وزیر اقتصاد ایران: رشد اقتصادی کشور مثبت شد

یکشنبه, 9ام شهریور, 1393
اندازه قلم متن

roshde-eghtesadi

علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران روز شنبه هشتم شهریور ماه گفته است که پس از دو سال، رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال جاری مثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، علی طیب نیا که درمراسم «افتتاح صندوق زمین و ساختمان» صحبت می کرد، گفته است: اولین برآوردهای اجمالی از تولید ناخالص داخلی که البته این برآوردها رسمی نیست، حکایت از این دارد که نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول مثبت شده است.

وزیر اقتصاد ایران اضافه کرده است: اگرچه این رقم کوچک است ولی روند روبه رشد دارد.

علی طیب نیا می گوید که نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۱ منفی ۶.۸ درصد و در سال ۹۲ منفی ۱.۹ درصد بوده است.

هرچند وزیر اقتصاد ایران میزان این «رقم کوچک» رشد اقتصادی را اعلام نکرده است، اما روز گذشته محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و سخنگوی دولت، در نمازجمعه تهران با اشاره به آمار بانک مرکزی به صورت برآورد اولیه در سه ماه نخست سال ۹۳ اشاره کرده و گفته بود: خوشبختانه ما به یک رشد نزدیک نیم درصد مثبت طی سه ماهه اول ۹۳ رسیده‌ایم که بعد از محاسبات کامل جزئیات را اعلام خواهیم کرد و باید در این راستا با سیاست‌های سنجیده عمل کنیم.

مقام های دولت حسن روحانی، سیاست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد را به رغم در آمدهای سرشار نفتی، مسئول منفی شدن رشد اقتصادی ایران می دانند.

در همین زمینه حسن روحانی در ۲۱ مردادماه سال جاری گفته بود: اگر آمار و ارقام اقتصادی را از سال ۱۳۳۸ در نظر بگیریم که آمار رسمی بانک مرکزی از آن سال است و تا امروز به استثنای سالهای اولیه انقلاب مثل سال ۵۷ تا ۶۰، از آن سالهای اولیه انقلاب بگذریم هیچ زمانی شرایطی مثل ۹۱ و ۹۲ را نداشتیم؛ رکودی که دو سال پشت سر هم ادامه پیدا کند و رشد اقتصادی ما منفی باشد.

در همین زمینه، یک مقام صندوق بین‌المللی پول که به تهران سفر کرده، مردادماه سال جاری گفته بود که دولت حسن روحانی ثبات را به اقتصاد برگردانده است و انتظار می رود که تا پایان سال ۹۳ اقتصاد کشور رشدی ۱.۵ درصدی را تجربه کند.

مسعود احمد، رییس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول گزارش داده است که اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران تا پایان سال جاری خورشیدی در کنار کاهش تورم، دوباره رشد مثبت را تجربه خواهد کرد.

این گزارش ثبات اقتصادی ایران را در سایه سیاست های دولت روحانی درباره کاهش یارانه سوخت و سبک شدن بار تحریم ها عنوان کرده است.

با اینحال مسعود احمد می گوید که این رشد هنوز در آن سطحی نیست که برای ایرانیان مطلوب باشد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.