معاون روحانی از کسری ۱۶ هزار میلیارد تومانی درآمد یارانه‌ها خبر داد

چهارشنبه, 6ام اسفند, 1393
اندازه قلم متن

tuman

در ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ ایران در مجلس، منابع درآمد هدفمندی یارانه‌ها ۴۸ هزار میلیارد تومان تعیین شد. همزمان، معاون اول رییس جمهوری ایران از کسری ۱۶ هزار میلیارد تومانی تامین منابع درآمد یارانه‌ها در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اسحاق جهانگیری گفت که درآمد حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود، در حالی که دولت ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی توزیع می کند.

به این ترتیب درآمد دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۴ نیز مانند سال جاری، ۴۸ هزار میلیارد تومان تعیین شده و افزایش نیافته است.

بر اساس مصوبه مجلس مقرر شد صد درصد منابع حاصل از افزایش قیمت برق و آب به حساب خزانه واریز شود و به صنعت برق و آب اختصاص یابد.

دولت قبلا گفته بود که برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیش از پنج درصد ندارد.

معاون اول رییس جمهوری ایران درباره نحوه تحقق درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی از محل هدفمندی یارانه‌ها در صورتی که قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده بیش از پنج درصد افزایش نیابد، گفت: «باید تنظیم برنامه شود که البته فعلا نیازی به افزایش قیمت‌ها نیست».

او افزود: این پنج درصدی که اکنون در نظر گرفته شده است هر ساله در قانون بودجه وجود دارد و از‌‌ همان ۷۰۰ تومان بنزین سهمیه‌ای و هزار تومان بنزین غیر سهمیه‌ای کسر می‌شود و به وزارت نفت داده خواهد شد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، اول اردیبهشت‌ماه ۹۳ با اشاره به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها گفته بود: «دولت می‌توانست قیمت‌های بالایی برای حامل‌های انرژی تعیین کند و درآمد بیشتری به نفع تولید و ارائه خدمات به مردم کسب کند. اما به خاطر شرایط تورمی کشور٬ این قیمت‌ها با شیب ملایمی افزایش خواهد یافت که اثر آن بر تورم بسیار کم خواهد بود».

اسحاق جهانگیری روز سه‌شنبه گفت که در ۱۸ ماه اخیر دولت با حاکمیت انضباط مالی و پولی توانسته است تورم بالای ۴۰ درصد در مهرماه ۹۲ را به ۱۵.۴ یا ۱۵.۷ در بهمن ماه امسال برساند.

او افزود که رییس جمهوری هنگام تحویل لایحه بودجه به مجلس، تورم ۲۵ درصدی را در انتهای امسال پیش‌بینی می‌کرد.

دولت حسن روحانی بودجه سال ۹۴ را با توجه به کاهش شدید قیمت نفت نوشته و قیمت فروش نفت را ۷۲ دلار در هر بشکه نظر گرفته است. این درحالی است که در ماه‌های گذشته قیمت نفت حتی به حدود ۴۰ دلار در هر بشکه رسید. آقای جهانگیری نیز تاکید کرده که دولت بودجه سال آینده را با نفت ۴۰ دلاری تنظیم کرده است.

کاهش شدید درآمد نفت سبب شد تا کمیسیون تلفیق مجلس خواستار محروم کردن خانوارهای ایرانی با درآمد بالای دو و نیم میلیون تومان در ماه از دریافت یارانه نقدی در سال آینده شود اما دولت با این استدلال که اجرای چنین سیاستی «مشکل ساز و «هزینه‌های بالایی» خواهد داشت، با آن مخالفت کرد.

کمیسیون تلفیق مجلس روز چهارم اسفند نظر خود را تغییر داد و بار دیگر تصویب کرد که به همه خانوارهای ایرانی در سال ۹۴ هم مانند سال ۹۳ یارانه نقدی پرداخت شود.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.