نخست‌وزیر جدید بریتانیا: تشکیل کشور مستقل حق غیرقابل انکار فلسطینیان است

یکشنبه, 17ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا در گفت‌وگویی تلفنی با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد تشکیل کشور مستقل فلسطین یک «حق غیرقابل انکار» و بخشی از فرآیند صلح خاورمیانه است.

بنا بر اعلام دفتر نخست‌وزیری بریتانیا در روز یکشنبه ۱۷ تیر، استارمر در این گفت‌وگو اولویت‌های خود در خصوص مناقشه فلسطین را برقراری آتش‌بس، آزادی گروگان‌های اسرائیلی در بند حماس، تسریع روند کمک‌رسانی به غزه و حمایت مالی از تشکیلات خودگران دانست.

استارمر افزود «سیاست دیرینه» او در خصوص به رسمیت شناختن کشور فلسطین با هدف کمک به روند صلح خاورمیانه همچنان پابرجا است.

استارمر، رهبر حزب کارگر و برنده انتخابات پارلمانی اخیر بریتانیا، روز ۱۵ تیر به عنوان پنجاه‌و‌هشتمین نخست‌وزیر این کشور معرفی شد.

منشور انتخاباتی حزب کارگر این حزب را متعهد کرده که از تشکیل کشور مستقل فلسطین به عنوان بخشی از فرآیند «دو دولت، دو ملت» حمایت کند.

هر چند حزب کارگر در انتخابات پارلمانی اخیر بریتانیا به پیروزی قاطعی دست یافت، اما این حزب در مناطق مسلمان‌نشین نتایج ضعیفی کسب کرد.

در طول ماه‌های اخیر، گروهی از مسلمانان بریتانیا ضمن انتقاد از مواضع استارمر در خصوص مناقشه حماس و اسرائیل، او را متهم کردند که به اندازه کافی بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه تاکید نکرده است.


انتقاد یک معترضِ حامی فلسطین از مواضع کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا در قبال مناقشه غزه، لندن، ۱۶ تیر

اعضای حماس ۱۵ مهر سال گذشته (هفتم اکتبر) با حمله به جنوب اسرائیل حدود هزار و ۲۰۰ نفر را کُشتند و بیش از ۲۵۰ تن را به گروگان گرفتند.

اسرائیل در واکنش به این تهاجم، عملیات نظامی گسترده‌ای را در نوار غزه آغاز کرد که بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، تاکنون بیش از ۳۸ هزار کشته و ۸۷ هزار مجروح بر جای گذاشته است.

استارمر همچنین روز ۱۷ تیر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا در این تماس، برقراری آتش‌بس در منطقه را «ضرورتی واضح و فوری» خواند و خواستار بازگشت گروگان‌های اسرائیلی اسیر در غزه و افزایش حجم کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی شد.

او افزایش درگیری‌ها میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد و از همه طرف‌های درگیر خواست «با احتیاط» عمل کنند.

پس از حمله هفتم اکتبر، حزب‌الله، از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه، در حمایت از حماس وارد این مناقشه شد و درگیری‌های شدید و مرگبار در طول ۹ ماه گذشته، مرز اسرائیل و لبنان را به بی‌ثباتی کشانده است. 

استارمر در ادامه گفت‌وگوی خود با نتانیاهو تاکید کرد باید اطمینان حاصل شود که در طولانی‌مدت، شرایط لازم برای تحقق طرح «دو دولت، دو ملت» وجود دارد.

نتانیاهو بارها مخالفت خود را با تشکیل کشور فلسطین اعلام کرده است.

پارلمان اسلوونی روز ۱۵ خرداد با اکثریت آرا به‌ طور رسمی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت.

پیش‌تر اسپانیا، نروژ و ایرلند نیز کشور فلسطین را به رسمیت شناخته بودند. یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل روز هشتم خرداد با انتقاد از تصمیم این سه کشور اروپایی، آن را معادل «رها کردن» گروگان‌های در بند حماس دانسته بود.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.