«افزایش ۱۲۳ درصدی» واردات گندم ایران در شش ماهه نخست ۹۳

سه شنبه, 15ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

gandom

رییس سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید حجم تجارت خارجی کشور در شش ماهه نخست امسال با ۲۲ درصد رشد به بیش از ۵۳ میلیارد دلار رسیده و گندم در صدر فهرست واردات کشور است که بیش از ۱۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه ۱۴ مهر به نقل از ولی‌الله افخمی راد، رییس سازمان توسعه تجارت ایران، از رشد ۲۲ درصدی حجم تجارت خارجی در شش ماه نخست سال جاری شمسی خبر داد.

افخمی راد با بیان آنکه این میزان حجم تجارت همچنان مورد رضایت نیست، ابراز امیدواری کرده است تا پایان سال جاری حجم مبادلات خارجی ایران به حدود ۱۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

بر اساس جدیدترین آمار ماهانه گمرکی کشور که هفته گذشته منتشر شد، صادرات غیر نفتی ایران در شش ماهه نخست امسال بدون احتساب میعانات گازی با رشد ۹.۳ درصدی از ۱۶ میلیارد و ۶۸۵ میلیون دلار گذشت.

با این حال نکته جالب توجه در آمارهای گمرک این است که صادرات غیرنفتی ایران در مقایسه با شش ماهه نخست سال ۱۳۹۲ از نظر وزنی ۰.۴۵ درصد کاهش یافته است.

حجم صادرات غیر نفتی ایران در نیمه نخست سال امسال ۳۸ میلیارد و ۶۶۳ میلیون تن بوده است.

گزارش ۲۰۸ صفحه ای گمرک حاکی است که صادرات میعانات گازی ایران در این دوره با ۵۷.۸ درصد افزایش به شش میلیارد و ۵۱۴ میلیون دلار رسیده است که سهمی ۲۸ درصدی در کل صادرات غیرنفتی ایران دارد.

صادرات محصولات پتروشیمی نیز در همین دوره با افرایش ۲۲ درصدی از شش میلیارد و ۷۲۱ میلیون دلار گذشت که این مبلغ برابر ۲۹ درصد کل صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی است.

در مجموع، صادرات ایران از فروردین تا شهریورماه با ۱۹.۶ درصد افزایش به ۲۳ میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار رسیده و واردات نیز با بیش از ۲۹.۵ درصد افزایش به ۲۶ میلیارد دلار رسیده است.

پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد دلار، متانول به ارزش ۸۱۷ میلیون دلار و بوتان مایع شده به ارزش ۷۳۰ میلیون دلار در صدر کالاهای صادراتی ایران قرار دارند.

در میان اقلام وارداتی نیز، گندم در صدر لیست قرار دارد. ایران در این دوره بیش از یک میلیارد و ۲۸۶ میلیون دلار گندم وارد کرده که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بیش از ۱۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون سوز با حجم سیلندر بیشتر از ۱۵۰۰ سانتیمتر مکعب (۹۴۷ میلیون دلار)، برنج (۸۲۷ میلیون دلار)، ذرت (۷۱۰ میلیون دلار) و کنجاله سویا (۶۳۱ میلیون دلار) دیگر کالاهای وارداتی عمده ایران در دوره شش ماهه بودند.

واردات خودرو نیز در این مدت بیش از دو برابر شده و به رقم یک میلیارد و ۱۲ میلیون دلار رسیده است.

۹۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران راهی بازارهای آسیایی شده و سهم قاره اروپا از کل صادرات ایران به ۴.۵ درصد می‌رسد.از طرفی سهم کشورهای آسیایی در واردات ایران نیز بیش از ۷۷ درصد بوده و سهم اروپا و آمریکا تنها کمی بیش از ۲۱ درصد شده است.

عمده کشورهای صادرکننده کالا به ایران هم در شش ماهه نخست امسال به ترتیب امارات متحده عربی (شش میلیارد و ۵۴۴ میلیون دلار)، چین (پنج میلیارد و ۸۹۶ میلیون دلار)، هند (دو میلیارد دلار)، کره جنوبی (یک میلیارد و ۹۸۴ میلیون دلار) و ترکیه (یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار) بوده‌اند.

چین (۴ میلیارد و ۵۷۵ میلیون دلار) ،عراق (۲ میلیارد و ۷۷۲ میلیون دلار)، امارات متحده عربی (یک میلیارد و ۸۵۸ میلیون دلار)، افغانستان (یک میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار) و هند (یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار) به ترتیب عمده‌ترین خریداران کالاهای غیرنفتی ایران در نیمه نخست سال جاری بوده‌اند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.