درخواست‌ها از پزشکیان برای «وفا به وعده» در رفع فیلترینگ و کندی سرعت اینترنت در ایران

جمعه, 23ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

بی بی سی فارسی

کندی بیش از حد سرعت اینترنت و فیلترینگ شدید محتوا در داخل ایران موجب شده تا درخواست‌ها از مسعود پزشکیان برای محقق کردن وعده رفع فیلترینگ که در ایام انتخابات ریاست جمهوری داده بود، افزایش یابد.

امروز محمد موحد، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران متنی را از شبکه اجتماعی اینستاگرام که در ایران فیلتر است منتشر کرده و در آن از دولت خواسته تا نسبت به «رفع فیلترینگ» اقدام کند.

آقای موحد نوشته به دولت مسعود پزشکیان «پیشنهاد … رفع فیلترینگ» می‌دهد و در ادامه افزوده: «اعتقاد دارم برای رونق کسب‌وکارهای اینترنتی و آرامش خاطر مردم و جلوگیری از هزینه‌های سنگینی که بر هموطنان برای تهیه فیلترشکن‌ها تحمیل می‌شود، باید با درایت و نظارت مناسب به سمت رفع فیلتر برویم.»

نماینده کهگیلویه و بویر احمد در ادامه همچنین مدعی شده است که در همه کشورهای غربی و پیشرفته «نیز فضای مجازی مدیریت می‌شود و در مواقع خاص و بنا به ضرورت‌های ملی و حاکمیتی خود، محدودیت‌های مناسب را برای دسترسی مردمشان ایجاد می‌کنند.»

وی در ادامه گفته که «اکنون نیز کشور ما در شرایط عادی است» و به مسعود پزشکیان بعنوان رئیس جمهور و وزیر ارتباطات و اعضای شورای عالی فضای مجازی پیشنهاد کرده «به سمت رفع فیلترینگ البته با در نظر گرفتن حریم خانواده‌ها و مبانی ارزشی جامعه قدم بردارند.»

رحیم سرهنگی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش امروز در برنامه‌ای در این جزیره خبر از «ارائه اینترنت پرسرعت بدون فیلتر» ساکنان این جزیره خلیج فارس داد.

آقای سرهنگی گفته «تلاش‌های انجام شده برای ارائه اینترنت پرسرعت بدون فیلتر اما کنترل شده» صورت پذیرفته و این جزیره «می‌تواند به عنوان مرکز فعالیت شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور بوده و با توجه به زیرساخت مناسب و ارائه خدمات اینترنت پرسرعت ذیل این اپراتور، نقش محوری در کشور ایفا» کند.

محمد غرضی، وزیر دوره‌های گذشته ارتباطات هم امروز در حاشیه مراسم معارفه وزیر جدید این وزارتخانه به خبرآنلاین گفته است که «آقای رئیس‌جمهور وعده‌ی رفع فیلتر داده‌اند اما رفع فیلتر دست وزارت ارتباطات است. باید دید که این وزارتخانه چطور می‌تواند دولت را برای رفع آن قانع و همراه کند. امیدوارم که این اتفاق محقق شود.»

مصاحبه‌ای ویدیویی از غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن نیز امروز توسط دیدار نیوز منتشر شده که وی با اشاره به قول‌های مسعود پزشکیان در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر رفع فیلترینگ، طرح نور و رفع حصر می‌گوید: «رئیس جمهور باید درباره قول‌هایی که در این سه موضوع داده مصمم باشد و راه دیگری ندارد.»

به گفته آقای کرباسچی «شنیدم که درباره حصر کارهایی کرده‌اند و بزودی هم نتیجه آن مشخص می‌شود.»

عباس عبدی، فعال سیاسی و از حامیان مسعود پزشکیان هم روز گذشته در یادداشتی در روزنامه اعتماد با اشاره برخی مسائل در کشور از جمله اینترنت نوشته بود «حل آنها نه تنها هیچ هزینه‌ای ندارد، بلکه موجب کاهش هزینه‌ها هم خواهد شد».

این روزنامه‌نگار نوشته بود: «اینها شکاف‌های مهم در جامعه ماست که به سهولت قابل برطرف شدن است. البته نگاه صفر و صد هم ندارم. همین که به نحو ملموسی در مسیر حل قرار گیرد کافی است.»

روزنامه اعتماد چندی پیش در گزارشی خبر از تلاش‌های پزشکیان برای اخذ مجوزهای لازم از نهادهای بالادستی برای از دستور کار خارج کردن طرح صیانت و ارائه لایحه رفع فیلترینگ داده بود، اما سایت تجارت‌نیوز امروز در گزارشی خبری و با جمع‌آوری نظرات چندین نماینده مجلس گزارش کرده «در شرایط فعلی مجلس و نمایندگان مجلس نیز رویکردشان فیلترینگ نیست.»

روح‌الله عباس‌پور، نماینده بوئین‌زهرا گفته: «بحث فیلترینگ مربوط به شورای عالی فضای مجازی است که این شورا و نهایتا شورای عالی امنیت ملی می‌تواند به صورت کامل وارد موضوع شوند و تصمیم نهایی را بگیرد» و «مجلس به شکل تاثیرگذاری به دلیل شرایط و موقعیت نامناسب به حوزه فیلترینگ نپرداخته است و پیش‌بینی می‌کنم ورود هم نخواهد کرد چرا که این دغدغه در حیطه کاری شورای عالی فضای مجازی است.»

کندی بیش از حد اینترنت برای مردم

در ماه‌های آخر دولت ابراهیم رئیسی و همچنین در هفته‌های اخیر گزارش‌های زیادی از کندی، قطعی و مشکلات بی‌شماری که کاربران علاوه بر فیلترینگ برای دسترسی عادی به اینترنت داشته‌اند، گزارش شده است.

بسیاری نسبت به کندی یا قطعی اینترنت ارائه شده توسط شرکت‌های مخابراتی خصوصا همراه اول شکایت داشته‌اند.

یکی از کاربران نوشته «وضعیت اینترنت این روزها واقعا افتضاحه، قطعی مداوم، سرعت پایین‌تر از قبل (بدون فیلترشکن)، سخت‌تر وصل‌شدن فیلترشکن‌ها، …».

کاربر دیگری در پاسخ به وی نوشته: «حالا فکر کن شهرستانها که همینجوری نت از تهرون ضعیف‌تره، دارن چی می‌کشن».

یک کاربر دیگر نوشته است: «کندی اینترنت بخاطر سالگرد مرحوم مهسا امینیه ؟!

ستار هاشمی جان ، تو حتی از عیسی زارع پور هم عیسی تری !!!»

حساب فیلتربان در شبکه اجتماعی ایکس که «تحقیق و گزارش برای حقوق دیجیتال و حق دسترسی به اینترنت» را گزارش می‌کند روز گذشته از «اختلال شدید» یکی از بزرگترین ارائه‌کنندگان اینترنت گزارش کرده و نوشته «علت این اختلال قطع برق» اعلام شده و «دیتاسنتر ایرانسل نیز، همانند هفته‌های گذشته، همچنان دارای اختلال است.»

یا حساب پس‌کوچه در ایکس بخش‌هایی از گزارش اندیشکده حکمرانی شریف را منتشر کرده که در آن «اصلی‌ترین مشکلات کاربران ایران» ذکر شده است.

براساس این گزارش «کندی سرعت اینترنت»، «هزینه‌های بالای اینترنت» و «محدودیت‌ها و فیلترینگ» اصلی‌ترین مشکلات از نظر کاربران در این گزارش ذکر شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.