تجمع بازنشستگان مخابرات در ۱۰ استان؛ اعتراضات کارکنان صنایع نفت و گاز

دوشنبه, 16ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

اعتراض بازنشستگان مخابرات، دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳

اعتراض بازنشستگان مخابرات، دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳

اعتراضات معیشتی بازنشستگان مخابرات روز دوشنبه ۱۶ مهر دست‌کم در ۱۰ استان ایران جریان داشت. همزمان، کارکنان صنایع نفت و گاز در کنگان، عسلویه، و چوار اعتصاب کردند. همچنین مال‌باختگان مسکن در تهران، زنجان و هشتگرد، و معلمان در نسیم‌شهر تجمع کردند.

بنا بر گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و منتشر شده از سوی منابع صنفی، اعتراضات هفتگی بازنشستگان مخابرات دوشنبه این هفته نیز دست‌کم در استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، اصفهان، ایلام، فارس، کردستان، خوزستان، کرمانشاه، اردبیل، و گیلان ادامه یافت.

این اعتراض‌ها نسبت به بی‌عدالتی ستاد اجرایی و تعاون سپاه به عنوان مالکان فعلی مخابرات و همچنین «اجرا نشدن مصوبات قانونی از جمله اجرای آیین‌نامه استخدامی و رفاهی در جریان است.

شورای بازنشستگان ایران گزارش داد که اعتراضات این هفته در تبریز، تهران، اصفهان، ایلام، شیراز، بیجار، سنندج، اهواز، مریوان، اردبیل، رشت و برخی مناطق دیگر برقرار بود.

در تجمعات و راهپیمایی‌های بازنشستگان معترض مخابرات در شهرهای مختلف ایران، شعارهایی از جمله «شرکت شده صدپاره، بخور بخور تو کاره»، «مخابرات حیا کن، آیین‌نامه رو اجرا کن»، «تا حق خود نگیریم، دوشنبه‌ها می‌آییم»، «اجرای آیین‌نامه، حق مسلم ماست»، «این همه بی‌عدالتی، هرگز ندیده ملتی»، و «شرکت پردرآمد، چه بر سر تو آمد» سر داده شد.

 

  • گزارش تصویری تجمع‌های مخابرات

تهران

بازنشستگان مخابرات در تهران: «شرکت شده صدپاره، بخور، بخور تو کاره»
 
 

کرمانشاه

بازنشستگان مخابرات در تهران: «شرکت شده صدپاره، بخور، بخور تو کاره»
 

اصفهان

بازنشستگان مخابرات در اصفهان: «مخابرات حیا کن، آیین‌نامه را اجرا کن»
 

اهواز

بازنشستگان معترض مخابرات در اهواز: «تا حق خود نگیریم دوشنبه‌ها می‌آییم»
 

رشت

 تجمع بازنشستگان مخابرات در رشت: «اجرای آیین‌نامه حق مسلم ماست»
 

سنندج

شعار «سهامدار ظالم، شرمت باد» در تجمع بازنشستگان شرکت مخابرات در سنندج
 

آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون خدمات کشوری مصوبه سال ۱۳۸۹ در خصوص وظایف قابل واگذاری و نحوه خرید خدمات از بخش خصوصی است که به موجب آن «تا برطرف شدن موانع واگذاری»، ارائه خدمات به نیروی کار کماکان به عهده دستگاه اجرایی، یعنی دولت، است. اما با گذشت ۱۴ سال از تصویب این آیین‌نامه، و با توجه به اعتراضات مکرر و مداوم این بازنشستگان، به نظر می‌رسد نه «موانع واگذاری» برطرف شده و نه دستگاه اجرایی به وظایف خود در قبال معترضان عمل کرده است.

اعتراضات هفتگی بازنشستگان مخابرات ماه‌ها است که به طور مستمر در جریان است. به‌روز نشدن کمک هزینه‌های رفاهی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، بی‌توجهی مدیریت به آیین‌نامه ۸۹، مشکلات بیمه تکمیلی، و پرداخت نشدن مطالبات سال‌های گذشته به نرخ روز، از جمله دلایل اعتراضات این بازنشستگان است.

هم‌زمان با اعتراضات بازنشستگان مخابرات، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد که روز دوشنبه گروهی از نیروهای شاغل در صنایع نفت و گاز در سایت دو شرکت پارس در کنگان، سایت یک در عسلویه، شرکت پالایش گاز فجر جم در بوشهر، و پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی، دست به اعتراض زدند.

کانال تلگرامی «اعتراض مدنی بازار» نیز از تجمع کارکنان پتروشیمی ارغوان گستر در مقابل ساختمان دادگستری شهرستان چوار در استان ایلام خبر داده است.

بنا بر این گزارش، تجمع این کارگران در اعتراض به بازداشت همکارانشان صورت گرفته است. اعتراض کارگران پتروشیمی ارغوان‌گستر ایلام حدود سه ماه است جریان دارد و کارگران خواهان «بازگشت به کار و تعیین تکلیف وضعیت شغلی خود هستند.

بنا بر این گزارش، در جریان این تجمع، دو نفر از جمله پدر یکی از معترضان بازداشت شده، «اقدام به خودسوزی نافرجام کردند.»

در ادامه اعتراضات معیشتی، گروهی از متقاضیان تعاونی مسکن کارگران برق منطقه‌ای تهران در پروژه اراضی فاز شهر جدید مهستان در هشتگرد، در مقابل دیوان عالی کشور دست به اعتراض زدند.

 

همچنین، متقاضیان مسکن «پروژه ام‌شش» در زنجان که از سال ۱۳۹۹ پول‌هایشان را به شرکت جهاد نصر داده‌اند تا در قبال آن واحد مسکونی تحویل بگیرند، در پی پاسخگو نبودن مسئولان اداره شهرسازی، در مقابل استانداری زنجان تجمع کردند.

اعتراض متقاضیان مسکن در زنجان
اعتراض متقاضیان مسکن در زنجان

شماری از معلمان معترض نیز در نسیم‌شهر در جنوب تهران در مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع کردند.

این تجمع در اعتراض به «نداشتن سرویس رفت و برگشت به روستاها» در منطقه اکبرآباد و روستاهای حومه آن صورت گرفت.

بر اساس گزارش کانال تلگرامی اعتراض مدنی بازار، اداره آموزش و پرورش هر ساله برای معلمان مناطق روستایی و شهرستان‌های استان تهران سرویس رفت و آمد در نظر می‌گیرد، اما امسال «گفته‌اند بودجه نداریم و وزارتخانه مجوز برقراری سرویس برای معلمان مناطق روستایی و شهرهای اطراف تهران را نمی‌دهد.»

بنا بر این گزارش، «رئیس اداره آموزش و پرورش بهارستان ۲ به معلمان معترض گفته در حال پیگیری برای دریافت مجوز سرویس رفت و آمد است و وعده داده که «اگر تا آخر هفته سرویس برقرار نشد، اتوبوس می‌گیرم و همگی با هم به وزارتخانه می‌رویم برای اعتراض.»

 

گسترش اعتراضات صنفی گروه‌های مختلف از جمله بازنشستگان، کارگران صنایع مختلف، معلمان، مال‌باختگان، و پرستاران و کارکنان بخش درمان نشانگر افزایش مشکلات معیشتی در ایران و بی‌توجهی مقامات جمهوری اسلامی است.

تداوم اعتراضات معیشتی در ایران در حالی است که هم‌زمان با افزایش احتمال پاسخ تلافی‌جویانه اسرائیل به حمله موشکی جمهوری اسلامی در هفته گذشته، التهاب در بازارهای مالی در ایران با ادامه روند افزایشی قیمت دلار و طلا، و سقوط شاخص‌ها در بازار بورس برای هفتمین روز کاری متوالی، ادامه دارد.

در همین زمینه، سیامک جوادی، اقتصاددان، به صدای آمریکا گفته است که بازارهای مالی و پولی با هر نوع بی‌ثباتی مثل کارد و پنیر است و از آن فرار می‌کنند.

به گفته او، اکنون به واسطه شوک ناشی از جنگ، سرمایه‌داران از دارایی‌های ریالی‌شان خروج کنند و دست‌کم به صورت مقطعی قیمت دلار بالا می‌رود و در حال حاضر جمهوری اسلامی با «ارزپاشی هنگفت» توانسته فعلا بهای دلار را به صورت غیرواقعی نگه دارد.

سیامک جوادی: حکومت ایران با ارزپاشی هنگفت توانسته فعلا قیمت دلار را غیرواقعی نگه دارد
 
صدای آمریکا

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.