اختلال گسترده در سیستم‌های مایکروسافت؛ لغو هزاران پرواز و فلج شدن خدمات حیاتی در سراسر جهان

جمعه, 29ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

یک اختلال فنی گسترده در سیستم‌های کامپیوتری مایکروسافت روز جمعه، هزاران پرواز را در سراسر جهان لغو کرد و خدمات حیاتی از جمله بیمارستان‌ها و مراکز اورژانس را با مشکلات جدی مواجه ساخت.

این اختلال که سازمان‌های دولتی و کسب‌وکارها را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داد، مسافران را در فرودگاه‌ها سرگردان و جراحی‌های پزشکی و خدمات اورژانس را مختل کرد.

شرکت امنیت سایبری کراود استرایک اعلام کرد که این مشکل یک حادثه امنیتی یا حمله سایبری نیست، اما این فاجعه فنی باعث فلج شدن خطوط هوایی، بانک‌ها، سازمان‌های دولتی و حتی خدمات اورژانس در سراسر جهان شده است.

فرودگاه بین‌المللی شارلوت داگلاس در کارولینای شمالی به مسافران توصیه کرد تا زمانی که پروازهایشان تأیید نشده است، به فرودگاه مراجعه نکنند. شرکت هواپیمایی دلتا هم اعلام کرد که به دلیل این مشکل، برنامه پروازی جهانی خود را متوقف کرده ، اما برخی از پروازها را از سر گرفته است. این شرکت از مشتریان عذرخواهی کرد.

بیمارستان کودکان سینسیناتی اعلام کرد که بسیاری از سیستم‌های کامپیوتری آنها تحت تأثیر این اختلال قرار گرفته‌اند. در سیستم بهداشتی هریس در هوستون، «جراحی‌های انتخابی بیمارستان امروز لغو شد». در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون هم، «تمام جراحی‌ها، پروسیجرها و بازدیدهای پزشکی غیراورژانسی که قبلاً برنامه‌ریزی شده بودند، لغو شدند.»

در اورگان، تد ویلر شهردار پورتلند اعلام وضعیت اضطراری کرد. در آلاسکا، بسیاری از مراکز تماس ۹۱۱ و تماس‌های غیراورژانسی به درستی کار نمی‌کردند. البته پلیس ایالتی آلاسکا چند ساعت بعد اعلام کرد که خدمات ۹۱۱ بازیابی شده است. در نیوهمپشایر، برخی از خدمات ۹۱۱ در سراسر ایالت شبانه مختل شد اما از آن زمان بازیابی شده‌اند.

بازارهای سهام جهانی نیز تحت تأثیر این اختلال قرار گرفتند. بورس لندن پس از یک قطعی چهار ساعته ناشی از «یک مشکل فنی از سوی شخص ثالث» دوباره به کار افتاد. این اختلال بر سرویس خبری بورس لندن و شاخص‌های بلادرنگ اف‌تی‌اس‌ای راسل تأثیر گذاشت.

مایکروسافت تایید کرد که یک اختلال، مشتریان در سراسر چین را تحت تأثیر قرار داده و بسیاری با یک «صفحه آبی» مواجه شده‌اند که پیام خطا را نشان می‌دهد. مایکروسافت در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی چینی ویبو منتشر شده، اعلام کرد: «در حال حاضر فهمیده است که بیشتر صفحات آبی پس از نصب نرم‌افزارهای ضدویروس ثالث روی کامپیوترهای شرکت رخ داده‌اند.»

در این میان و در اقدامی تبلیغاتی، شرکت کریسپی کریم به دلیل اختلال جهانی در روز جمعه یک دونات رایگان ارائه داد. این شرکت در اینستاگرام خود نوشت: «به‌روزرسانی شیرینی در دسترس است! آیا فناوری امروز شما را ناراحت کرده است؟ فرهای ما عالی کار می‌کنند و تنور داغ ما هم همینطور!» این شرکت دونات اعلام کرد که این پیشنهاد فقط در شعب فرودگاه‌ها در دسترس است.

این اختلال همچنین بر خطوط هوایی دیگر از جمله جت‌بلو، امریکن ایرلاینز، اسپیریت، فرانتیر، یونایتد، الیجیانت و سان کانتری تأثیر گذاشت. برخی از این خطوط هوایی پروازهای خود را متوقف کردند، در حالی که برخی دیگر با مشکلات در سیستم‌های رزرو، چک-این و مدیریت سفر آنلاین مواجه شدند.

از پاریس هم خبر می‌رسد که اختلال جهانی مایکروسافت باعث کندی برخی فعالیت‌های کمیته برگزاری المپیک پاریس شده، اما تأثیر آن محدود بوده و فروش بلیط را مختل نکرده است. با این حال، صدور کارت شناسایی ورزشکاران و مقامات ورودی به کشور به طور موقت متوقف شد.

هزاران ورزشکار در حال عزیمت به پاریس برای شرکت در المپیک هستند که از ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ اوت برگزار می‌شود.

در همین حال مسئولان جمهوری اسلامی مدعی شدند که اختلال جهانی مایکروسافت تاکنون تأثیری بر سرویس‌های فناوری اطلاعات ایران نداشته است. امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، اعلام کرد که بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارد.

حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی، با اشاره به استفاده ایران از «جایگزین بومی» به دلیل تحریم‌ها، تأکید کرد که گزارشی از اختلال در سرویس‌های فناوری کشور دریافت نشده است.

مایکروسافت اعلام کرده است که در حال کار بر روی حل این مشکل است و احتمالاً تأثیرات این اختلال تا چند روز آینده نیز احساس خواهد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.