با تعطیلی ۲۲۸۰ واحد بزرگ صنعتی طی ۸ سال ۵۷ هزار شغل نیز حذف شد

شنبه, 18ام بهمن, 1393
اندازه قلم متن

bikari

آمارهای مرکز آمار از وضعیت فعالیت واحدهای صنعتی با بیش از ۱۰ نفر کارکن نشان از حذف ۵۷ هزاراشتغال صنعتی طی سال ۸۷ تا ۹۱ دارد.

اقتصاد ایران آنلاین- مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود از وضعیت واحدهای صنعتی بالای ۱۰ نفر کارکن شمایی از وضعیت واحدهای صنعتی متوسط و بزرگ کشور طی سالهای ۸۴ تا ۹۱یعنی دوره فعالیت دولت های نهم و دهم ارایه داده است، از بررسی آمارهای فوق می توان به نتایج زیر رسید:

واحدهای صنعتی:

به گزارش مهام نیوز، تعداد واحدهای صنعتی متوسط و بزرگ کشور در سال ۸۴ معادل ۱۶۰۱۸ واحد بوده که در سال ۹۱ با ۷.۷ درصد کاهش به ۱۴۷۸۴ واحد رسیده است، البته این روند کاملا نزولی نبوده بلکه رشد تعداد واحدهای صنعتی از سال ۸۴ تا ۸۷ اتفاق افتاده یعنی دوره ای که توزیع تسهیلات برای ایجاد صنایع زود بازده با گشاده دستی انجام شد ولی بحران قیمت نفت در سال ۸۷ در عمل آغاز دوران بحرانی برای صنعت کشور بود که در نهایت درسالهای ۹۰ به بعد به رکود تورمی منتهی شد. طی سالهای ۸۷ تا ۹۱ بالغ بر ۲۲۸۰ واحد صنعتی متوسط و بزرگ کشور از گردونه تولید خارج شده اند.

nemudar

اشتغال صنعتی:

در سال ۸۴ تعداد اشتغال صنعتی در واحدهای متوسط وبزرگ معادل یک میلیون و ۶۱ هزار نفر برآورد شده است،این رقم در سال ۸۷ب به اوج خود یعنی یک میلیون و ۲۶۲ هزار نفر رسیده ولی با آغازبه کار دولت دهم و آغاز رکود تولید صنعتی در کشور تا سال ۹۱ بالغ بر ۵۷ هزار شغل صنعتی ازدست رفته یا به عبارتی قتل عام شده اند.

nemudar2

میزان تولید سرانه:

تولید سرانه واحدهای تولیدی در سالهای ۸۴ تا ۹۱ به قیمت جاری از ۲۸۰ میلیون تومان در سال به ۱.۱میلیارد تومان افزایش نشان میدهد ولی با توجه به شاریط تورمی این افزایش ظاهری است زمانی که میزان ارزش تولید واحدهای صنعتی کشور به قیمت ثابت سال ۸۴ برآورد شود نشان میدهد ارزش تولیدسرانه واحدهای تولیدی کشور از ۲۸۰ میلیون تومان با ۸.۵ درصد کاهش به ۲۵۰ میلیون تومان در سال ۹۱رسیده است یعنی عقبگرد صنعت در این دوره زمانی.

در همین دوره سرانه تولید در شاغلین نیز همین وضعیت را دارد، به قیمت های جاری ظاهرا سرانه تولید شاغلین از ۴۰۰ هزار تومان در سال ۸۴ به ۱.۳ میلیون تومان در سال ۹۱ رسیده ولی به قیمت ثابت سال ۸۴ یعنی بدون لحاظ کردن رشد حاصل از تورم میزان تولید سرانه شاغلین در صنایع متوسط و بزرگ با ۲۵ درصد کاهش به ۳۱۰هزار تومان افت کرده است.

بهره وری صنایع متوسط و بزرگ:

مقایسه ارزش تولید و میزان نهاده های مصرفی نشان میدهد در سال ۸۴ به ازای هر واحد نهاده معاد ۱.۵ واحد تولید صورت گرفته این وضعیت در سال ۸۴ با افت ۱۸.۵ درصدی به ۱.۲۶ واحد تولید به ازای هر واحد نهاده رسیده است، یعنی بر خلاف ادعای مدیران دولت نهم و دهم صنایع کشور از سیاست های آشفته سالهای ۸۴ تا ۹۱ به شدت آسیب دیده اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.