انتخاباتی که رفراندوم شد

شنبه, 16ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

گویا باید بار دیگر فریاد برآورد که نترسید، نترسید ما همه با هم هستیم!

از برآوردها و نتایج اولیه‌ی شمارش آرا این گونه استنباط می شود که پیش‌بینی‌هایم درست درآمده و ملت ایران با یک بازی حساب شده “بازی دوسر برد”ی را رقم زده است.

تلاش هر دو گروه طرفدار “تحریم” و حامی “تغییر” اکنون نتیجه بخشیده و این بار حدود ٨۰ درصد از ملت ایران، “نه”ی بزرگ خود را اعلام کرده اند که در عمل رفراندومی واقعی علیه برنامه‌ها و سیاست‌های کنونی نظام به حساب می‌آید.

این بار نتایج نظرسنجی‌های در مقایسه با دور اول انتخابات با آرای ملت همخوانی بیشتری داشته است و همانگونه که پیش‌بینی می‌شد بیانگر آن است که بیش از ۵۰ درصد در انتخابات شرکت نکرده‌اند.
اما حدود ۱۰ درصد افزایش مشارکتی هم که صورت گرفته، عمدتا به خاطر حذف کردن جلیلی و دور ساختن جریان طالبانی طرفدار وی از پاستور بوده است.

همانگونه که پیش از این نگاشتم: “این آمار به معنای پیروزی دوباره‌ی تحریمی‌ها خواهد بود و در رتبه‌ی بعد حامیان پزشکیان قرار دارند که بیانگر شکست جلیلی خواهد بود.”

با نتایج پیش‌بینی شده، اکنون رقابت زیرپوستی حامیان “تغییر” با طرفداران “تحریم” به پایان رسیده و مشخص شده است که می‌توان در یک بازی پیچیده هم مشارکت افزایش یابد و هم آرای جلیلی با تمام تلاش‌های جریان اقتدارگرا برای پیروزی او چندان توفیقی نیابد و فاصله‌ی آرای پزشکیان با وی بیشتر هم شود.

با پایان یافتن این رقابت اکنون همه چون پیش در صف واحد و متحد قرار گیرند و صورتی معنادار و نمادین بار دیگر فریاد براورد که “نترسید، نترسید ما همه با هم هستیم!”

البته این امر به مشروط به آن است که پس از چند ساعت استراحت و خوابیدن یک باره نبینیم که از شب تا صبح اتفاق دیگری افتاده و جایگاه همه چیز تغییر یافته است؛ که آن احتمالا آغاز ماجرای دیگریست!

عیسی سحرخیز 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.