منطقه حفاظت شده «کوه سرخ» گچساران در آتش می‌سوزد

جمعه, 19ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

 

ایران اینترنشنال

آتش‌سوزی گسترده در منطقه حفاظت شده «کوه سرخ» در استان کهگیلویه و بویراحمد که از روز چهارشنبه ۱۷ مرداد آغاز شد، همچنان ادامه دارد. محمدامین حسینی، رییس اداره حفاظت محیط زیست گچساران دلیل ادامه آتش‌سوزی را سخت گذر بودن، پوشش انبوه گیاهی و جنگلی، حجم زیاد آتش و گرمای هوا عنوان کرد.

حسینی روز جمعه ۱۹ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه هم‌اکنون تعدادی از نیروهای مردمی، کارکنان محیط زیست و ستاد بحران در حال مهار و خاموش کردن آتش هستند، گفت: «به دلیل وزرش باد، سخت گذر بودن برخی از این مناطق، پوشش گیاهی انبوه و علفزارهای وسیع، مهار آتش با دشواری‌های زیادی روبه‌روست.»

رییس اداره حفاظت محیط زیست گچساران به میزان خسارت‌های وارد شده به این منطقه اشاره نکرد و گفت که وسعت آتش‌سوزی پس از مهار و برآورد از سوی کارشناسان اعلام خواهد شد.

آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع «کوه سرخ» از ساعت هشت شب چهارشنبه آغاز شد.

حسینی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با ایلنا از مهار آتش در سحرگاه پنج‌شنبه ۱۸ مرداد خبر داد و اضافه کرد که ساعاتی بعد به دلیل وزش شدید باد، آتش دوباره شعله‌ور شد.

در منطقه حفاظت شده «کوه سرخ» ۲۷۲ گونه گیاهی وجود دارد که ۳۷ گونه از آن‌ها کمیاب و منحصر به فرد هستند.

مناطق حفاظت شده خائیز و سرخ با ۳۳ هزار و ۳۸۵ هکتار وسعت در حوزه استحفاظی شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه و بهبهان قرار دارد.

بلوط (گونه غالب )، بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان، مهم‌ترین پوشش گیاهی این منطقه است.

نخستین بار نیست که مناطق حفاظت شده استان کهگیلویه و بویراحمد دچار آتش‌سوزی می‌شوند.

در هفته‌های گذشته شهرستان‌های باشت، دوگنبندان و کهگیلویه در این استان چندین حریق سنگین را تجربه کردند.

منطقه حفاظت شده خائیز در محدوده شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بهبهان در استان خوزستان، تیر ماه امسال دچار آتش‌‎سوزی شد.

به گفته علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور، در این آتش‌سوزی که پنج روز به طول انجامید، ۴۶۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی دچار حریق شدند.

خرداد ماه امسال نیز این منطقه دچار آتش‌سوزی شد که طی آن بخشی از مراتع طعمه حریق شدند.

در هفته‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره آتش‌سوزی در بخش‌های وسیعی از جنگل‌های زاگرس منتشر شد.

رضا دادمهر، استاد بازنشسته رشته جنگل، آذر ماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با ایرنا به کمبود تجهیزات روز اطفای حریق در جنگل‌های کشور اشاره کرد و گفت: «یکی از دلایل طولانی شدن اطفای حریق در جنگل‌ها کمبود تجهیزات جدید است. به‌روز نبودن امکانات و تجهیزات اطفای حریق و وجود معضلات اقتصادی و اجتماعی از دیگر عوامل آتش‌سوزی‌ها محسوب می‌شود.»

آتش‌سوزی یکی از خسارت‌بارترین رخدادهایی است که برای جنگل‌ها رخ می‌دهد و به پوشش گیاهی، محیط زیست، خاک و زندگی موجودات زنده آسیب جدی وارد می‌کند.

جنگل‌های زاگرس که در ۱۱ استان کشور گسترده شده‌اند، زیست‌بوم ۱۰ میلیون نفر از مجموع جمعیت کشورند و ۷۰ درصد جمعیت عشایری در آن زندگی می‌کنند.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.