پیشتازی غیرمنتظره ائتلاف احزاب چپ‌گرا در انتخابات پارلمانی فرانسه

یکشنبه, 17ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه در حال شرکت در دوم انتخابات پارلمانی این کشور، ۱۷ تیر

بر اساس نظرسنجی‌ها، ائتلاف احزاب چپ‌گرا با نام «جبهه مردمی جدید» در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه پیشتاز است و توانسته با پشت سر گذاشتن حزب راست‌گرای «اجتماع ملی» بیشترین کرسی‌ها را به‌ دست آورد.

بر اساس برآورد اولیه، ائتلاف «جبهه مردمی جدید» ۱۷۲ تا ۱۹۲ کرسی را از آن خود خواهد کرد و احزاب میانه‌رو به رهبری امانوئل مکرون و حزب راست‌گرای «اجتماع ملی» به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار می‌گیرند.

آمارهای رسمی ارائه‌شده از مرحله دوم انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می‌دهد که نرخ مشارکت در این مرحله نسبت به مرحله اول افزایش یافته است.

بر اساس آمار وزارت کشور فرانسه، میزان مشارکت تا ساعت ۱۷ (به وقت محلی) روز یکشنبه ۱۷ تیر، به ۵۹.۷۱ درصد رسید که ۰/۳ درصد بیشتر از مرحله اول در همین ساعت است.

همچنین این آمار افزایش قابل توجهی نسبت به دوره پیشین انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

انتظار می‌رود که حزب راست افراطی فرانسه دست‌ کم اکثریت نسبی کرسی‌های پارلمان را به دست آورد؛ تحولی که می‌تواند سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور را دچار تغییرات عمده کند.

شعب رای‌گیری صبح روز یکشنبه در سراسر فرانسه گشوده شد و حدود ۴۹ میلیون فرانسوی واجد شرایط رای دادن در این انتخابات به پای صندوق‌ها فراخوانده شدند. 

نتایج رای‌گیری از فرانسوی‌های ساکن خارج از کشور مشخص شده اما اعلام نشده است.

اولین نتایج انتخابات ساعت ۲۰ به وقت محلی اعلام خواهد شد.

در مرحله اول انتخابات که یکشنبه هفته گذشته برگزار شد، حزب راست افراطی «تجمع ملی» توانست از نظر تعداد آرا، بیشترین رای را به دست آورد.

روزنامه لوموند گزارش داد حزب راست افراطی «اجتماع ملی» با کسب حدود ۳۴ درصد آرا، پیشتاز دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه شد.

ائتلاف احزاب چپ‌گرا با نام «جبهه مردمی جدید» هم ۲۸.۱ درصد آرا را به خود اختصاص داد.

احزاب میانه‌روی وابسته به امانوئل مکرون، رییس‌ جمهوری فرانسه، با کسب ۲۰.۳ درصد آرا در جایگاه سوم ایستادند.

علاوه بر راه‌یابی مستقیم بیش از سی نامزد حزب راست افراطی در همان مرحله اول انتخابات به پارلمان، در اکثر قریب به اتفاق حوزه‌ها نامزدهای این حزب به مرحله دوم راه یافتند.

پس از مرحله اول، بیش از ۲۲۰ نامزد که به مرحله دوم راه یافته بودند، عمدتا از جناج چپ، برای اتحاد با ائتلاف حامی امانوئل مکرون از رقابت در مرحله دوم کناره‌گیری کردند تا از پیروزی مطلق حزب راست افراطی جلوگیری کنند.

با این حال، این حزب امیدوار است که در شامگاه یکشنبه در صدر نتایج قرار گیرد.


در پی افزایش نگرانی‌ها از احتمال وقوع ناآرامی پس از دور دوم انتخابات پارلمانی، دولت فرانسه پنج‌شنبه ۱۴ تیر اعلام کرد حدود ۳۰ هزار نیروی پلیس در نقاط مختلف این کشور مستقر خواهند شد.

ژرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه گفت از این تعداد، پنج هزار نیروی پلیس شامگاه یکشنبه ۱۷ تیر و پس از برگزاری دور دوم انتخابات، در پاریس و مناطق اطراف آن مستقر خواهند شد.

به گفته دارمانین، استقرار این نیروها با هدف جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی «احزاب راست افراطی و چپ افراطی» از اوضاع و ممانعت از ایجاد آشوب انجام می‌شود.

امانوئل مکرون، رییس‌ جمهوری فرانسه پس از شکست حزبش در انتخابات پارلمان اروپا، روز ۲۰ خرداد پارلمان فرانسه را منحل و فرمان برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کرد.

اگر حزب «اجتماع ملی» اکثریت مطلق پارلمان را به دست بیاورد، سیاست فرانسه به خصوص در حوزه دیپلماسی ممکن است به سمت یک دوره آشفتگی بی‌سابقه پیش برود.

مکرون تاکید کرده تا پایان دوره ریاست‌ جمهوری خود در سال ۲۰۲۷ به کارش ادامه خواهد داد و از سوی دیگر، در صورت انتخاب نخست‌وزیر آتی از حزب راست‌گرا، او نیز حق اظهار نظر از جانب فرانسه را خواهد داشت.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.