استقبال شهروندان از تروریستی شناخته شدن سپاه پاسداران در کانادا

شنبه, 2ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی کانادا با واکنش‌های مختلفی در ایران مواجه شد. در حالی که مقامات جمهوری اسلامی از این خبر خشمگین شده‌اند، بسیاری از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی و شهروندان از این اقدام استقبال کردند.

با اعلام جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، در روز چهارشنبه ۳۰ خرداد سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی این کشور قرار گرفت.

دولت کانادا بلافاصله پس از تروریستی شناختن سپاه به شهروندان این کشور به طور موکد توصیه کرد از سفر به ایران خودداری کنند و از شهروندان کانادایی که در ایران حضور دارند خواست فورا از ایران خارج شوند.

در ایران سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، این اقدام کانادا را «حرکتی خصمانه، مغایر با موازین حقوق بین‌الملل» و «مصداق تعرض به حاکمیت ملی ایران» خواند و علی باقری کنی، سرپرست این وزارتخانه هم «مسئولیت عواقب این تصمیم» را بر عهده کانادا گذاشت.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی هم در بیانیه‌ای نوشت بر اقدام قضایی بین‌المللی درباره شلیک سپاه به هواپیما اصرار دارد و قاتلان فرزندان ایران را نه فراموش می‌کنند و نه می‌بخشند. 

۱۰۱۱۰۴۲۲۰۳۳۰۰۶۱۴۴۱۳۹٫ampproject.net%2F2406071948000%2Fframe.html

ایران‌اینترنشنال از مخاطبان خود پرسید تروریستی شناخته شدن سپاه در کانادا چه تاثیری می‌تواند روی فعالیت‌های این نهاد بگذارد.

شهروندی با اشاره به «فروش نفت در دوران بایدن و بی اثر شدن تحریم‌ها» گفت اگر دولت کانادا هم مثل دولت سابق دونالد ترامپ محدودیت‌ها را جدی بگیرند، شرایط برای سپاه فلج‌کننده می‌شود.

مخاطب دیگری بر اثر روانی این اتفاق بر روی مردم داخل ایران تاکید کرد و گفت افراد وابسته به سپاه در میان بستگانشان هم آبرویی ندارند.

کاربری هم تروریستی شناختن سپاه در کانادا را یک «نقطه عطف» برای تمام ایرانیان توصیف کرد.

شهروندی ابراز امیدواری کرد این اتفاق باعث شود اروپایی‌ها هم به خود بیایند و سپاه را تروریستی اعلام کرده و در لیست تحریم‌ها قرار دهند.

کاربری هم احتمال کاهش فعالیت‌های سپاه در کوتاه مدت را طرح کرد، ولی گفت این نهاد در طولانی مدت به کار خود ادامه می‌دهد.

کاربری دیگری این اقدام را «نمایشی و فریب مردم» خواند. او با اشاره به آزادی حمید نوری از زندانی در سوئد گفت:‌ «سپاه برآمده از مافیای قدرت است و با همه تمام نهادهای امنیتی دنیا معامله می‌کند.»

در آمریکا متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با استقبال از اقدام دولت کانادا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، «تروریسم و توطئه‌های مرگ‌بار» سپاه را خطری برای کل جهان دانست.

با این حال، وزارت خارجه استرالیا روز جمعه اول تیر ماه به ایران‌اینترنشنال گفت قانون این کشور اجازه «تروریستی شناختن» سپاه پاسداران را نمی‌دهد. سفارت ایران در استرالیا در واکنش به حمایت انجمن یهودیان از اقدام کانادا در تروریست شناختن سپاه پاسداران، از دولت استرالیا خواست اقدامات این انجمن را محدود کند.
در بخشی از جوابیه استرالیا آمده است که «چارچوب سازمان‌های تروریستی» در قانون جزایی استرالیا، اجازه فهرست شدن نهادهای دولتی را نمی‌دهد.

به گفته وزارت امور خارجه استرالیا، دولت این کشور از «ابزارهای موجود برای انجام اقدامات معنادار علیه سپاه پاسداران» استفاده کرده است که اعمال «تحریم‌های مالی هدفمند» از جمله آن محسوب می‌شود.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.