خطر تخریب کامل «نقش رستم» به‌دلیل فرونشست زمین

یکشنبه, 20ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

ایران وایر

«علی بیت‌اللهی»، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، روز یکشنبه۲۰خرداد در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» هشدار داد که «نقش رستم» با خطر تخریب کامل روبه‌رو است.

محوطه نقش رستم در استان فارس قرار دارد و به‌واسطه وجود آرامگاه چهار پادشاه هخامنشی و بنای «کعبه زرتشت»، دارای ارزش تاریخی است.

این مقام دولتی همچنین گفت که آثار تاریخی اصفهان، یزد، سمنان و کرمان نیز به‌دلیل «فرونشست زمین» در معرض تهدید قرار گرفته‌اند.

بیت‌اللهی با بیان اینکه آنچه بر سر نقش رستم و شهر پارسه و سایر آثار ارزشمندمان آمده، محصول دست خود ماست، تاکید کرد: «اگر هرچه زودتر برای جبران خساراتی که به میراث تاریخی‌مان زده‌ایم اقدام نکنیم، دیگر از نقش رستم و تخت جمشید و میدان نقش‌جهان و… اثری باقی نخواهد ماند.»

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با در معرض خطر دانستن آثار تاریخی مانند نقش رستم، شهر پارسه، تخت جمشید و میدان نقش‌جهان گفت «بهره‌برداری بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی» نقش رستم و تخت جمشید را در خطر فرونشست زمین قرار داده است.»

او با بیان اینکه فرونشست در اطراف تخت جمشید و نقش رستم به شرایط بحرانی رسیده، تاکید کرده که اگر چنین پدیده‌ای در محوطه‌های تاریخی اتفاق بیفتد، آثار تاریخی آسیب دیده براثر این پدیده، غیرقابل نوسازی و غیرقابل بازسازی‌اند و برای همیشه آن‌ها را از دست می‌دهیم.

در اردیبهشت سال جاری نیز «علیرضا عسکری»، مدیر پایگاه تخت جمشید، درباره تاثیر فرونشست‌های متعدد زمین بر محوطه باستانی نقش رستم هشدار داده و گفته بود در محدوده نقش رستم ۳۰۲ متر فروچاله و فروشُست اتفاق افتاده که در جریان بارندگی‌های اخیر دچار آبگرفتگی شده است.

در دی‌ سال۱۴۰۲، ریییس سازمان نقشه‌برداری، متوسط نرخ فرونشست ایران را پنج برابر میانگین جهانی عنوان کرد و گفت که متوسط فرونشست در ایران، به ۱۵ سانتی‌متر رسیده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.