هواداران توافق اتمی با ایران در چند شهر آمریکا راهپیمایی کردند

یکشنبه, 25ام مرداد, 1394
اندازه قلم متن

support
روز شنبه در برخی شهرهای آمریکا از جمله واشنگتن، نیویورک و بوستون حامیان توافق اتمی با ایران راهپیمایی کردند.

در نیویورک، کشیش آل شارپتون از رهبران جنبش حقوق مدنی آمریکا از همه کلیساهای سیاهپوستان در سراسر آمریکا خواست که روز یکشنبه در مراسم مذهبی خود از توافق اتمی با ایران پشتیبانی کنند.

بنا به گزارش‌ها، این اقدام آقای شارپتون گامی در جهت تقویت موضع باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در قبال توافق اتمی با ایران محسوب می‌شود.

آقای اوباما از یک ماه قبل که توافق اتمی ایران با شش قدرت جهانی در وین به امضا رسید با انتقاد گسترده جمهوریخواهان و گروه‌های هوادار نخست وزیر اسرائیل مواجه بوده است.

جمهوریخواهان که در کنگره اکثریت دارند گفته اند که در ماه سپتامبر به این توافق اتمی رای منفی می‌دهند و مانع از اجرای آن می‌شوند.

بنا به این توافق، ایران در برابر رفع تدریجی تحریم‌های بین‌المللی، فعالیت‌های اتمی خود را برای مدتی بیش از یک دهه محدود می‌سازد.

آقای شارپتون در دفاع از توافق اتمی با ایران و اهمیت این موضوع برای آمریکاییان آفریقایی تبار گفته است: “ما در حمایت از این توافق، منفعت زیادی داریم. زیرا اگر جنگی روی دهد جامعه ما همواره بخش مهمی از نیروهای مسلح کشور را تشکیل می‌دهد و این روزها بخش اعظم بحث درباره این توافق با کسانی است که اعضای خانواده‌شان در معرض خطر وقوع جنگ نیستند.”

رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکا هدف از فراخوان خود برای حمایت سیاهپوستان از توافق اتمی با ایران را “لزوم حفظ توازن” توصیف کرده است: “لابی‌گران مخالف توافق از طرف ایپک یا دیگران به شکل واضح فعالیت می‌کنند و لازم است که تلاشی سازمان یافته از سوی دیگر به وجود آید.”

کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا (ایپک) از طریق لابی‌گری، حافظ منافع اسرائیل در قوای مقننه و مجریه آمریکاست و یکی از اصلی‌ترین مخالفان توافق اتمی با ایران محسوب می‌شود.

همچنین در شماری از دیگر شهرهای جهان نیز روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان هوادار توافق اتمی راهپیمایی‌هایی برگزار کردند از جمله در تورنتو، لندن و پاریس.

پیشتر گروهی از ایرانیان مخالف حکومت ایران که برخی از آنها قبلا زندانی سیاسی بوده اند با نوشتن بیانیه‌ای هشدار دادند که رفع تحریم‌های بین‌المللی، بسته شدن بیشتر فضای سیاسی و اجتماعی را در ایران به دنبال خواهد داشت.

جمهوریخواهان سنا یکصدا

در همین حال، روز شنبه تنها سناتور جمهوریخواهی که انتظار می‌رفت از “برنامه جامع اقدام مشترک” (برجام) حمایت کند اعلام کرد که به این توافق رای منفی خواهد داد.

سناتور جف فلیک از ایالت آریزونا که تا روز شنبه از تلاش‌های دیپلماتیک دولت اوباما برای حل موضوع هسته‌ای ایران استقبال کرده بود گفت: “نمی‌توانم از این توافق پشتیبانی کنم.”

خبرگزاری آسوشیتدپرس، اقدام سناتور فلیک را ضربه‌ای به دولت آقای اوباما دانسته که تلاش داشت با جلب موافقت این سناتور بگوید توافق با ایران از حمایت هر دو حزب در کنگره برخوردار است.

کنگره آمریکا که فعلا در تعطیلات تابستانی بسر می‌برد قرار است ماه آینده (سپتامبر) نظر خود را درباره برجام اعلام کند.

سناتور فلیک در بیانیه خود درباره مخالفت با توافق گفته، نگرانی‌اش این است که برجام در صورت تایید، توانایی نمایندگان کنگره در اعمال تحریم‌های نامرتبط با برنامه اتمی ایران را محدود سازد.

آقای اوباما پیشتر گفته است که بر اساس این توافق، تنها تحریم‌های بین‌المللی که از سوی سازمان ملل متحد صادر شده اند لغو خواهند شد و تحریم‌های آمریکا برای حمایت ایران از گروه‌های تروریستی و نقض حقوق بشر باقی خواهد ماند.

یک روز قبل سناتور فلیک همراه با جان کری وزیر خارجه آمریکا برای بازگشایی سفارت این کشور به کوبا رفته بود.

این سناتور جمهوریخواه در روزهای اخیر آماج حملات آگهی‌هایی در ایالت خود، آریزونا، قرار داشت که مخالف توافق ایران بودند. در یکی از این آگهی‌ها، یک سرباز آمریکایی بازمانده از جنگ عراق دیده می‌شود که بخشی از صورت و دیگر اعضای بدنش را در اثر انفجار آنچه “بمب ساخت ایران” می‌نامد از دست داده و می‌گوید: “کسانی که از توافق با ایران حمایت کنند دست‌شان به خون آلوده است.”

دولت اوباما پیشتر گفته است که رای مخالف کنگره به این توافق را وتو خواهد کرد اما برای پیشگیری از شکستن وتو باید در هر یک از دو مجلس کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) از حمایت دستکم یک سوم نمایندگان برخوردار باشد.

آقای اوباما برای عبور از سد کنگره باید دستکم رای ۱۴۴ کرسی مجلس نمایندگان، یا ۳۴ سناتور در مجلس سنا را داشته باشد.

تا روز شنبه، ۲۰ سناتور دموکرات و ۴۶ دموکرات
در مجلس نمایندگان از توافق اتمی با ایران پشتیبانی کرده‌اند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.