اسرائیل ۵۵ زندانی فلسطینی را آزاد کرد؛ رئیس بیمارستان الشفاء مدعی شکنجه در حین بازداشت شد

دوشنبه, 11ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

نیروهای اسرائیلی در ماه نوامبر به بیمارستان الشفاء حمله و ادعا کردند که حماس یک مرکز فرماندهی آنجا ایجاد کرده است

اسرائیل روز دوشنبه اول ژوییه (یازدهم تیر) ۵۵ زندانی فلسطینی را آزاد کرد. یکی از این افراد، محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان الشفاء، است که هفت ماه پیش در پی حمله ارتش اسرائیل به اصلی‌ترین مرکز درمانی غزه بازداشت شد.

به گزارش العربیه، نیروهای اسرائیلی نوامبر ۲۰۲۳ به بیمارستان الشفاء حمله و ادعا کردند که حماس یک مرکز فرماندهی و کنترل دقیق در این مرکز درمانی ایجاد کرده است. ابوسلمیه و سایر کارکنان بیمارستان این اتهامات را رد و اسرائیل را متهم کردند که جان هزاران بیمار و آواره‌ای را که آنجا پناه گرفته بودند، به خطر انداخته‌اند.

ارتش اسرائیل در آن زمان مدعی شد تونلی را زیر بیمارستان الشفاء پیدا کرده است و شواهدی هم مبنی بر حضور ستیزه‌جویان حماس در داخل مرکز پزشکی ارائه کرد، اما این شواهد نسبت به آنچه قبل از حمله ادعا می‌کرد، کمتر بودند.

ابوسلمیه که ۲۲ نوامبر هنگام خروج بیماران از بیمارستان بازداشت شد، می‌گوید که بازداشت او «انگیزه سیاسی» داشته است. او افزود که بدون اجازه ملاقات با وکیل، دست‌کم سه بار به دادگاه برده شد اما درنهایت به اتهامی محکوم نشد.

اسرائیل از آن زمان با اتهامات مشابه به چندین بیمارستان دیگر غزه حمله و آن‌ها را مجبور کرد فعالیتشان را کاهش دهند. ارتش اسرائیل اوایل سال ۲۰۲۴ برای دومین بار به بیمارستان الشفاء حمله کرد و با ادعای اینکه ستیزه‌جویان حماس آنجا جمع شده‌اند، ویرانی سنگینی به بار آورد.

اکنون برخی معتقدند که آزادی محمد ابوسلمیه بدون اتهام یا محاکمه، ادعاهای اسرائیل را در مورد بیمارستان الشفاء بیشتر زیرسوال می‌برد.

ابوسلمیه پس از آزادی گفت که او و دیگر زندانیان شکنجه و تحت شرایط دشواری نگهداری می‌شوند؛ ادعاهایی که نمی‌توان آن‌ها را به طور مستقل تایید کرد. او با بیان اینکه «اسرای ما پشت میله‌ها تحت انواع شکنجه‌ها قرار گرفته‌اند و تقریبا هر روز شکنجه می‌شدند» مدعی شد که نگهبانان انگشت او را شکستند و در جریان ضرب‌وجرح با باتوم سرش خونریزی کرد.

به گفته مدیر بیمارستان الناصر در جنوب غزه، ابوسلمیه یکی از ۵۵ زندانی فلسطینی از غزه بود که روز دوشنبه آزاد شدند. او تاکید کرد که همه به جز پنج نفر برای معاینات پزشکی به بیمارستان الناصر و بقیه به بیمارستان شهدای الاقصی در دیرالبلاح منتقل شدند.

مقام‌های اسرائیلی هنوز به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره دلیل آزادی رئیس بیمارستان الشفاء یا ادعاهای او مبنی بر بدرفتاری پاسخ نداده‌اند. با این حال مقام‌های زندان پیش از این بدرفتاری با زندانیان را رد کرده بودند.

دو وزیر راست افراطی در دولت اسرائیل آزادی ابوسلمیه را محکوم کردند و گفتند که این آزادی بدون رضایت آن‌ها انجام شده است. یائیر جولان، معاون رئیس سابق نیروهای دفاعی اسرائیل، از تصمیم برای آزاد کردن محمد ابوسلمیه انتقاد کرد و گفت: «آزادی او ثابت می‌کند دولت برای رهبری کشور مناسب نیست.»

او با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: «دولتی که نمی‌داند چگونه در جنگ پیروز شود، دولتی که اسرا را بدون هیچ مبادله‌ای آزاد می‌کند، در حالی که ۱۲۰ گروگان هنوز در غزه‌اند، دولتی است که باید فورا به پایان برسد.»

در همین حال، تایمز اسرائیل گزارش داد که اداره زندان‌های اسرائیل، زیر نظر ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، به ادعاهایی مبنی بر اینکه به دلیل کمبود فضا در زندان‌ها مجبور شده است زندانیان را آزاد کند، پاسخ داد.

اداره زندان‌های اسرائیل با انتشار تصویری از حکم آزادی زندانیان فلسطینی با امضای یک سرتیپ ارتش اسرائیل اعلام کرد: «برخلاف ادعاهای نادرستی که در ساعات اخیر منتشر شد، کسانی که درباره آزادی مدیر بیمارستان الشفاء تصمیم گرفتند، ارتش اسرائیل و شین بت (آژانس امنیت اسرائیل) بودند.»

در این بیانیه تاکید شد که اداره زندان‌ها به‌تنهایی برای آزادی زندانیان تصمیم نمی‌گیرد و تنها مسئول نگهداری زندانیان است.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.