اوپن‌ای‌آی حساب‌های کاربری «چت‌جی‌بی‌تی» مرتبط با کارزار اطلاعات نادرست ایران را بست

جمعه, 26ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

شرکت «‌اوپن‌ای‌آی» می‌گوید یک کارزار نفوذ ایرانی را شناسایی و از بین برده است که از چت‌جی‌پی‌تی، فناوری هوش مصنوعی مولد این شرکت، برای انتشار اطلاعات نادرست آنلاین، از جمله مطالب مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا استفاده می‌کرد.

این شرکت هوش مصنوعی مستقر در سانفرانسیسکو روز جمعه ۲۶ مرداد اعلام کرد که چندین حساب مرتبط با این کارزار را از خدمات آنلاین خود حذف کرده است، از جمله ۱۲ حساب کاربری را در پلتفرم ایکس (توئیتر سابق) و یک حساب در اینستاگرام که تمرکز آن‌ها موضوعاتی چون جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس، حضور اسرائیل در بازی‌های المپیک و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود و محتواهایی در این باره منتشر می‌کردند.

بن نیمو، محقق اصلی شرکت اوپن‌ای‌آی که سال‌ها به ردیابی کارزارهای نفوذ مخفی از طرف شرکت‌هایی مانند شرکت اوپن اِی اِل و متا مشغول بوده است، می‌گوید به نظر نمی‌رسد این عملیات موفق به جذب مخاطبانی شده باشد چون ما نشانه‌ای ندیدیم که نشان دهد این کارزار توجه افراد واقعی را به میزان قابل توجهی جلب کرده باشد.

او در این زمینه به خبرنگاران گفت که «همه ما باید هوشیار باشیم، اما آرام بمانیم». به گفته او، «بین یک عملیات نفوذ آنلاین و تأثیرگذاری بر مخاطبان تفاوت وجود دارد».

شرکت مایکروسافت نیز هفته گذشته جزئیاتی در مورد هکرهای مرتبط با حکومت جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد که تلاش کرده بودند در ماه ژوئن سال جاری به حساب یک «مقام عالی‌رتبه» در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نفوذ کنند.

پس از اعلام مایکروسافت، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نیز از هک شدن سیستم‌ ای‌میل خود توسط هکرهایی که برای جمهوری اسلامی ایران کار می‌کنند خبر داد.

به‌دنبال این گزارش‌ها، ستاد انتخاباتی کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها، هم اعلام کرد که هدف حمله هکرهای خارجی قرار گرفته است.

شرکت گوگل نیز تایید کرد که هکرهای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران ستادهای انتخاباتی کامالا هریس و دونالد ترامپ را هدف قرار داده‌اند.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل اما اعلام کرد که «دولت ایران هیچ هدف و انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ندارد».

از آن زمان کارشناسان حوزه اطلاعات و امنیت هشدار دادند که ممکن است تلاش‌های گسترده‌تری از سوی قدرت‌های خارجی برای ایجاد اختلال در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در جریان باشد و ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی بتوانند سرعت توانایی آن‌ها را در ساخت سریع اطلاعات نادرست افزایش دهند.

با وجود این، فعالیت‌های شناسایی‌شده توسط اوپن اِی اِل که آن را کشف و حذف کرده نخستین عملیاتی است که بر انتخابات ایالات متحده متمرکز بوده است.

بن نیمو، محقق اصلی تیم اطلاعات و تحقیقات شرکت اوپن‌ای‌آی، می‌گوید: «پس از اخبار منتشر شده توسط مایکروسافت، به ابزارهای جدیدی مجهز شدیم و از آن‌ها برای شناسایی حساب‌های یاد شده استفاده کردیم».

به گفته شرکت اوپن‌ای‌آی، گروهی به نام استورم- ۲۰۳۵ با ایجاد وب‌سایت‌های خبری جعلی و اشتراک‌گذاری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی تلاش داشتند بر انتخابات آینده ایالات متحده تاثیر بگذارند.

این شرکت همچنین گفته است که برخی اپراتورها نیز تلاش کرده‌اند از طریق چت جی‌پی‌تی برای ایجاد داستان‌های خبری جعلی طولانی و همچنین نوشتن نظرات برای پست‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند.

شرکت ایکس و شرکت متا (مالک اینستاگرام و فیس‌بوک) هنوز درباره فعالیت و بسته شدن این حساب‌ها ابراز نظر نکرده‌اند، اما اوپن اِی اِل می‌گوید به نظر می‌رسد همه این حساب‌ها در شبکه‌های اجتماعی ایکس و اینستاگرام دیگر فعال نیستند.

شرکت هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی روز ۱۰ خرداد در گزارشی اعلام کرد که پنج جریان نفوذ آنلاین را که در روسیه، چین، ایران و اسرائیل با استفاده از هوش مصنوعی به دنبال «فریب»‌ در افکار عمومی بوده‌اند، شناسایی و حذف کرده‌ است.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار است نوامبر امسال برگزار شود.

با استفاده از گزارش‌های اکسیوس، نیویورک‌تایمز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/س.ب/ک.ر

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.