وزیر خارجه ترکیه: سیاست‌های فرقه‌گرایانه ایران خطری برای منطقه است

دوشنبه, 16ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، می‌گوید «سیاست‌های فرقه‌گرایانه ایران خطری برای منطقه به‌شمار می‌آید»؛ وی در عین حال تأکید می‌کند که روابط کشورش با ایران دچار بحران نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای چاووش‌اوغلو دوشنبه شانزدهم آذر تأکید کرد که کشورش با ایران «اختلاف‌های عمیقی» در مورد سوریه و عراق دارد.

رئیس سیاست خارجی ترکیه در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون کشورش، گفت که ترکیه «همواره از ایران حمایت کرده و خواهان مناسبات خوب با ایران است.» اما در عین حال افزود که تهران «باید از افترا و اتهام‌زنی خودداری کند».

هرچند وزیر خارجه ترکیه به مورد خاصی اشاره نکرد اما بنظر می‌رسد که این سخنان، ادامه ناخشنودی ترکیه از مطرح شدن مطالبی در رسانه‌های ایران و اظهارات برخی از مقامات تهران در مورد «ارتباط فرزندان و برخی دیگر از سایر اعضای خانواده رئیس جمهوری ترکیه با معاملات نفتی داعش» باشد.

از جمله، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در روزهای گذشته گفت ایران «اسناد و فیلم‌های مسیر نقل و انتقال محموله‌های نفتی را که داعش به ترکیه می‌فروشد، در اختیار دارد».

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای رضایی گفته بود «اگر دولت ترکیه در جریان فروش نفت داعش در کشور خود نیست، ما آمادگی داریم این اطلاعات را در اختیار آنها قرار بدهیم».

به گفته آقای رضایی، «مستشاران ایران در سوریه از تمامی مسیرهای کامیون‌های نفت داعش به ترکیه عکس‌برداری و فیلم‌برداری کرده‌اند و این اسناد قابل ارائه و انتشار است».

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، حسن تاجیک، یکی از اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت ایران در روزهای گذشته در یک نشست خبری در تهران گفت، «بخشی از نیاز ترکیه به سوخت، توسط داعش تأمین می‌شود، چنان‌که در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز، نفت به نصف قیمت بین‌المللی در اختیار ترکیه قرار می‌گیرد، و به همین دلیل، واردات نفت ترکیه از ایران کاهش یافته‌است».

رسانه‌های ایران و برخی از مقامات جمهوری اسلامی انتشار مطالب ادعایی در مورد معاملات نفتی «حکومت اسلامی (داعش) با ترکیه را بعد از بحرانی شدن مناسبات روسیه با ترکیه، بر سر سرنگونی جنگنده روسیه، گسترش داده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفته‌است در روزهای اخیر در یک تماس تلفنی با حسن روحانی، نسبت به «افتراهایی» که در رسانه‌های ایران در خصوص معاملات نفتی ترکیه با داعش از طریق خانواده او مطرح شده، «هشدار» داده‌است.

اما برخی از رسانه‌های ایران گفته بودند که چنین مکالمه‌ای اصولاً صورت نگرفته‌است.

با وجود این، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در روزهای گذشته گفت، از ترکیه می‌خواهیم «از ماجراجویی پرهیز کند».

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، فروردین‌ماه امسال با متهم کردن ایران به «تلاش برای تسلط بر منطقه خاورمیانه» گفته بود که این تلاش‌های تهران، ترکیه و دیگران را «به ستوه» آورده و این «قابل تحمل نیست.»

ترکیه می‌گوید که ایران و روسیه در سوریه عملاً برای بقای حکومت بشار اسد فعالیت نظامی می‌کنند اما ترکیه همچنان می‌گوید که بشار اسد آینده‌ای در سوریه ندارد.

سامانه پدافند هوایی ترکیه دو هفته پیش یک فروند جنگنده سوخوی روسیه را در محدوده مرزی ترکیه و سوریه ساقط کرد که بر اثر آن یک خلبان روس کشته و خلبان دوم نجات یافت.

روسیه پس از سرنگونی جنگنده‌اش، با تأکید بر اینکه ترکیه بهای سنگینی خواهد پرداخت، این اتهام را مطرح کرده که ترکیه خریدار نفت داعش است.

اما آقای اردوغان گفته بود اگر این اتهام ثابت شود، او حاضر است از مقام خود کناره‌گیری کند، ولی پرسیده بود، اگر روسیه نتواند این اتهام را ثابت کند، آیا پوتین حاضر است از مقام خود استعفاء دهد؟

در این میان، تنها مسئله سوریه و نفت استخراج شده از مناطق تحت تسلط داعش نیست که دولت‌های آنکارا و تهران را به بیان علنی اظهاراتی علیه یکدیگر کشانده‌است.

ایران و ترکیه در روزهای گذشته در خصوص حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق نیز دستخوش اختلاف شده‌اند و ایران از «ورود نیروهای نظامی ترکیه به عراق» انتقاد کرده‌است.

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه ایران در امور عربی و آفریقا در روزهای گذشته گفت «ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق اقدامی نادرست است و آن را مغایر امنیت منطقه می‌دانیم».

اما به گزارش رویترز، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، دوشنبه ۱۶ آذر این موضع کشورش را تکرار کرد که «نخست وزیر عراق خودش بارها خواهان پشتیبانی ترکیه در نبرد با داعش شده بود».

در همین حال، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، شنبه خواهان بیرون رفتن هرچه سریع‌تر نیروهای نظامی ترکیه از خاک عراق شده بود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.