باورناپذیر بودن آمار اعلام‌شده نرخ مشارکت در دور دوم انتخابات برای بسیاری از مردم

یکشنبه, 17ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

بررسی آمار ارائه‌شده وزارت کشور از میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد، این آمار با گزارش‌های میدانی و تصاویر رسیده از حوزه‌های رای‌گیری در تضاد است. مخاطبان ایران‌اینترنشنال هم این آمار را دروغ و فریب حکومت برای ترمیم مشروعیت از دست رفته خود دانستند.

آنها در توضیح مشاهدات خود از خلوت و خالی‌بودن شعبه‌های اخذ رای در شهرهای مختلف کشور خبر داده و تاکید کردند که دور دوم انتخابات از دور اول هم خلوت‌تر بود و آمار اعلام‌شده درست نیست.

طبق آمار نهایی وزارت کشور، از مجموع ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رای اخذ شده، ۶۰۷ هزار و ۵۷۵ تن رای باطله دادند و تعدای آرای باطله به نصف میزان دور اول انتخابات رسید.

مسعود پزشکیان ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای (معادل ۵۳.۶ درصد) کسب کرد و جانشین ابراهیم ریٔیسی شد و سعید جلیلی با ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ (معادل ۴۴.۳ درصد) در رتبه دوم قرار گرفت.

با در نظر گرفتن آمار رسمی ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای‌ دادن، نرخ مشارکت در این انتخابات حدود ۴۹.۸ درصد اعلام شد.

تردیدها درباره میزان مشارکت اعلام‌شده در دور دوم انتخابات

آمار رسمی اعلام‌شده از سوی وزارت کشور جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد مردم ایران، انتخابات نظام را تحریم کردند.

در این دور هم مثل دور اول، درباره میزان مشارکت اعلام شده تردیدهای جدی به وجود آمد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح جمعه ۱۵ تیرماه پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: «شنیدم که شوق و علاقه‌ مردم بیشتر از قبل است؛ خدا کند این‌جور باشد و اگر این‌جور باشد خرسندکننده است.»

مشخص نیست این صحبت‌های خامنه‌ای در لحظات آغازین رای‌گیری بر چه اساسی مطرح شد و بر همین اساس درباره آمارهای ارائه‌شده از سوی او تردیدهای جدیدی وجود دارد.

گزارش‌های میدانی، روایت شاهدان عینی و تصاویری که از حوزه‌های مختلف رای‌گیری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد، نشان می‌داد که مشارکت پایین مردم در دور دوم انتخابات از دور نخست کمتر شد. 

مصطفی مهرآیین، جامعه‌شناسی که پیش‌تر مردم را به تحریم انتخابات دعوت کرده بود، با اشاره به رای‌گیری برای انتخاب جانشین ریٔیسی، در شبکه ایکس نوشت: «با اطمینان می‌گویم «نه» مردم به وضعیت سیاسی فعلی کشور بزرگ‌تر از «نه» دور اول انتخابات است.»

کیانوش سنجری، فعال سیاسی و خبرنگار آزاد، پس از تمدید مهلت رای‌گیری در روز جمعه با انتشار ویدیویی از مشاهداتش در شعبه‌های اخذ رای، در حساب ایکس خود نوشت: «به عنوان یک شهروند ایرانی کنجکاو شدم ببینم داخل شعبه‌های رای‌گیری، که نمایش تلویزیونی ندارند، چه خبر است.» 

مریم شکرانی، روزنامه‌نگار هم با اشاره به رییس‌جمهور شدن پزشکیان در حساب ایکس خود نوشت: «حالا که مسعود پزشکیان رییس‌جمهور شد، دست‌کم هر اتفاقی افتاد این جمله را نمی‌شنویم که فرق دارد چه کسی رییس‌جمهوری باشد.»

شکرانی با بیان اینکه هر خبرنگار آزاده‌ای فارغ از جناح‌بندی، منتقد دولت‌ها و سیاست‌های نادرست می‌ماند، افزود اسامی مبلغان در خاطرتان باشد.

سعید دهقان، وکیل و مدیر پروژه تاریخ شفاهی حقوق بشر ایران با انتشار مطلبی در حساب ایکس خود نوشت: «از امروز باید به فکر تمام مسائل مهمی باشیم که حتی اگر پزشکیان منتخب بیش از ۲۵ درصد از مردم هم بود و تحریمی‌ها هم کمتر از ۶۰ یا ۵۱ درصد بودند، باز هم ادعا و توان و امکان حل آنها را نداشت.»

این وکیل دادگستری از «رفع موانع ساختاری بر سر یک زندگی معمولی، آزادی زندانیان سیاسی و لغو اعدام‌‌ها» به عنوان مواردی که رییس‌جمهوری تازه دولت جمهوری اسلامی، توان و امکان حل آنها را ندارد، نام برد.

رضا شفاخواه، وکیل دیگری هم خطاب به کسانی در انتخابات شرکت کردند و درباره مطالبه‌گری از پزشکیان صحبت می‌کنند، در حساب ایکس خود نوشت: «بسم‌الله. افتضاح انحلال دستوری جمعیت امام علی را در وزارت کشور روحانی بررسی و لغو کنید. به سازمان‌های مردم‌ نهاد اجازه فعالیت دهید. همین حالا چندین ان‌جی‌او در صف لغو مجوز هستند.»

مخاطبان ایران‌اینترنشنال: جمهوری اسلامی آمار انتخابات را جعل می‌کند

از مخاطبان ایران‌اینترنشنال پرسیدیم آمار اعلام‌شده از انتخابات چه‌قدر با مشاهدات شما از مراکز رای‌گیری هم‌خوانی دارد؟

یکی از شهروندان در پیامی صوتی به ایران‌اینترنشنال با اشاره به سخنان خامنه‌ای در زمان آغاز دور دوم انتخابات که گفت شنیده مشارکت مردم بیشتر از دور اول شده، با طعنه گفت: «هنوز آماری نیامده بود. مگر اینکه امدادهای غیبی به او گفته باشند.» 

یکی از شهروندان با ارسال پیامی صوتی روایت کرد: «این رژیم بر پایه دروغ و فریب بنا شده و آمار انتخابات ریاست‌جمهوری را هم بیشتر اعلام کرده است.» 

شهروند دیگری با ارسال ویدیویی تاکید کرد آمار اعلام‌شده یعنی مشارکت ۵۰ درصدی، با مشاهدات مردم و حتی با آمارهای خود نظام همخوانی ندارد. 

بسیاری از مخاطبان گفتند با در نظر گرفتن مشاهداتشان از شعبه‌های خالی رای‌گیری، اعلام مشارکت ۵۰ درصدی به شائبه دستکاری در ارقام دامن می‌زند. 

بر اساس آمار رسمی حدود ۶۱ میلیون در ایران واجد شرایط رای‌ دادن هستند. نرخ مشارکت در دور نخست انتخابات نیز با در نظر گرفتن آرا باطله ۳۹.۹۲ درصد و بدون لحاظ کردن آرا باطله ۳۸.۲ درصد بود.

بررسی آمار ارائه‌شده از سوی وزارت کشور هم با توجه به نامتناسب بودن این آمار با مشاهدات و گزارش‌های میدانی و تصاویر رسیده از حوزه‌های رای‌گیری، به پرسش‌های بسیاری درباره اعتبار آمار رسمی درباره این انتخابات دامن زد.

اکنون با اعلام نرخ مشارکت دور دوم، نصف شدن تعداد آرای باطله و افزایش شش میلیونی مجموع آرا، در حالی که هیچ گزارش مستقلی افزایش نرخ مشارکت را در دور دوم نسبت به دور اول تایید نمی‌کند، بسیاری در صحت آمار تردید دارند. 

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.