بانک مرکزی: کاهش ۲.۶ درصدی نرخ تورم

دوشنبه, 9ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

tavarom1

بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ۱۳۹۳ را نسبت به دور مشابه سال گذشته ۲۷.۷ (۲۷ ممیز ۷ دهم) درصد اعلام کرد.

این گزارش که دوشنبه ۹ تیرماه در سایت رسمی بانک مرکزی منتشر شده، می‌گوید که نرخ تورم در پایان خرداد ماه نسبت به ماه قبل ۲.۶ (دو ممیز ۶ درصد) و تورم نقطه به نقطه ۲ درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم به کمتر از ۲۸ درصد در حالی است که نرخ تورم در خرداد سال گذشته، همزمان با اتمام دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به ۳۵.۹ (سی و پنج و نه دهم) درصد اوج گرفته بود.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه خرداد پارسال نیز ۴۵.۱ (چهل و پنج ممیز و یک دهم) درصد بود.

بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ در مناطق شهری ایران در خرداد‌‌ماه ۱۳۹۳ به عدد۱۹۴.۰ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۷ درصد افزایش یافت.

بیشترین تغییر در شاخص بهای کالاهای مصرفی و خدماتی در مناطق شهری ایران مربوط به بهداشت و درمان بوده که نسبت به ماه قبل۵.۳ (پنج ممیز سه دهم ) درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۹.۲ (بیست و نه ممیز دو دهم )درصد افزایش نشان می‌دهد.

در همین زمینه، بر اساس گزارشی که بانک مرکزی ایران در ۲۵ خرداد ماه در سایت رسمی خود منتشر کرده است، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران اعلام کرده است که «نرخ تورم از ۲۱.۵ درصد در سال ۹۰ به ۳۰.۵ درصد در سال ۹۱ و نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه سال ۹۲ به عدد بی‌سابقه ۴۵ درصد رسید که ترکیب این نرخ صعودی تورم به همراه نرخ رشد منفی اقتصادی و نرخ بالای بیکاری شرایط خاصی را در اقتصاد به وجود آورد که حتی در دوران جنگ نیز شاهد آن نبودیم». وی گفت که سیاست دولت رساندن نرخ تورم به عدد تک رقمی است.

مرکز آمار ایران نیز روز شنبه تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه را ۲۶ ممیز ۲ دهم درصد اعلام کرده بود.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.