داده و گفته بود این مرکز درمانی «در آستانه فروپاشی» است.

ارتش اسرائیل می‌گوید اتاق‌هایی را در مدرسهٔ یادشده هدف قرار داده که محل فعالیت نیروهای «حماس، جهاد اسلامی فلسطین و داعش» بوده است. بر اساس اعلام ارتش، نیروهای یگان «نخبه» حماس که در حملهٔ ۱۵ مهر پارسال به اسرائیل مشارکت داشتند، در این مدرسه بودند.

پیتر لرنر، یک سخنگوی ارتش اسرائیل، هم به خبرنگاران بین‌المللی گفت حمله به ساختمان مدرسه بر اساس «اطلاعات کاملاً دقیق» بود و این عملیات دو بار برای جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان «به تعویق افتاده بود».

سرگرد لرنر افزود: «این پنجمین بار در یک ماه گذشته است که ارتش فعالیت شبه‌نظامیان را در اماکن وابسته به انروا شناسایی کرده است.»

با این حال آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، پنج‌شنبه با محکوم کردن حملهٔ اسرائیل به مدرسه انروا، از همه طرف‌ها خواست از «شهروندان بی‌گناه» حمایت کنند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هم پنج‌شنبه گفت واشینگتن انتظار دارد که اسرائیل «با شفافیت کامل» در مورد حمله به مدرسه انروا عمل کند.

در این میان رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند که اقدام یک گروه مسلح از اعضای حماس در بامداد پنج‌شنبه برای حمله به یک شهرک در جنوب اسرائیل مسئولان محلی و ساکنان این مناطق را خشمگین و نگران کرده است.

شماری از اسرائیلی‌هایی که به تازگی پس از ماه‌ها آوارگی به محل زندگی پیشین خود بازگشته بودند، به رسانه‌های اسرائیل گفتند نزدیک شدن باند مسلح یادشده به شهرک ممکن بود تکرار رویدادی مانند حمله ۱۵ مهر سال گذشته باشد.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت باندی از اعضای مسلح فلسطینی از موانع مرزی عبور کرده ولی پیش از آن‌که از حصار حائل اصلی بگذرد، از سوی سربازان یگان دیده‌بانی ارتش شناسایی شد.

نیروهای گشت‌زنی همراه با بالگرد سه تن از اعضای باند را از پا درآوردند. سخنگوی ارتش گفت نفر چهارم این باند در «مه شدید منطقه» توانست به داخل غزه فرار کند.

نفوذ این باند مسلح به نزدیکی یک شهرک در جنوب اسرائیل ظاهراً نخستین رویداد از این دست در ماه‌های گذشته است که به مرگ یک نظامی از کادر گشت‌زنی بیابانی منجر شد.

حملهٔ ناگهانی گروه حماس در ۱۵ مهر پارسال به ده‌ها شهرک‌ و روستای اسرائیلی و همچنین به محل برگزاری یک جشنواره بزرگ موسیقی و کشتن حدود ۱۲۰۰ تن و ربودن ۲۵۳ اسرائیلی جنگ ارتش اسرائیل در غزه را کلید زد، که در ۲۴۵ روز گذشته ادامه یافته است. در مقابل آمار کشته‌شدگان در نوار غزه در حملات اسرائیل از ۳۶ هزار نفر گذشته است.

بایدن: نتانیاهو آشکارا از طرح آتش‌بس حمایت کرده است

رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی نیوز که بامداد جمعه منتشر شد، گفت اسرائیل با توافق مهم (طرح آتش‌بس در جنگ غزه) موافقت کرده و بنیامین نتانیاهو هم آشکارا گفته که حامی طرح است.

جو بایدن افزود این طرح مورد حمایت «مصر، سعودی‌ها و تقریباً تمامی جهان عرب است…ما باید به آتش‌بس برسیم».

او از گروه افراطی حماس خواست آتش‌بس را بپذیرد.

آقای بایدن و سران ۱۶ کشور دیگر که شهروندان آن‌ها در میان ۱۲۰ گروگان‌ اسرائیلی در دست حماس در غزه هستند، پنج‌شنبه در بیانیه مشترکی حماس را به پذیرش آتش‌بس و پایان دادن به رنج همه طرف‌ها فرا خوانده بودند.

بایدن و رهبران ۱‍۶ کشور دیگر از حماس خواستند توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را بپذیرد

سران آلمان، بریتانیا و فرانسه نیز در بیانیه مشترک دیگری با جو بایدن در روز پنج‌شنبه از طرح آتش‌بس اعلام شده از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا حمایت کردند.

جو بایدن در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی همچنین اظهار داشت که فکر می‌کند بنیامین نتانیاهو به سخنان و خواسته‌های بیان شده از سوی او، «گوش می‌کند».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود اسرائیل می‌خواست با «تمام قوا به رفح حمله کند و داخل شهر شود»، اما از این کار خودداری کرد.

به گزارش وال استریت جورنال، یحیی سنوار، رهبر داخلی حماس، در پاسخ به آخرین طرح آتش‌بس اعلام شده از سوی جو بایدن، بر حفظ سلاح این گروه تأکید کرده و گفته است تنها با توقف کامل و پایدار جنگ حاضر است معامله تبادل افراد را بپذیرد.

شبکه سی‌ان‌ان جمعه گزارش داد که قطر سران حماس را زیر فشار گذاشته که طرح آتش‌بس را بپذیرند، در غیر این صورت از خاک این کشور رانده خواهند شد.

به گفته ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، پاسخ رسمی حماس هنوز دریافت نشده و کوشش برای دستیابی به توافق ادامه دارد.

فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل: تمرینات برای حمله تکمیل شد

ارتش اسرائیل بامداد جمعه انجام حملات بیشتر به روستاهای جبل رزلان، رامیه و کفرکیلا در جنوب لبنان در واکنش به عملیات تهاجمی گروه حزب‌الله را تأیید کرد.

حمله پهپادی حزب‌الله شامگاه چهارشنبه به مرگ یک نظامی و زخمی شدن ۱۰ نظامی دیگر اسرائیل در منطقه «خورفیش» در شمال اسرائیل منجر شده بود.

ژنرال اوری گوردین، فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل، پنج‌شنبه گفت ارتش مقدمات حمله به حزب‌الله را در یک هفته اخیر «تکمیل کرده» و منتظر فرمان لازم از سوی مسئولین است.

این نظامی اسرائیلی افزود وقتی فرمان داده شود، دشمن با یک ارتش قوی و آماده روبه‌رو خواهد شد.

ژنرال گوردین گفت مأموریت ارتش روشن است؛ تغییر واقعیات میدانی تا مردم شمال بتوانند در امنیت و در سریع‌ترین زمان ممکن به خانه‌های خود بازگردند.

آیا تنش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان به جنگ گسترده می‌انجامد؟

دولت و ارتش اسرائیل زیر فشار مردم و مسئولان شهرهای تخلیه‌شده از شمال هستند تا عملیات بیشتری برای بازگشت مردم به خانه‌های رهاشدهٔ خود انجام دهد. برخی از وزیران جنگ در لبنان را راهکار دانسته‌اند. تشدید عملیات اسرائیل مورد حمایت وزیران نسبتاً میانه‌رو مانند بنی گانتس نیز قرار گرفته است.

وبسایت اکسیوس پنج‌شنبه نوشته بود آمریکا از عملیات اسرائیلی در لبنان، حتی اگر محدود باشد، نگران است و به اسرائیل هشدار داده که در آن صورت ممکن است پای ایران نیز در حمایت از حزب‌الله به جنگ باز شود.

حملات راکتی و پهپادی حزب‌الله در روزهای اخیر در میانهٔ هوای گرم و خشک منطقه منجر به آتش‌سوزی‌های وسیعی در شمال اسرائیل شد.

نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه در بازدید از منطقه از آمادگی برای انجام اقدامی «بسیار مقتدرانه» علیه حزب‌الله سخن گفت.

ادامه تنش در «جنین»

منابع فلسطینی از مرگ سه تن در اردوگاه جنین در بخش شمالی کرانه باختری در عملیات ارتش اسرائیل در روز پنج‌شنبه خبر دادند.

این منابع گفتند عملیات اسرائیل که با پرواز بالگرد همراه بود، هشت تن را نیز زخمی کرد.

فلسطینیان می‌گویند از آغاز جنگ غزه بیش از ۵۰۰ تن از ساکنین کرانه باختری کشته شده و هزاران تن بازداشت شده‌اند.

اسرائیل انجام عملیات علیه باندهای مسلح در کرانه باختری با هدف جلوگیری از تکرار حملات مشابه یورش حماس به جنوب اسرائیل را به عنوان یک نیاز حاد امنیتی تأیید کرده است.

اسرائیل به‌تازگی از جت و بالگرد نیز در برخی از عملیات کرانه باختری استفاده کرده است.

وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه گروه مسلح فلسطینی «عرین الاسود» («لانه شیران») را که در سال ۲۰۲۲ عامل انجام حملات مرگبار متعدد علیه شهروندان اسرائیلی در کرانه باختری، عمدتاً در منطقه نابلس بود، تحریم کرد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.