منبع تصویر،Photo by Ali Zamani
-
- حسام گرشاسبی
- بیبیسی
پس از ماهها سکوت موسیقایی در تهران در سایه جنگ و پیامدهای آن، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۵ چراغ اجراهای زنده بار دیگر روشن شد؛ بازگشتی که با کنسرت رامین سیدامامی، معروف به «کینگ رام» در مجموعه تئاتر لبخند، بهعنوان اولین اجرای رسمی پس از جنگ رقم خورد.
این اجرا، از همان ابتدا فراتر از یک رویداد صرفاً هنری مورد توجه قرار گرفت و مانند بسیاری از اتفاقات این روزهای ایران، واکنشهایی دوگانه را برانگیخت.
در شرایطی که تهران همچنان تحت تأثیر فضای ملتهب آتشبس و پیامدهای جنگ قرار دارد، موافقان، بازگشت اجراهای زنده را نشانهای از تلاش برای بازسازی روحیه جمعی و بازگشت تدریجی به زیست عادی دانستند.
در مقابل، منتقدان، این کنسرت را تلاشی برای عادیسازی شرایط و نوعی همکاری با حکومت تلقی کردند؛ برداشتی که بهویژه در مورد رامین سیدامامی، با توجه به پیشینه شخصی و خانوادگیاش، از نظر آنها «عجیب» و محل پرسش بود.
منبع تصویر،King Raam / Facebook
رامین سیدامامی، متولد سال ۱۳۶۰ در بوشهر، در زمان جنگ ایران و عراق به دنیا آمد. تولد او به گفته خودش در شرایطی غیرمعمول اتفاق افتاد؛ به دلیل وضعیت جنگی و پر بودن بیمارستانها، زایمان مادرش نه در مرکز درمانی، بلکه در کلبهای کوچک در نزدیکی خلیج فارس و با کمک یک دایه محلی انجام شد.
رامین در خانوادهای دانشگاهی و فرهنگی رشد کرد. پدرش، کاووس سیدامامی، جامعهشناس، استاد دانشگاه و از فعالان شناختهشده حوزه محیط زیست بود که پیشتر در جریان جنگ ایران و عراق مجروح شده و جانباز محسوب میشد.
ادامه در بیبیسی فارسی