“دمای ایران یک تا یک و نیم درجه افزایش یافته است”

چهارشنبه, 7ام مرداد, 1394
اندازه قلم متن

معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست، بی‎توجهی به محیط زیست در گذشته را مهم‌ترین معضل کشور دانسته است. به گفته او دمای هوای ایران بین ۱ تا ۱/۵ درجه گرم شده است. در زیر مروری تصویری داریم بر تالاب‌هایی که خشک شده‌اند.

talab01

کارشناسان ایرانی می‌گویند بحران خشکسالی و افزایش بی‌رویه آب در قزوین باعث کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و خشک شدن تالاب‌های این استان شده است.

talab02

چشمه “ریخان” پل‌دختر در استان لرستان در اثر گرمای سوزان و طاقت فرسای تابستان به طور کامل خشک شده است. این چشمه تنها تامین‌کننده آب آشامیدنی روستا بود و با خشک شدن آن اهالی روستا با مشکل تامین آب مواجه هستند.

talab03

ابتکار می‌گوید کاهش بارندگی موجب کمبود منابع آبی شده و باید برای رفع این معضل، مدیریت منابع آب به خوبی صورت پذیرد.

دریاچه مهارلو، تنها دریاچه استان فارس در نزدیکی شیراز، سرانجام پس از چند سال دسته و پنجه نرم کردن با خشکسالی و کم آبی، به طور کامل خشک شد.

talab05

به گفته یک کارشناس، این دریاچه برای نخستین بار در هشت سال گذشته به طور کامل خشک و به باتلاق تبدیل شده است.

talab06

سال گذشته یک استاد کویرشناسی پیش‌بینی کرده بود که دریاچه ارومیه تا سال ۹۷ کاملا خشک می‌شود.

talab07

تالاب‌های قم هم یکی یکی در حال خشک شدن هستند؛ به گفته مسئولان این استان، در آینده‌ای نه چندان دور قم به منطقه‌ای غیر قابل سکونت تبدیل خواهد شد.

talab08

خشک شدن دریاچه ارومیه، یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی ایران است. بارش باران بی سابقه سال گذشته که در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود، سطح آب دریاچه را افزایش داد. سرانجام هیات دولت هم بودجه‌ای ۷ هزار میلیارد ریالی برای احیای دریاچه ارومیه تصویب کرد تا امید به نجات این دریاچه افزایش یابد.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.