آمریکا حمله به یک مدرسه سازمان ملل در غزه را ‘شرم‌آور’ خواند

یکشنبه, 12ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

ghazeh-madreseh

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای حمله به محوطه خارج از یک مدرسه سازمان ملل متحد در رفح واقع در جنوب غزه را “شرم‌آور” خوانده و از رخ دادن آن ابراز انزجار کرد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه‌ از اسرائیل خواسته تا “با رعایت استانداردهای خودش” از تلفات غیرنظامی اجتناب کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد هم در بیانیه‌ای این حمله را به شدت محکوم کرده و آن را اقدامی “مجرمانه و از نظر اخلاقی شنیع” خوانده است.

بیانیه بان کی‌مون حمله روز یکشنبه، سوم اوت را “موردی دیگر از نقض آشکار قوانین بین‌المللی” توصیف کرده و خواهان انجام تحقیقات فوری و شناسایی عاملان آن شده است.

صبح امروز، یکشنبه مسئولان بیمارستانی در غزه از کشته شدن دست کم ۱۰ نفر در حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی یک مدرسه سازمان ملل متحد در رفح خبر دادند.

هزاران نفر از اهالی رفح در جنوب غزه برای فرار از حملات اسرائیل به این مدرسه پناه برده بودند.

در بیانیه دبیر کل سازمان ملل متحد گفته شده که ارتش اسرائیل بارها نسبت به موقعیت مدارس و پناهگاه‌های سازمان ملل متحد در غزه آگاه شده است.

ارتش اسراییل می‌گوید که در نزدیکی مدرسه سازمان ملل در رفح “سه عضو گروه جهاد اسلامی را که سوار بر موتور بوده‌اند” هدف قرار داده است.

این سومین مدرسه سازمان ملل متحد در غزه است که طی ده روز اخیر هدف قرار گرفته است.

سازمان ملل متحد می‌گوید که بیش از ۲۵۰ هزار نفر در جریان حملات اسرائیل به غزه آواره شده‌اند که تعداد زیادی از آنها به مدارس سازمان ملل متحد در این منطقه پناه برده‌اند.

حملات هوایی اسرائیل در طول شب گذشته و بامداد امروز ادامه داشته و به گفته مسئولان در غزه، ده‌ها نفر در این حملات کشته شده اند.

بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، ده‌ها راکت هم از غزه به سوی اسرائیل پرتاب شده است.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که بخشی از نیروهای اسرائیلی از غزه خارج شده‌اند، اما عملیات نظامی همچنان ادامه خواهد داشت.

هم‌زمان نمایندگانی از حماس و جهاد اسلامی برای شرکت در مذاکرات آتش‌بس به قاهره، پایتخت مصر رفته‌اند.

اسرائیل گفته است که نماینده‌ای به مصر نخواهد فرستاد.

قرار بود ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم به قاهره برود که سفر او لغو شد. تونی بلر، نماینده ویژه کمیته چهارجانبه خاور میانه هم به مصر نخواهد رفت.

‘فاجعه درمانی’

روز یکشنبه سخنگوی سازمان ملل متحد در غزه درباره وقوع سریع “فاجعه بهداشتی و درمانی در ابعادی وسیع” در این منطقه هشدار داد و گفت که خدمات پزشکی در غزه “در آستانه فروپاشی” است.

کریس گانس، سخنگوی آژانس امداد سازمان ملل متحد در غزه گفت که از ابتدای درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس تا کنون ۱۷۰۰ نفر در غزه کشته و بیش از ۲۵۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

در طرف اسرائیلی تا کنون ۶۷ نفر کشته شده‌اند که سه نفر از آنها غیرنظامی بودند.

به گفته آقای گانس یک سوم از بیمارستان‌های غزه، ۱۴ درمانگاه و ده‌ها آمبولانس در جریان حملات آسیب دیده‌اند.

سخنگوی سازمان ملل متحد در غزه گفت که دست کم پنج نفر از خدمه درمانی کشته و ده‌ها نفر از آنها زخمی شده‌اند. ۴۰ درصد از کارکنان نمی‌توانند در محل کارشان حاضر شوند.

آنچه که آقای گانس از آن به عنوان “واقعیت انسانی وحشتناک و رو به گسترش” یاد کرد، وضعیت زخمی‌ها در غزه بود که به گفته او تعداد آنها از ۲۰ روز پیش تا کنون به هشت‌هزار نفر رسیده که بعضی از آنها در شرایط بحرانی هستند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.