تصاویر تلسکوپ جیمز وب از دو کهکشان در حال ادغام منتشر شد

یکشنبه, 24ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

ار اف ای

ناسا به مناسبت دو سالگی فعالیت تلسکوپ فضایی جیمز وب، آخرین عکسهای تهیه شده توسط این تلسکوپ از دو کهکشان درهم تنیده را منتشر کرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب، رصدخانه‌ای که توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا اداره می‌شود، از دو کهکشان که در فاصله ٣‬٢۶‬ میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته و در مه آبی رنگی از گاز و ستاره‌ها احاطه شده‌اند، عکسبرداری کرد. یک سال نوری ٩‬,۵ تریلیون کیلومتر است.

به گفته ناسا، این دو کهکشان‌ همسایه، ملقب به پنگوئن و تخم مرغ، که ده‌ها میلیون سال است که در هم پیچیده‌اند در نهایت در یکدیگر ادغام شده و یک کهکشان واحد را تشکیل خواهند داد. تعاملی که ۴‬ میلیارد سال دیگر برای کهکشان‌های راه شیری و آندرومدا نیز اتفاق خواهد افتاد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که عمدتاً برای مطالعه اجرام آسمانی قابل مشاهده با امواج فروسرخ(مادون قرمز) طراحی شده، می‌تواند اجرامی که برای تلسکوپ قدیمی هابل، دور و کم نور هستند را مشاهده کند. 

جیمز وب با وزنی برابر نصف وزن هابل و در عین حال آینه‌ای ۶ برابر بزرگتر، قدرتمندترین رصدخانه نجومی است که تاکنون به فضا پرتاب شده است. جیمز وب هم اکنون در فاصله ١,۶‬ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد.

یکی از تصاویر دو کهکشان همسایه، ملقب به پنگوئن (سمت راست) و تخم مرغ (سمت چپ)، که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب تهیه شده است.
یکی از تصاویر دو کهکشان همسایه، ملقب به پنگوئن (سمت راست) و تخم مرغ (سمت چپ)، که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب تهیه شده است. AP

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.