شورای حکام آژانس پرونده مطالعات نظامی- هسته‌ای ایران را بست

سه شنبه, 24ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

azhance

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۲۴ آذرماه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن، پرونده اتهامی مربوط به تلاش‌های ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را می‌بندد.

بیش از یک دهه بود که غرب، ایران را متهم می‌کرد که در چارچوب فعالیت‌های هسته‌ایش دست به انجام آزمایش‌هایی به منظور دستیابی به دانش سوار کردن کلاهک هسته‌ای بر روی موشک‌های دوربرد خود زده است.

بسته شدن پرونده مطالعات ادعایی ایران بخشی از توافق جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی است که در ۲۳ تیرماه امسال در وین به دست آمد و بر اساس آن، تهران پذیرفت بخش زیادی از فعالیت‌های اتمی‌اش را به حال تعطیل در آورد و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه آن تعلیق یا لغو شوند.

اقدام روز سه‌شنبه شورای حکام آژانس که ۳۵ کشور عضو آن هستند، پس از آن صورت می‌گیرد که مدیرکل این نهاد بین‌المللی ماه پیش گزارش داد ایران در گذشته بر روی پروژه‌هایی از سلاح هسته‌ای کار کرده است. با این حال در گزارش تصریح شده بود که اقدامات ایران از مرحله مطالعاتی فرا‌تر نرفته بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن رد تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای، از کلیت گزارش یوکیو آمانو استقبال کردند. تهران در عین حال تاکید کرد تا زمانی که پرونده مطالعات ادعایی بسته نشود اقدامات عملی خود در چارچوب توافق وین برای کاهش تعداد سانتریفوژها و تقلیل میزان اورانیوم غنی شده در اختیار را به مرحله اجرا در نخواهد آورد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.