محاکمه سلیمان عبدی، معلم معترض کُرد، نقض حق تجمع مسالمت آمیز است

دوشنبه, 6ام بهمن, 1393
اندازه قلم متن

soleyaman abdi

حدود یک هفته پس از تحصن سراسری معلمان در چند استان کشور، سلیمان عبدی، معلم کُرد اهل سقز، توسط نیروی انتظامی این شهر احضار و به دادگاه معرفی، تفهیم اتهام و نهایتا به قید وثیقه و بطور موقت آزاد شد.

بنا بر اطلاع «کمپین صلح فعالان در تبعید»، روز یکشنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۳، سلیمان عبدی، از فعالین صنفی شهرستان سقز، پس از احضار توسط اداره اماکن نیروی انتظامی این شهر، به دادگاه معرفی شد. اتهام سلیمان عبدی، در دادگاه، «تشویش اذهان عمومی» اعلام شده است.

یک منبع مطلع در محل، در این خصوص به خبرنگار وبسایت » کُردپا » گفته است که «علیرغم رد اتهام توسط سلیمان عبدی، این فعال صنفی و معلم معترض، به طور موقت و با وثیقه بیست میلیون تومانی آزاد شده است».

این کمپین پیشتر گزارش داده بود که هزاران معلم در شهرهای اسلامشهر، رباط کریم، شهر قدس، کرج، شهریار، شیراز، شاهرود، سقز، بانه و مریوان طی روزهای سه شنبه ۳۰ دی و چهارشنبه ۱ بهمن، در اعتراض به وضع معیشتی خود از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کردند. آنها برابری کامل حقوق کارکنان زن و مرد؛ آزادی فعالین صنفی دربند، و لغو احکام محکومیت قضایی معلمان، را به عنوان بخشی از خواسته های خود اعلام کردند.

این معلمان متحصن، همچنین به وضع معیشتی خود، بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش و خدمات ضعیف بیمه طلایی نیز معترض‌اند.

سلیمان عبدی، یکی از برگزارکنندگان تحصن اعتراضی معلمان در سی‌ام دی‌ماه، در شهر سقز بوده است.

او علاوه بر خواسته های عمومی مطرح شده، با ابقاء ده ساله رئیس آموزش و پرورش سقز به شدت مخالف می‌باشد. مخالفتی که طی اعتراض آرام، توسط وی و سایر همکارانش مطالبه، اما با برخورد امنیتی مواجه شد.

محدودیت های گسترده و جدی برای آزادی تشکل و تجمع مسالمت آمیز، آزادی بیان و عقیده، از نگرانی های جدی کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در جریان تصویب قطعنامه برای حقوق بشر در ایران، به تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۹۳، بود.

همچنین الغای تمام بندهای قانونی که به آزادی بیان، تجمع و تشکل خدشه وارد می کند، همانطور که در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی تضمین شده است؛ از عمده توصیه های کشورهای عضو شورای سازمان ملل، به جمهوری اسلامی ایران، در جریان یو پی آر در فاصله نهم تا ۱۳ آبان ماه امسال بوده است.

استرالیا، بلژیک، فنلاند، سوئیس، لیتوانی، از جمله کشورهایی بودند که با پیشنهاداتی در این زمینه بر لزوم آزادی بیان و تشکل، و حق تجمع مسالمت آمیز تاکید داشتند.

توصیه هایی که ایران، تا به امروز از پاسخ مثبت یا منفی به این توصیه ها خودداری کرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.