خروج ۵۰ درصد از باغات چای از چرخه تولید

جمعه, 28ام فروردین, 1394
اندازه قلم متن

baghate-chay

گزارشی از اراضی استان‌های شمالی که نشان می دهد هوا پس است!

در سال‌های گذشته زمین‌خواری در اراضی استان‌های شمالی فجایعی به بار آورده که تنها یکی از آنها خارج شدن ۵۰ درصد از ۳۴ هزار هکتار باغ چای از چرخه تولید است.

اقتصاد ایران آنلاین- در سال‌های گذشته زمین‌خواری در اراضی استان‌های شمالی فجایعی به بار آورده که تنها یکی از آنها خارج شدن ۵۰ درصد از ۳۴ هزار هکتار باغ چای از چرخه تولید است.

به گزارش اقتصاد ایران آنلاین، این مقدار اراضی که باید به اراضی شالیکاری و جنگل‌های تغییرکاربری داده شده اضافه شود یا تبدیل به مخروبه شده اند و یا از میان آن، ویلا سر برآورده است.

انتقادات عبدالغفار شجاع مشاور عالی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی به برخی قوانین است که این تخریب‌ها را شدت بخشیده است.

او در گفت و گو با تابناک اقتصادی توضیح داد: به طور مثال قانون هادی به خودی خود زمینه تخریب بسیاری از اراضی را فراهم کرده است. طبق این قانون، اراضی اطراف روستاها در جهت توسعه روستایی می‌تواند مورد ساخت و ساز قرار گیرد درحالی که این اراضی بخش مهمی از زمین‌های مرغوب زراعی ما را شامل می‌شود.

وی افزود: طرح هادی که یک فاجعه برای اراضی محسوب می‌شود، باید هرچه سریعتر بازبینی و یا متوقف شود. ما هم در برنامه ششم پیش‌بینی کرده‌ایم از توسعه سطحی شهرها به سمت باغات و مزارع جلوگیری شود.

شجاع اذعان کرد: فرماندار شمیرانات اواخر سال گذشته خبری را اعلام کرد مبنی بر اینکه اراضی دولتی خارج از محدوده در این منطقه بیش از پنج میلیون تومان در هر مترمربع خرید و فروش می‌شود. رقم خرید و فروش در اراضی استان‌های شمالی هم به طور متوسط ۱۵۰ هزار تومان عنوان می‌شود. این خرید و فروش‌‌های غیرقانونی در اراضی عمومی غالبا منتج به زمین‌خواری می‌شود.

رئیس سابق سازمان چای کشور تاکید کرد: این اتفاق اقتصاد ناسالمی است که عواقب آن در سال‌های بعد و برای نسل‌های بعد نمایان خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته زمین‌خواری در اراضی استان‌های شمالی فجایعی به بار آورده است که تنها یکی از آنها خارج شدن ۵۰ درصد از ۳۴ هزار هکتار باغ چای از چرخه تولید است. این مقدار اراضی که باید به اراضی شالیکاری و جنگل‌های تغییرکاربری داده شده اضافه شود یا تبدیل به مخروبه شده‌اند و یا از میان آن ویلا سر برآورده است.

شجاع اضافه کرد: در سال‌های گذشته به دلیل پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی، رفته رفته تمایل کشاورزان به ادامه تولید از بین رفته است. برای فروش محصولات نیز همواره عده‌ای واسطه وجود دارند که تولیدات کشاورزان را با قیمت بسیار نازل خریده و در بازار با چندین برابر قیمت عرضه می‌کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.