گسترش اعتراضات کارگران «مخابرات» آذربایجان شرقی و «ارغوان گستر» ایلام

یکشنبه, 25ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

اعتراض متداوم کارگران بیکار شده «پروژه پتروشیمی ارغوان گستر» ایلام

صدای آمریکا

منابع کارگری امروز یکشنبه ۲۵ شهریور از گسترش اعتراضات نیروهای پیمانکاری مخابرات آذربایجان شرقی و کارگران پتروشیمی ارغوان گستر ایلام خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا، نیروهای پیمانکاری مخابرات آذربایجان شرقی مقابل اداره مرکزی مخابرات این استان تجمع کردند و خواستار تحقق وعده‌های مدیریت شرکت مخابرات شدند.

آن‌ها اعلام کردند که در واکنش به اعتراضات چند روز اخیر، مقامات مخابرات آنها را تهدید به قطع همکاری و استفاده از نیروهای خارج از مجموعه کرده‌اند. همچنین مدیریت مخابرات تلاش کرده است بین آنان دو دستگی ایجاد کند.

مطالبات این نیروهای پیمانکاری شامل پرداخت معوقات، مابه‌التفاوت‌ها، مزایا و حق بیمه‌ها به سازمان تأمین اجتماعی، اجرای مواد ۴۸ و ۴۹ قانون کار، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، پرداخت پایه سنوات، و اصلاح و اجرای درست عناوین و گروه‌های شغلی است.

همچنین، آن‌ها خواستار اعمال حق جذب و تخصص در فیش‌های حقوقی خود هستند و تأکید دارند که تا زمان تحقق این مطالبات قانونی، به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

در همین حال، کارگران اخراجی پتروشیمی ارغوان گستر ایلام نیز از روز چهارشنبه ۲۱ شهریور اعتراضات خود را از سر گرفته‌اند.

به گفته یک فعال کارگری اخراج شده، در جریان این اعتراضات، یکی از کارگران روز گذشته به‌دلیل مداخله عوامل نیروی انتظامی از ناحیه شکم مصدوم و به بیمارستان منتقل شد.

او افزود که این کارگران، که تعداد آن‌ها حدود ۳۰۰ نفر است، در دو مرحله از کار بیکار شده‌اند. ۱۰۰ نفر از آن‌ها در اوایل خرداد به بهانه اتمام بخش‌هایی از پروژه و ۲۰۰ نفر دیگر در پایان مرداد ماه با تعطیلی کارگاه اخراج شدند.

این کارگر اخراجی گفت که همه کارگران معترض از بومیان شهرستان چوار هستند و تاکید کرد که آن‌ها خواستار بازگشت به‌کار و تضمین امنیت شغلی و معیشتی خود هستند و تا زمان رسیدگی به وضعیت شغلی‌، اعتراضاتشان ادامه خواهد داشت.

کارگران اخراجی پتروشیمی ارغوان گستر با سابقه کاری ۵ تا ۱۰ سال، به عدم پیگیری مسئولان شهرستانی و استانی برای حل مشکلات شغلی خود معترض و خواستار اقدام جدی آنان هستند.

بی‌توجهی به مطالبه کارگران بیکار شده برای بازگشت به کار در شرایطی است که پیش از این چهار تن از کارگران معترض در پی شکایت کارفرما به اتهام «اغتشاش» به نهادهای قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی احضار شده‌اند.

در گذشته نیز کارگران و سایر مزدبگیران و یا فعالان کارگری و صنفی در مناطق مختلف ایران با برخوردهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی مواجه شده‌اند. در این ارتباط، می توان به تهدید و یا بازداشت شماری از پرستاران معترض به شرایط دشوار کاری و معیشتی در شهرهای مختلف اشاره کرد که این برخوردها نتوانسته است مانع ادامه اعتراضات آنان شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.