راه اندازی کمپین «۵۰ زن برابری طلب به مجلس بفرستیم»

چهارشنبه, 27ام آبان, 1394
اندازه قلم متن

zan

انتخاب خبر: سه شنبه ۵ آبان ماه سال جاری جمعی از فعالان مدنی کشورمان با تکیه بر سند هشت ماده ای توسعه هزاره، طی جلسه ای با حضور چهره های سرشناس در امور بانوان، از طرح تغییر چهره مردانه مجلس، رونمایی کردند و کارزار(کمپین) انتخاباتی «به سوی تغییر چهره مردانه مجلس» را راه‌اندازی کردند.

در بخش دوم مجموعه گزارش های «پیش به سوی تغییر چهره مردانه مجلس»، مهندس ژیلا موحد شریعت پناهی، یکی از مؤسسان و یکی از حامیان کمپین «به سوی تغییر چهره مردانه مجلس» معتقد است که آیه های شریفه قرآن و همچنین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تبعیضی را در حق زنان نمی پذیرد.

این عضو کمیته «من کاندیدا می شوم» از «کمپین ۵۰ زن برابری طلب به مجلس بفرستیم»، با اشاره به ضرورت های مذهبی و دینی ورود زنان جامعه به مجلس قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران گفت: براساس آیه ۷۱ از سوره توبه «وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِیاءُ بَعضٍ ۚ یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَیَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ وَیُقیمونَ الصَّلاهَ وَیُؤتونَ الزَّکاهَ وَیُطیعونَ اللَّهَ وَرَسولَهُ ۚ أُولٰئِکَ سَیَرحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ»؛ «مردان و زنان باایمان، ولیّ(و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهی از منکر می‌کنند؛ نماز را برپا می‌دارند؛ و زکات را می‌پردازند؛ و خدا و رسولش را اطاعت می‌کنند؛ بزودی خدا آنان را مورد رحمت خویش قرارمی‌دهد؛ خداوند توانا و حکیم است»، در این آیه شریفه، کلمه «اولیاء» را به هر معنایی که بگیریم، نوعی سرپرستی متقابل در آن وجود خواهد داشت.

وی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: زنان و مردان جامعه، سرپرست و اولیاء همدیگر هستند؛ یعنی از همدیگر می آموزند، بر همدیگر مدیریت می کنند و بر همدیگر حکومت می کنند.

آیه های شریفه قرآن، هیچگونه تبعیضی را در حق زنان نمی پذیرد
قانون اساسی هیچگونه محدودیتی را برای ورود زنان به مجلس نمی پذیرد

این قرآن پژوه معاصر تأکید کرد: آیه های شریفه قرآن، این کتاب مسلمانان هیچگونه تبعیضی در مورد فعالیت های اجتماعی برای زنان قائل نشده است و این مسئله را همه فقهای اخیر از جمله آیت اله صانعی تایید کرده و در سایت معظم له هم انتشار یافته است.

وی با بیان اینکه در مسئولیت های اجتماعی، تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد، تصریح کرد: در قرآن کریم، چند آیه محکم در تأیید حکومت گری زنان جامعه وجود دارد که می توان از آن به عنوان مدیریت اجتماعی زن یاد کرد،آن هم آیات مربوط به حکومت ملکه سبا است که با لحن تأییدی از آن یاد شده است.

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز هیچگونه محدودیتی، حداقل برای ورود زنان به مجلس شورای اسلامی وجود ندارد، تأکید کرد: اقدام اخیر زنان در خصوص ورود ۵۰ زن برابری طلب به مجلس و یا کسب حداقل ۱۰۰ کرسی توسط زنان جامعه، کاملاً منطبق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مطابق با آیات قرآنی و دین اسلام است.

منتقدان کمپین، دلایل منطقی و مستدل ارائه کنند

موحد شریعت پناهی گفت: افرادی که مخالف حضور زنان در مجلس آینده هستند باید دلایل منطقی و مستدل ارائه کنند.

این اسلام پژوه ادامه داد: در آیات قرآن آمده است: «هاتوا برهانکم ان کنتم الصادقین…» «اگر شما صادق هستید، دلایل خود را ارائه کنید»، پس در این خصوص، آقایان چنانچه مخالف فعالیت اجتماعی زنان و ورود آنها به مجلس قانونگذاری هستند، باید دلایل خود را ارائه کنند.

وی اضافه کرد: افرادی که عنوان کرده اند دین با حضور زنان در عرصه های اجتماعی، مخالف است، باید دلایل دینی خود را ارائه کنند تا زنانی مثل من که مؤمن به دین اسلام هستیم، در خصوص خانه نشین شدن خود قانع شویم.

این فعال اجتماعی حامی حقوق زنان کشورمان در پاسخ به این سوال که ضرورت تغییر تبعیض های بین زن و مرد چیست؟ گفت :از آنجایی که هر مردی، مادری دارد و هیچ مردی نیست که بدون مادر به دنیا آمده باشد، همچنین اکثریت مردان جامعه دارای خواهر، همسر و فرزند دختر هستند، حال چگونه می توان تصور کرد که مادران، خواهران، همسران و دختران جامعه، از حق خود محروم باشند و آن وقت مردان آن جامعه احساس خوشبختی کنند؟

قوانین در مجلس ششم به نفع زنان جامعه عوض شد

موحد شریعت پناهی با تأکید بر اینکه زنان جامعه، نیمی از جامعه هستند و این زنان، زاینده نیمی دیگر جامعه هستند، پس زایندگی زن و مادر بودن او، خود به خود، موجب پیدایش ارتباط عاطفی قوی بین زن و اطرافیانش می شود، افزود: زنان با همین کشش های قوی خود بایستی دست دوستی و مهر به طرف مردان جامعه خود دراز کنند و از آنان بخواهند که یکصدا و متحد، دست به دست هم داده و مشکلات و مسائلی را که زنان از آن رنج می برند را، با همدلی در جهت رفع آن مساعدت کرده و حتی راه حل ارائه کنند.

این فعال حقوق زنان گفت: کافی است که مردان جامعه فقط به حرف و سخن زنان جامعه گوش فرا داده و به سؤالات زنان پاسخ های منطقی بدهند.

عضو کمیته «من کاندیدا می شوم» از کمپین ۵۰ زن برابری طلب به مجلس بفرستیم، خاطرنشان کرد: بنده در یکی از مقالات خود نشان داده بودم که آمار بزهکاری در جهان نشان داده است که کودکانی که در سن ۲ سالگی از مادر خود جدا می شوند، احتمال بزهکار شدن آنها بسیار بالا است.

وی ادامه داد: در پاسخ به رفع این مشکل، شاهد بودیم که خوشبختانه قوانین در مجلس ششم به نفع مادران طلاق گرفته، عوض شد و مردان هم آن تغییر قانونی را پذیرفتند.

این قرآن پژوه معاصر افزود: آیات قرآن و فطرت بشریت، همگی براساس برابری زنان و مردان جامعه است و کمپین تغییر چهره مردانه مجلس از سوی فعالان حقوق زنان براساس شرع و قانون راه اندازی شده است.

ائتلاف نانوشته بین زنان جریان های سیاسی کشور را می پذیریم

اما با این اوصاف، چرا احزاب و گروه های سیاسی از جمله اصلاح طلبان، انتقاداتی به اعضای این کارزار انتخاباتی وارد کرده اند؟ زیلا موحد شریعت پناهی به این نقدها هم پاسخ داد.

وی تأکید کرد: ائتلاف نانوشته ای بین زنان گروه های اصلاح طلب، اصول گرا و سایر گروه ها اکنون در حال شکل گیری است و همه اعضای ستادهای انتخاباتی برای حضور زنان بیشتر در خانه ملت، این موضوع را پذیرفته اند.

عضو کمیته «من کاندیدا می شوم» از کمپین ۵۰ زن برابری طلب به مجلس بفرستیم با بیان اینکه قصد زنان برابری طلب عضو کمپین تغییر چهره مردان مجلس اصلاً قدرت طلبی نیست، تأکید کرد: زنان عضو این کمپین، قصد آگاهی بخشی به زنان اصلاح طلب و زنان اصول گرا از خواسته های بحق خود را دارند.

وی افزود: اقدامات اعضای «کمپین تغییر چهره مردانه مجلس» در این راستا است که: «هر زن ایرانی که وارد مجلس قانونگذاری شود، نسبت به همه آحاد زنان جامعه که زنان برابری طلب هم جزو آنها هستند، احساس مسئولیت کند و نماینده آنها هم باشد».

نمایندگان مرد و زن مجلس آینده باید پاسخگوی مطالبات زنان باشند

این حامی حقوق زنان کشورمان با تأکید بر اینکه نمایندگان زن مجلس آینده اعم از اصول گرا، اصلاح طلب و مستقل، وکیل جامعه زنان ایران با همه گرایش های فکری هستند، تصریح کرد: بنابراین باید زنان نماینده مجلس شورای اسلامی پاسخگوی همه اقشار زنان جامعه باشند و برای زنان عضو «کمپین انتخاباتی تغییر چهره مردانه مجلس» تفاوتی نمی کند که چه افرادی وارد مجلس می شوند، اما افرادی که وارد مجلس قانونگذاری می شوند باید در برابر خداوند و نسبت به وجدان خود مسئول باشند و به عنوان مثال، پاسخگوی زن کارگری هم که طلاق داده می شود و حق و حقوقی کافی برای گذران شرافتمندانه زندگی برای او و کودکانش، در نظر گرفته نمی شود، باشند؛ همانگونه که نمایندگان مجلس با کوشش خانم های فعال در حقوق زن، بالاخره قانون اجرت المثل را تصویب کردند و نیز مهریه به نرخ روز که باید به هنگام فوت شوهر هم تسری پیدا کند تا هیچ زن ایرانی پس از طلاق یا فوت شوهر به فقر و فحشا کشیده نشود.

وی ادامه داد: طبق آمارهای پژوهشی، هم اکنون سن فحشا به طور وحشتناکی کاهش یافته است و تعداد زنان معتاد و کارتون خواب افزایش یافته، پس زنانی که در آینده با رأی مردم وارد مجلس می شوند باید به فکر چاره و وضع قوانین به نفع زنان جامعه، از جمله در زمینه اشتغال، به نحوی باشند که هیچ زن ایرانی به فقر و فحشا و اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی کشیده نشود.

موحد شریعت پناهی گفت: اکنون آمار تولد فرزندان مبتلا به ایدز در ایران افزایش یافته است و بارها در کشور مطرح شده که بیمارستان های ویژه برای مادران مبتلا به ایدز و نوزادان آنها ایجاد شود، اما در اینگونه موارد، نمایندگان زن مجلس آینده باید در تلاش باشند تا با وضع قوانین در مجلس، مسئله ای مانند تولد نوزادان مبتلا به ایدز در ایران را از ریشه منتفی کنند.

جهت امر به معروف و نهی از منکر بایستی معکوس شود

عضو کمیته «من کاندیدا می شوم» از کمپین ۵۰ زن برابری طلب به مجلس بفرستیم گفت: یکی از خواسته های خود من از نمایندگان زن مجلس آینده که احساس خواهری نسبت به همه آنها دارم، این است که: «جهت امر به معروف و نهی از منکر بایستی معکوس شود، یعنی مردم از مسئولین بخواهند که به کارهای مفید برای مردم بپردازند و از کارهایی که در جهت ضد منافع مردم و از جمله زنان است، جداً خودداری کنند.».

وی تأکید کرد: اکنون باید مطرح کرد که چرا آقایان و زنان مسئولی که از بیت المال حقوق می گیرند، به غیرت شان برنمی خورد که زنان جامعه ایرانی به فحشا کشیده شده اند، همچنین زنانی که اکنون به عنوان نماینده مجلس از بیت المال، حقوق دریافت می کنند، چرا به سخن فعالان حقوق زنان توجهی نمی کنند و حتی یک بار از زنان فرهیخته، دانشگاهی و پژوهشگر، درخواست ارائه برنامه های اصلاحی برای حفظ حقوق زنان جامعه را نداشته اند؟

فعالیت این کارزار انتخاباتی تا بعد از انتخابات مجلس ادامه پیدا می کند

وی ادامه داد: زنان عضو این کمپین انتخاباتی، چنین توقعاتی را از نمایندگان مجلس کنونی و نمایندگان مجلس آینده دارند و برای آنان تفاوتی نمی کند که آیا داوطلبان زن مورد حمایت این کارزار انتخاباتی در لیست های انتخاباتی احزاب اصول گرا و اصلاح طلب قرار داشته باشند یا نداشته باشند.

عضو کمیته «من کاندیدا می شوم» از کمپین ۵۰ زن برابری طلب به مجلس بفرستیم تصریح کرد: زنان داوطلب نمایندگی مجلس دهم که مورد حمایت این کمپین انتخاباتی خواهند بود، چنانچه صلاحیت داشته باشند و از شایستگی لازم برخوردار باشند، وارد مجلس خواهند شد و اگر هم به دلیل موانعی، از ورود به مجلس آینده بازماندند اصلاً مهم نیست، بلکه مهم آن است که: افرادی که وارد این نهاد قانون گذاری می شوند، صدای زنان برابری طلب را چه قبل از ورود به مجلس و چه بعد از ورود به مجلس بشنوند و طرح هایی را در آن جهت به مجلس ارایه کنند.

مهندس ژیلا موحد شریعت پناهی تأکید کرد: ما مصمم هستیم که ان شاءالله فعالیت این کمپین انتخاباتی را تا بعد از انتخابات مجلس در قالب کمیته هایی مانند دادن کارت قرمز به نمایندگان زن ستیز ادامه دهیم.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.