تنش در شورای شهر تهران پس از گزارش‌ها درباره پست‌فروشی در شهرداری

یکشنبه, 24ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

پس از گزارش‌ها درباره پست‌فروشی در شهرداری تهران، نرجس سلیمانی، رییس کمیسیون نظارت شورای شهر گفت که اصل موضوع وجود تخلفات را تایید می‌کند. مهدی چمران، رییس شورای شهر گفت این موضوع صحت ندارد و اگر تخلفی صورت گرفته باشد باید متخلف را با میخ به دیوار بکوبند.

پیش از این در ویدیویی که هادی کسایی‌زاده، روزنامه‌نگار داخل ایران منتشر کرد، فردی می‌گوید که در ازای انتصاب او به عنوان معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه یک تهران، سعید صدرزاده، دستیار علیرضا زاکانی، شهردار تهران، از او درخواست ۴۰۰ سکه طلا و ۴۵۰ هزار دلار کرد.

اظهارات این فرد با وجود واکنش گسترده کاربران در فضای مجازی، هنوز با واکنش رسمی شهرداری و دستگاه قضایی مواجه نشده است.

پس از انتشار این ویدیو، نرجس سلیمانی گفت که گزارش‌های متعددی از بروز این اختلال داده شده و مسئله در حال بررسی است.

سلیمانی در جلسه روز یکشنبه ۲۴ تیرماه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه استفاده از حلقه تنگ دوستان در شهرداری یکی از مسائل موجود است، گفت: «در مطالب منتشرشده در فضای مجازی، شاهد هستیم افشای اطلاعاتی، به یک عرف در مناطق تبدیل شده است.»

او با بیان اینکه به عنوان یک عضو، آغاز سال چهارم شورا را فرصتی مناسب برای مطرح کردن دستیابی به موفقیت و شکست می‌دانم، افزود: «از وقتی وارد شورا شدیم شهر تغییر قابل‌توجهی نداشته و حمل‌ونقل عمومی، جمع‌آوری پسماند، اختلال در مدیریت امور شهری و ارتباط مردم با شهرداری همچنان وضعیت مناسبی ندارد.»

در ادامه، این جلسه با تنش همراه شد و محمد آقامیری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با انتقاد از سلیمانی گفت: «چرا کارکرد ما را زیر سوال می‌برید؟ من شخصا موضوع را پیگیری می‌کنم و ناراحت می‌شوم وقتی می‌گویید سه سال کار نکردید.»

آقامیری با بیان اینکه توقعی که از فرزند قاسم سلیمانی داشت این نبود، خطاب به سلیمانی گفت: «یعنی ما زیر کولر باد خوردیم. اینکه چشمان خود را ببندیم و دهان خود را باز کنیم در شان فرزند قاسم سلیمانی نیست. من نماینده شهردار نیستم و عضو شورا هستم.»

چمران نیز خطاب به آقامیری گفت قاسم سلیمانی بسیار بزرگ‎‌تر از این است که از ایشان نام برده شود. بحث او را کنار بگذارید.

آقامیری نیز در پاسخ عذرخواهی کرد و گفت: «عرض این بود که باید انصاف داشته باشیم.»

کسایی‌زاده در حساب ایکس خود بخشی از صحبت‌های سلیمانی را در جلسه شورای شهر منعکس کرد: «تصورمان از انتخاب زاکانی به‌عنوان شهردار فسادستیز غلط درآمد. ایام انتخابات اکثر مدیران ارشد حضور نداشتند. کمیسیون ماده پنج قلک شهرداری شده است. هیچ پیشرفتی نکردیم.»

روزنامه اعتماد: استیضاح زاکانی در پی انتشار فیلم جنجالی؟

روزنامه اعتماد در شماره روز ۲۴ تیر ماه خود در گزارشی نوشت: «علیرضا زاکانی که در تمام دوران نمایندگی مجلس و مناظرات ریاست‌ جمهوری از مبارزه با فساد گفته، حالا با پرونده‌های فسادهای مختلفی از جمله خریدوفروش پست در دوره شهرداری‌اش در تهران روبه‌روست. فسادهایی که برای ردگم‌کنی به خروج دلار از کشور رسیده و آن‌طور که گفته می‌شود پست‌ها در هر منطقه نرخ خود را دارد و بیشترین نرخ به منطقه یک در امور ساخت‌وساز برمی‌گردد و حتی شهرداران نواحی نیز نرخ خود را دارد.»

در این گزارش با اشاره به اینکه خریدوفروش پست‌های شهرداری تهران به امروز و دیروز برنمی‌گردد، تاکید شده که از دیرباز شائبه خریدوفروش پست وجود داشته اما تاکنون کسی آن را علنی نکرده بود و همیشه توسط مدیران ارشد شهری پایتخت انکار شده است.»

نرجس سلیمانی در گفت‌وگو با هم‌میهن در این‌ باره گفت: «اصل موضوع وجود تخلفات را تایید می‌کنم. متاسفانه این مسئله ریشه‌های تاریخی دارد و به دلایل متعدد در بعضی موارد به صورت محدود و داخلی در بخش‌هایی تبدیل به رویه‌های غلط و نامبارک نانوشته‌ای شده که در جزایر اختلال و فساد گسترش پیدا کرده است، همچون ویروس در فضاهای مبهم و بدون نور.»

هم‌میهن با بیان اینکه حراست شهرداری تهران پس از انتشار این خبر پیگیری و صحت‌سنجی آن را در دستور کار خود قرار داد، نوشت: «شهرداری تهران پاسخی به سوال هم‌میهن نداد. حتی تماس با برخی از اعضای شورای شهر تهران که به نوعی حامی زاکانی هستند نیز بی‌پاسخ ماند. یکی از معاونان شهردار تهران نیز در این مورد اظهارنظر نکرد.»

علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران هم در گفت‌وگو با هم‌میهن با بیان اینکه خود در فضای مجازی ویدیوی مربوط به افشاگری درباره پست‌فروشی در شهرداری را دیده و اطلاعات بیشتری ندارد، گفت: «اگر صحت داشته باشد طبیعتا چاره‌ کار استیضاح آقای زاکانی است.»

قائمی در پاسخ به این سوال که در صورت صحت خبر، حامیان زاکانی در شورای شهر تهران، با استیضاح او موافقت می‌کنند، گفت: «بعید می‌دانم که مخالفتی در این مورد صورت گیرد چرا که این موضوع برای حوزه مدیریت شهری قابل تامل است.»

کارزارهای برکناری زاکانی

علیرضا زاکانی از سال ۱۴۰۰ به‌عنوان چهل‌وهفتمین شهردار تهران منصوب شد.

پس از کناره‌گیری زاکانی به نفع ائتلاف اصولگرایان و شکست سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۳، احتمال برکناری او از سوی شورای شهر تهران افزایش یافته است.

در حال حاضر دو کارزار جدی علیه زاکانی در جریان است.

کارزار اول از ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ۳۰ مهر ماه ادامه دارد. در این کارزار تاکنون بیش از ۱۵۷ هزار نفر خطاب به سران قوه قضاییه و مجریه و رییس دیوان عدالت اداری، خواستار جلوگیری از تخریب پارک قیطریه شده‌اند.

در کارزار دیگری که از فروردین امسال آغاز شده و تا ۳۱ شهریور ادامه دارد، بیش از ۱۵۴ هزار نفر (تاکنون) از شورای شهر تهران خواسته‌اند تا زاکانی را از مقام شهرداری پایتخت برکنار کند.

امضاکنندگان این کارزار با اشاره به اقدام‌های شهرداری در تغییر کاربری پارک‌ها و فضاهای سبز تهران به مسجد، هتل و سایر پروژه‌های اداری و تجاری و کسب درآمد از آن‌ها تاکید کردند سمت شهرداری نیازمند فردی توانمند و با‌تجربه است و «زاکانی ثابت کرده که از عهده این مسئولیت برنمی‌آید».

مهدی چمران هم در خصوص کارزار برکناری زاکانی از شهرداری گفت: «هیچ تغییری صورت نمی‌گیرد.»

او افزود: «موضوعاتی که در مورد انتصابات اعلام شده و مطرح کردن انتخاب محمد مخبر برای شهرداری تهران جز شایعه و حدس و گمان، چیزی نیست.»

زاکانی روز ۲۰ تیرماه در واکنش به کارزار برکناری خود آن را «سراسر تهمت» و «غیرقانونی» خواند و افزود که از این کارزار تعجب کرده که از کجا می‌آید و اضافه کرد محکم‌تر از قبل به کار خود ادامه خواهد داد.

پیش از آن، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران هم در واکنش به این کارزار مردمی، آن را رد کرد و گفت که برای جو بایدن رییس‌ جمهوری آمریکا نیز کارزار به راه انداختند، اما او کنار نمی‌رود.

 

سپردن سمت شهرداری تهران به زاکانی با جنجال و حاشیه‌های زیادی همراه بود.

یکی از انتقادهای جدی به زاکانی نداشتن تخصص و سابقه در این زمینه است؛ به گونه‌ای که سازمان بازرسی کل کشور نیز تایید کرد او سابقه و مدرک مرتبط را برای داشتن سمت شهرداری تهران ندارد.

زاکانی که سابقه ریاست سازمان بسیج دانشجویی را در کارنامه‌اش دارد، از جمله کسانی است که در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» از سوی بریتانیا تحریم شد.

پایتخت ایران از مشکلات متعددی از جمله آلودگی هوا، ترافیک سنگین، فرونشست زمین، کمبود آب، گرانی مسکن و کهنگی و ناکافی بودن ناوگان حمل‌ونقل عمومی رنج ‌می‌برد.

فعالیت‌های انتخاباتی و رقابت‌های سیاسی زاکانی در سال‌های اخیر، نگرانی‌ها را از نحوه مدیریت ابرشهر تهران افزایش داده است.

ایران اینترنشنال 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.