جهانگیری در انتقاد از پولهای گمشده در دولت قبل، ۱۰۰ میلیارد دلار معلوم نیست کجاست

سه شنبه, 19ام خرداد, 1394
اندازه قلم متن

corruption poul ekhtelas dollar fessad

در دولت یازدهم نسبت به فروش نفت توسط افراد و نهادها مقاومت شده است

شرق: معاون اول رئیس‌جمهور، دیروز برگی دیگر از عملکرد دولت قبل را ‌رو کرد که طی آن معلوم شد، ۱۰۰ میلیارد دلار از محل واگذاری‌های انجام‌شده در دولت گذشته معلوم نیست کجاست و حتی مشخص نیست صرف چه اموری شده‌: «یکی از موارد اصل ۴۴، واگذاری‌ها بود که به آن شیوه فروخته و پولش را گرفتند و نمی‌دانیم چه شد؛ ۱۰۰ میلیارد دلار از مخابرات تا پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها و معادن مس فروخته شد.» البته اسحاق جهانگیری اظهار امیدواری کرد: «ان‌شاءالله همه آن در راه پیشرفت کشور خرج شده است».

جدای از این، جهانگیری که در مراسم آغاز عملیات اجرائی پالایشگاه‌های میعانات گازی سیراف، سخن می‌گفت، در پاسخ به منتقدان و در دفاع از زنگنه، وزیر نفت، برآمد و فروش نفت توسط افراد و نهادها را مربوط به دولت قبل دانست و گفت: هر نهاد، دستگاه و شخصی که نفت گرفته و فروخته و تا این لحظه هیچ‌کدام پولی بازنگردانده‌اند، مربوط به دوره گذشته است و در دولت یازدهم نسبت به فروش نفت توسط افراد و نهادها مقاومت شده است. در این دوره تأکید شده است فروش نفت تنها توسط شرکت ملی نفت انجام شود.

وی ادامه داد: یکی از اقدام‌های خوبی که وزارت نفت در این دوران انجام داده مربوط به مسئله فروش نفت و تمرکز آن در شرکت نفت بود؛ ما در این دوره به هیچ فرد و نهادی نفت برای فروش ندادیم. بعضی اوقات برخی دوستان طوری تعریف می‌کنند که گویی از وزیر نفت فعلی نفت گرفته و فروخته‌اند که این ناصحیح است.

رشد سرمایه‌گذاری و تولید

به گزارش ایرنا، جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از کارهای جدی که ما باید در دستور کار قرار دهیم، رشد سرمایه‌گذاری و تولید در کشور است؛ کشور بزرگی مثل ایران با جمعیتی بزرگ و موقعیت استراتژیکی ویژه می‌تواند یک پست مهم تولید صنعتی در منطقه باشد. مهم‌ترین شاخص و محور توسعه در ایران، بخش نفت و گاز است که به دلایل متفاوت می‌تواند با توسعه خود، اقتصاد کشور را متحول کند. معاون‌اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: اگر از منابع حاصل از نفت و گاز به‌خوبی بهره‌برداری شود به تحولی جدی در کشور منجر خواهد شد؛ متأسفانه تجربه تاریخی ایران در استفاده از منابع نفت تجربه خوبی نیست. در دوران وفور منابع نفت، بدترین نوع سیاست‌گذاری انجام شد که به همین دلیل مردم از نعمت‌ها و مزایای آن برخوردار نشدند بلکه آثار سوء آن تا سال‌ها در زندگی مردم ماندگار شده است؛ بخشی به‌عنوان تورم، بخشی به‌عنوان زمین‌گیرشدن تولید و نهایتا زمین‌گیرکردن بخش خصوصی فعال کشور. با این حال، این ضعف درونی است که باید اصلاح شود و امیدوارم در دولت تدبیر و امید توانسته باشیم مدیریتی صحیح بر منابع نفتی محدود کشور انجام داده و به گونه‌ای عمل کرده باشیم که از این منابع محدود حداکثر استفاده را ببریم. جهانگیری به تفاوت منابع نفتی فعلی و گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۰ میزان درآمد نفت و گاز کشور حدود ۱۱۸ میلیارد دلار بود؛ این در حالی است که درآمد نفت و گاز کشور هم‌اکنون به کمتر از ۵۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

جهانگیری ادامه داد: در ۹ ماهه سال ۹۳ رشد سرمایه‌گذاری نسبت به ۹ ماهه سال ۹۲ حدود ۱۳.۸ درصد بوده است و این در حالی است که رشد سرمایه‌گذاری در ۹ ماهه سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ منهای ۱۱.۲ درصد بوده است؛ در بخش ماشین‌آلات نیز در ۹ ماهه سال ۹۳، ۱۱ درصد رشد داشتیم درحالی‌که در ۹ ماهه سال ۹۲، با منفی ۲۰ درصد مواجه بودیم. وی همچنین گفت: سیاست‌های دولت بر این اساس است که بخش خصوصی باید در بخش اقتصادی کشور ورود پیدا کند. وی یادآور شد: ما با محدودیت منابع روبه‌رو هستیم، سیستم بانکی با مشکلات اساسی روبه‌رو است و فشار زیادی بر سیستم بانکی وجود دارد؛ با همه اینها فکر می‌کنیم ظرفیت درونی کشور ظرفیت خوبی است. معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب سیاست دقیقی به‌عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح کردند؛ بعضی‌ها سعی می‌کنند سطح اقتصاد مقاومتی را خیلی پایین بیاورند و براساس فهم و برداشت پایین خود دولت را متهم به این کنند که به‌دنبال اقتصاد مقاومتی نیست؛ وقتی از آنها سؤال می‌شود اقتصاد مقاومتی‌ای که شما می‌فهمید، چیست توضیحاتی که می‌دهند گویای یک اقتصاد سنتی و قدیمی، در حد اقتصاد یک روستاست.

۲۰۰ میلیارد دلار حجم تجارت داخلی

جهانگیری گفت: این در حالی است که اقتصاد امروز ایران اقتصادی بزرگ است و در سطح ۳۰ اقتصاد اول دنیا قرار دارد که حجم تجارت داخلی آن در شرایط تحریم ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار است.

وی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی از نظر ما در همان دو جمله رهبر معظم انقلاب، یعنی اتکا به ظرفیت‌های داخلی و نگاه به بیرون از کشور است.

معاون اول رئیس‌جمهوری یادآور شد: یکی از نمونه‌های اقتصاد مقاومتی در وزارت نفت، طرح فراگیر پالایشی سیراف است که چندین شاخص مهم اقتصاد مقاومتی در آن وجود دارد؛ نخست اینکه از خام‌فروشی جلوگیری کنیم؛ ما می‌توانیم میعانات گازی را صادر کنیم، اما با این طرح‌های پالایشی، میعانات گازی به یک مرحله ارزش افزوده بالاتر تبدیل می‌شود. مطلب دیگری که در اقتصاد مقاومتی مطرح بود مشارکت آحاد مردم در اقتصاد مقاومتی است که در این طرح به این موضوع توجه شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: بند الف اصل ۴۴ قانون اساسی این بود که بخش خصوصی کار اقتصادی کند که نخستین بار حداقل در بخش نفت و گاز طرح پالایشی سیراف در دستور کار قرار گرفت و تدبیری اندیشیده شده که بخش خصوصی در یک مجموعه سرمایه‌گذاری کند و آحاد مردم در آن مشارکت داشته باشند. جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وزارت نفت باید به مردم توضیح دهد که در سال گذشته چه میزان به تولید گاز کشور اضافه شده است، در چه بخش‌هایی از مازوت استفاده می‌شده که از آن جلوگیری شده و چه طرح‌های زیست‌محیطی در این مدت انجام شده و حتما این هشت پالایشگاه هم از نظر مسائل زیست‌محیطی طرح‌های خود را آماده خواهند کرد.

وی همچنین اظهار کرد: وزارت نفت از نظر مسائل مالی در شرایطی دشوار قرار گرفته است؛ برخی سوءمدیریت‌ها و کارهای ناصحیح، وزارت نفت را در مقطع فعلی برای تکمیل طرح‌ها و تأمین منابع مالی با محدودیت‌های جدی روبه‌رو کرده‌ است.

فراخوان برای اختصاص خوراک

بیژن نامدار زنگنه در این مراسم گفت: با راه‌اندازی همه فازهای پارس جنوبی روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی در کشور تولید خواهد شد.

وی افزود: با اجرای طرح پالایشی سیراف با مصرف ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز، پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مصرف ۳۶۰ هزار بشکه و پتروشیمی بروزیه با مصرف ۱۲۰ هزار بشکه، دیگر میعانات گازی به خارج از کشور صادر نخواهد شد. وزیر نفت با تشریح فرایند انتخاب پیمانکاران این پروژه، گفت: برای اولین بار در کشور تصمیم گرفتیم از طریق اعلام فراخوان، اختصاص خوراک را انجام دهیم که پس از این فراخوان ۵۰ شرکت درخواست خود را مطرح کردند که سابقه، توان مدیریت و مالی آنها مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت هشت شرکت مورد تأیید قرار گرفتند که پنج شرکت خصوصی و سه شرکت خصولتی هستند.

زنگنه اضافه کرد: قرار است ۳۰ تا ۳۵ درصد از سهام این پالایشگاه‌ها از طریق بورس به سرمایه‌گذاران خرد اختصاص پیدا کند که در صورت تخطی سرمایه‌گذاران از این تصمیم میزان خوراک آنها را کاهش خواهیم داد. وزیر نفت با بیان اینکه برای بهره‌وری بیشتر حجم این پالایشگاه‌ها را به‌صورت متوسط و متعارف در نظر گرفتیم، اضافه کرد: براساس طرح اولیه، پیشنهادی برای نوع محصولات تولیدی در نظر گرفته شده که البته اجباری در آن وجود ندارد.

زنگنه اظهار کرد: براساس پیشنهاد اولیه روزانه ۱۴۸ هزار بشکه گازوئیل، ۲۵ هزار بشکه گاز مایع، ۱۳۲ هزار بشکه نفتای سبک و ۱۴۴ هزار بشکه نفتای سنگین تولید خواهد شد. با بهره‌برداری از پالایشگاه‌های سیراف در اواخر سال ۹۶، یا اوایل سال ۹۷ مشکلی در فروش تولیدات آنها در بازار نخواهیم داشت. وزیر نفت با بیان اینکه طرح پالایشی سیراف نماد بلوغ و خودباوری بخش خصوصی است، گفت: از آنجا که سیاست دولت جلوگیری از خام‌فروشی است، بر این اساس آماده‌ایم به پالایشگاه‌های نفت که نسبت به پالایشگاه‌های میعانات گازی سوددهی پایین‌تری دارند نیز تسهیلات ارائه کنیم. وی اضافه کرد: در طرح پالایشی سیراف اختصاص خوراک را براساس اعلام فراخوان دادیم و در نظر داریم این سیاست را در بخش پتروشیمی نیز ادامه دهیم تا مانند شرایط فعلی نشود که خوراک را گرفته‌اند و انحصار ایجاد کرده‌اند.

سیاست وزارت نفت جلوگیری از خام‌فروشی

وزیر نفت با بیان اینکه سیاست وزارت نفت جلوگیری از خام‌فروشی نفت و میعانات گازی است، گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های پالایشی سیراف و سایر پالایشگاه‌های استفاده‌کننده از خوراک میعانات گازی، خام فروشی میعانات به اتمام رسیده و همه این تولیدات به پروژه‌های داخلی اختصاص می‌یابد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.